Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Pobyt w szpitalu

Pobyt w szpitalu zazwyczaj związany jest z chorobą, której możliwości leczenia ambulatoryjnego zostały wyczerpane lub gdy wymaga ona poszerzonej diagnostyki albo wdrożenia odpowiedniego leczenia. Pobyt w szpitalu może być planowy – przyjęcie ze skierowania, kiedy mamy ściśle zaplanowany termin przyjęcia i możemy się do niego przygotować, oraz nagły, kiedy z powodu nieprzewidzianego zdarzenia jesteśmy hospitalizowani.

Jak właściwie należy się przygotować do planowej hospitalizacji?

Wiele osób, przychodząc planowo do szpitala, jest niewłaściwie przygotowanych – zwiększa to niepotrzebne koszty związane z hospitalizacją, a także często wydłuża pobyt w szpitalu. Skierowanie do szpitala zazwyczaj dostajemy z dużym wyprzedzeniem od lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. Na skierowaniu znajduje się pieczątka zakładu opieki zdrowotnej, w którym byliśmy przyjęci oraz pieczątka lekarza, który wystawił skierowanie. Na skierowaniu powinna znajdować się informacja o chorobie (w celu dochowania tajemnicy lekarskiej zazwyczaj w języku łacińskim). Jeżeli to możliwie, pacjent powinien otrzymać także pełną dokumentację medyczną z przebiegu dotychczasowego leczenia i diagnostyki, ułatwi to podejmowanie dalszych decyzji diagnostycznych i leczniczych. W trakcie przyjęcia do szpitala pierwszym miejscem, w którym spotkamy się z lekarzem jest izba przyjęć. W izbie przyjęć należy okazać aktualny dokument ubezpieczenia, potwierdzający regularne opłacanie składek umożliwiających korzystanie z opieki zdrowotnej, dokument tożsamości z numerem PESEL oraz skierowanie do szpitala. W izbie przyjęć wypełniamy także dokumenty dotyczące dokumentacji medycznej i osób, jakie będą miały w nią wgląd, a także wypełniamy zgody na hospitalizację oraz przeprowadzenie niezbędnych badań. Możemy się także przebrać w strój szpitalny – piżamę i wygodne buty na zmianę.

Co należy mieć ze sobą w szpitalu?

Będąc dobrze przygotowanym do hospitalizacji, unikniemy niepotrzebnego stresu związanego z pobytem w szpitalu. Do szpitala należy wziąć ze sobą całą dokumentację medyczną do wglądu, tak by lekarz prowadzący miał łatwy wgląd w historię przebiegu choroby. Warto mieć wygodne ubranie dzienne w szpitalu – zapewniające komfort i łatwość przebierania się. Buty na zmianę, przybory higieny osobistej, ręcznik oraz wygodne ubranie na noc. Warto mieć też coś ciepłego, w razie gdy na oddziale będzie chłodniejsza temperatura aniżeli ta, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Często też należy mieć ze sobą na oddziale szpitalnym własne sztućce, kubek, wodę. Nie zaleca się zabierania ze sobą cennych przedmiotów, takich jak biżuteria, odtwarzacze mp3, mp4, DVD, aparaty fotograficzne.

Dzień z życia pacjenta

Na każdym oddziale panują odmienne zwyczaje w związku z odmiennym charakterem i specjalizacją oddziału, jednak schemat dnia niewiele się różni. Rano zazwyczaj jest śniadanie, następnie tak zwany obchód lekarski, na którym omawiani są po kolei pacjenci – odbywa się to przy łóżku chorego wraz z personelem medycznym – kierownik oddziału, lekarze, pielęgniarki. Następnie wykonywane są zabiegi, niezbędne badania dodatkoweoraz indywidualne badanie pacjenta. W godzinach popołudniowych zazwyczaj nie wykonuje się badań planowych, jedynie w nagłych przypakach.

Wypis ze szpitala

Opuszczając szpital, otrzymuje się wypis, w którym zamieszczone są najważniejsze fakty z pobytu pacjenta na oddziale. W wypisie zawarte są informacje o wykonanych badaniach dodatkowych i ich wynikach, o zaleceniach poszpitalnych, o zastosowanym leczeniu i wykonanych zabiegach. Karta wypisu stanowi ważne źródło informacji, niezbędne na dalszym etapie leczenia.

Monika Miedzwiecka

Redakcja abcZdrowie.pl,
Komentarze

zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Niezbędnik pacjenta - najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Artykuły Niezbędnik pacjenta
Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w lipcu 2014

Przedstawiamy najnowszy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – lipiec 2014”. Prezentujemy w nim ekspertów, którzy odpowiedzieli na najwięcej pytań pacjentów poprzez serwis abcZdrowie.pl oraz aplikację...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w lipcu 2014

P { margin-bottom: 0.21cm; } Przedstawiamy najnowszy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – lipiec 2014”. Prezentujemy w nim ekspertów, którzy odpowiedzieli na najwięcej pytań pacjentów poprzez...

Niezbędnik pacjenta

Zadbaj o zdrowie - publikacja

W dniu 30 maja 2014 roku w dzienniku METRO ukazała się wyjątkowa publikacja pt. "Zadbaj o Zdrowie" przygotowana przez Warsaw Press. Ukazała się ona z okacji Światowego Dnia Bez Papierosa 31 maja. Okazuje się, że palenie papierosów jest...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - Raporty TOP

Redakcja abcZdrowie.pl przygotowała trzy raporty, które przedstawiają najbardziej aktywnych na forum abcZdrowie.pl specjalistów miesiąca marca, którzy wyróżnili się na tle innych lekarzy i zajmują najwyższe pozycje w rankingach serwisu.

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści - kwiecień 2014

abcZdrowie.pl prezentuje raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – kwiecień 2014”. Zostały w nim zamieszczone sylwetki ekspertów, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem pomogli największej ilości pacjentów,...

Niezbędnik pacjenta

Boli głowa? W święta pomoże wenerolog

NIK krytykuje placówki opiekujące się nocnymi i weekendowymi pacjentami. Lekarze bronią się, wskazując, że organizacja opieki wynika z wad systemu. Jest zbyt restrykcyjny i nieżyciowy, nieprzystosowany do faktycznych potrzeb i zasobów...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w maju 2014

Przedstawiamy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – maj 2014”. Zaprezentowani są w nim najbardziej aktywni eksperci, którzy odpowiedzieli na najwięcej pytań użytkowników serwisu. W ten sposób...

Niezbędnik pacjenta

Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści w czerwcu 2014

Prezentujemy raport „Najbardziej pomocni lekarze i specjaliści – czerwiec 2014”. Przedstawiliśmy w nim ekspertów, którzy wyróżnili się wśród współpracujących z serwisem abcZdrowie.pl największą ilością...

Niezbędnik pacjenta

NFZ nasyła fiskusa na pacjentów. Chodzi o ubezpieczenie

Nieubezpieczeni pacjenci, którzy korzystali z darmowej służby zdrowia winni są fiskusowi ponad 1,2 miliona złotych. NFZ nie może poradzić sobie z dłużnikami, więc prosi o pomoc fiskusa. Pacjenci, którzy nie byli uprawnieni do bezpłatnego...

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500