Trwa ładowanie...

„Polska zamienia się w słuch”. Niezwykła kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych i agencji Change.

Avatar placeholder
01.12.2018 23:18
„Polska zamienia się w słuch”. Niezwykła kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych i agencji Change.
„Polska zamienia się w słuch”. Niezwykła kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych i agencji Change.

25 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy.

W świecie ludzi słyszących dostęp do codziennych informacji stanowi dla głuchych często ogromną barierę. Najdotkliwsze bywa jednak poczucie wyobcowania spowodowane brakiem normalnego kontaktu z ludźmi słyszącymi. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową. W kampanię zaangażowały się pro bono agencja Change, Value Media i Big Picture.

Polski Związek Głuchych wspólnie z Agencją Change postanowili w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska Głuchych. Z inicjatywy Change powstał pomysł kampanii pod hasłem „Polska zamienia się w słuch”, w której „migający” wyjdą 

z cienia na pierwszy plan.

Zobacz film: "Hemoroidy nową chorobą cywilizacji? Rozmowa z dr Michałem Domaszewskim"

25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. Fakty TVN, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości zobaczymy w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. W innych serwisach informacyjnych pojawi się nieobecny dotychczas tłumacz migowy (m.in. Teleexpress, Panorama, TVP info, Sportowa Niedziela). Oprócz mediów ogólnopolskich w kampanię zaangażowały się również media lokalne, sieć kin Helios oraz najpopularniejsi w Polsce vlogerzy (m.in. Radek Kotarski, Beksy, Emce), którzy będą tego dnia publikować swoje filmy tłumaczone na język migowy.

Chcieliśmy stworzyć kampanię dużą i pozytywną, która przełamie funkcjonujący schemat myślowy, marginalizujący osoby głuche. Dlatego motywem przewodnim naszej akcji stała się zamiana miejsc tłumacza migowego znajdującego się w rogu ekranu i osoby słyszącej. Chcemy, aby poprzez tę zamianę osoby głuche choć przez chwilę poczuły się w wymiarze społecznym najważniejsze – mówi Jan Majle, dyrektor kreatywny agencji Change.

Twórcy kampanii zaprosili też do współpracy wielu celebrytów, którzy tego dnia w swoich mediach społecznościowych będą pozdrawiać Polaków w języku migowym. Dodatkowo, z uwagi, że uroczystości odbędą się w niedzielę, na profilu facebookowym Polskiego Związku Głuchych będzie również retransmitowana niezwykła msza, którą kapłan odprawi w całości w języku migowym.

Ideę kampanii „Polska zamienia się w słuch” najtrafniej podsumowała wychowana w rodzinie Głuchych popularna aktorka Olga Bończyk, która aktywnie wsparła kampanię PZG : Głusi muszą do wszystkiego dotrzeć sami i żyją w błogiej nieświadomości tego, co ich omija. Jako osoba słysząca, która przebywała w świecie ciszy, widzę tą ogromną przepaść i wiem, że fakt, iż niesłyszących omija milion informacji każdego dnia, i że w tej kwestii brakuje pomocy ze strony słyszących, powoduje, że ci ludzie zamykają się w swojej enklawie ciszy. Nie chcę powiedzieć, że ci ludzie czują się odrzuceni, ale na pewno czują się w jakimś stopniu ludźmi, których się krzywdzi i odsuwa na drugi plan.

W ramach kampanii pojawią się również spot reklamujący całą akcję w TVP oraz specjalny kontekstowy filmik emitowany w sieci kin Helios. Za pomysł, kreację, realizację i planowanie kampanii odpowiada agencja Change. Działaniami PR zajęła się agencja Big Picture, a w negocjach z przedstawicielami mediów pomagała agencja Value Media.

Więcej na: www.pzg.org.pl.

***

Polski Związek Głuchych (PZG) – powstała w 1946 r. największa w Polsce organizacja zrzeszająca osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz głuche. Obecnie PZG zrzesza około 100 000 członków. Działalność Związku obejmuje edukację, rehabilitację, oferowanie usług prawnych i reprezentowanie społeczności głuchych, niedosłyszących oraz osób z wadami mowy wobec władz oraz innych instytucji i organizacji. Polski Związek Głuchych w ramach swej działalności wydaje również czasopismo „Świat Ciszy” skierowane do osób niesłyszących i słabosłyszących.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze