Pokaż kategorie abcZdrowie.pl
Pokaż kategorie

Zazdrość w pracy

Masz nieustanną świadomość, że koleżanki z pracy prowadzą ciekawsze życie, mają grzeczniejsze dzieci i dobrze zarabiających mężów, lepiej wyglądają, a w pracy osiągają same sukcesy? W dodatku cieszy cię ich każde niepowodzenie i nagana szefa? To znaczy, że jesteś zazdrosna. Podcinasz sobie skrzydła. Zamiast się rozwijać i zdobywać szczyty – odnosisz porażkę. Zazdrość w pracy może przydarzyć się wielu z nas. Gdy staje się twoją siłą napędową, staraj się hamować wszelkie negatywne emocje i polubić siebie.

1. Zazdrość w miejscu pracy

Kiedy zazdrość staje się motorem działania pracownika, wpada on w tzw. dołek psychiczny. Zamiast koncentrować się na efektywności pracy, gromadzi z każdym dniem kompleksy. Taka osoba nie umie cieszyć się życiem, być dumna z kogoś i z tego, co inni osiągają. W dodatku osoba zazdrosna w pracy nie potrafi zaakceptować siebie i swojego życia takim, jakie jest. W zaistniałej sytuacji kumuluje negatywne emocje. Lekka zazdrość psychologiczna może zdarzyć się każdej osobie – to naturalna reakcja, gdyż ludzie mają od wieków taką mentalność. Taki rodzaj zazdrości może mobilizować do pracy i rywalizacji. Kiedy jednak zazdrość to jedyna pobudka do działania albo do utrudniania rozwoju innych, wówczas przybiera patologiczne rozmiary i może prowadzić do niezdrowej atmosfery wśród pracowników.

2. Jak walczyć z zazdrością?

Pierwsza zasada w leczeniu zazdrości to akceptacja własnej osoby. Należy zdać sobie sprawę, iż zazdrość wynika z niskiego poczucia własnej wartości. Ktoś, kto sam nie czuje się dobrze, nie jest pewny własnej wartości i wciąż, zwykle nieświadomie, porównuje się z innymi pracownikami. Najlepiej przestać rywalizować z innymi, gdyż w otoczeniu zawsze znajdą się osoby, którym się w życiu coś udało, którzy są w jakiejś dziedzinie lepsi od nas samych. Jeżeli będzie się nieustanne myśleć o tym, czego brakuje, zacznie się nie zauważać tego, co się posiada. Obsesyjna zazdrość zatraci potrzebę pracy i rozwijania się.

Skupiając się na negatywnych stronach życia, tracisz całą jego radość. Weź kartkę do ręki i napisz na niej wszystkie rzeczy, z których jesteś dumna. Zrozumiesz wtedy, jak wiele osiągnęłaś w pracy. Niektórzy potrafią umiejętnie negocjować, inni są dobrymi przywódcami zespołu, jeszcze inni – urodzonymi pracownikami szeregowymi. Warto czerpać wiedzę i natchnienie z indywidualnych atutów i zaakceptować siebie takim, jakim się jest.

3. Sposoby na zazdrość w pracy

Nie wierzysz, że potrafisz awansować? Zamiast zazdrościć innym, skup się na tym, aby osiągnąć wymarzone stanowisko. Wyznacz sobie cele, które musisz zrealizować i śmiało dąż do nich. Zmiana pracy oraz miejsca zamieszkania to nie jest problem. Dla ludzi, którzy naprawdę chcą być usatysfakcjonowani w pracy, nie ma żadnych przeszkód, które by ich zatrzymały w drodze do wymarzonego celu.

Możesz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Co tak naprawdę pragnę w życiu osiągnąć?
  • Czy chciałabym pracować w obecnej pracy i na obecnym stanowisku za cztery lata?
  • Jakie jest moje motto życiowe?
  • Jakie pasje życiowe chciałbym realizować?

Często samouświadomienie swoich pragnień jest pierwszym i najważniejszym krokiem w zapobieganiu zazdrości w pracy i zaakceptowaniu swojego życia takim, jakie jest. Nikt nie jest ideałem. Wszyscy popełniamy błędy - nawet ci, którym zazdrościmy. Warto zatem dać sobie prawo do porażek i akceptowania własnych niedoskonałości. Wzloty i upadki są stałymi elementami ludzkiego życia, nie tylko na polu zawodowym. Najważniejsza w zespole ludzkim jest umiejętność przyjmowania nieszczęść w życiu, bez żalów i pretensji. Chorobliwa zazdrość jest destruktywna, niszczy pracownika, powoduje wypalenie zawodowe. Zazdrość w pracy możesz pokonać, jeśli przestaniesz skupiać się na innych i zaakceptujesz siebie. Przestań się łudzić przekonaniem, że to inni mają lepiej niż ty. Każdy jest kowalem własnego losu.

Weronika Buczkowska,
Komentarze (2)
~ktosia.
~ktosia.

ludzie, z zazdrosnymi pracownikami nie wygrasz. to sa ludzie ktorzy boja sie ze ich wygryziesz bo masz lepsze wyksztalcenie, np. zeby przykryc swoje niedociagniecia zajmuja sie wieczna krytyka i swinieniem innym. a potem taki osaczony czlowiek kiedy sie skarzy, wmawiaja mu ze robi z siebie ofiare. krytyka natomiast nie jest w stanie przyczepic sie do sensownego przykladu bo takowego brak. drpbne pomylki zdarzaja sie wszystkim. ale tylko prawdziwie szumowiny spisuja wszystko i leca do szefa, uwazajac ze same sa idealne. a jak pokusi takiego delikwenta pod ostralem zdziczalych pajacy isc wyzej, kiedy szef sie dowie i ma w tym interes, rozerwie na strzepy. najlepiej wiac z takiego srodowiska. bo ryba psuje sie od glowy.

Odpowiedz
~mol
~mol

krytykanci to zakompleksione osoby ktore wmawiaja krytykowanym ze robia im dobrze a w rzeczywistosci chca tylko podbudowac swoja kiepska samoocene. wtedy czepiaja sie wszystkiego- doslownie wszystkiego. ale rachunek z banku przyjdzie.

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera - najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Artykuły Kariera
Kariera

Przyjaźń w pracy

Przyjaźń w pracy jest możliwa. Co ważniejsze, wywiera pozytywne działanie na relacje międzyludzkie. Zupełnie inaczej wstajemy rano, gdy wiemy, że czeka nas przyjemny dzień z fajnymi ludźmi. Wtedy nawet obowiązki są jakby przyjemniejsze. Inaczej sprawa...

Kariera

Planowanie kariery zawodowej

Planowanie kariery zawodowej polega na ustaleniu celów, poszukiwaniu rozwiązań i podejmowaniu decyzji w odniesieniu do pracy, jaką chcemy wykonywać. W planowaniu ścieżki kariery warto wziąć pod uwagę kilka czynników, np. kompetencje zawodowe, zainteresowania, marzenia, aspiracje, mocne strony, oczekiwania oraz rodzinne tradycje. Trzeba pamiętać, że to my sami odpowiadamy za to, jak ukształtuje się nasza kariera zawodowa. Jakie są strategiczne podejścia do planowania kariery zawodowej? Spis treści Jak...

Kariera

Donosicielstwo w pracy

Każde dziecko wie, że nikt nie lubi skarżypyty. Skarżenie na inne dzieci zwykle nie jest także pochwalane przez nauczycieli. W późniejszym życiu bywa, że ta wiedza zanika i stąd bierze się donosicielstwo w pracy wśród dorosłych ludzi.

Kariera

Rywalizacja w pracy

Współzawodnictwo zawsze będzie częścią pracy. Rywalizacja towarzyszy nam właściwie od najmłodszych lat. Jeżeli skutkuje ona poprawą naszych umiejętności oraz większym zaangażowaniem w wykonywane zajęcia, to możemy ją określić jako zdrową. Jeżeli...

Kariera

Pracoholizm

(...) i konsultacji psychologicznej. Gonitwa za pieniędzmi, kariera zawodowa oraz pozycja społeczna powodują, że człowiek może stracić...

Kariera

Podlizywanie się

Podlizywanie się szefowi jest irytujące i stanowi dość powszechny powód do konfliktów w pracy. „Lizusostwo” przybiera różne formy – może to być nieszczere komplementowanie czy donoszenie o potknięciach...

Kariera

Awans w pracy

(...) że kariera to nie tylko sekwencja awansów i pięcie się po szczeblach w hierarchii pracowniczej, ale także...

Kariera

Plotki w pracy

Plotka rozprzestrzenia się w tempie błyskawicy. Jakieś zwierzenie ujawnione jednej osobie w wielkim zaufaniu, zaczyna wędrować dalej i często powraca do nas samych. Plotka towarzyszy nam nie tylko w miejscu pracy, ale także podczas spotkań ze znajomymi...

Kariera

Intrygi w pracy

Intrygant lub intrygantka to osoby, które uwielbiają mącić, plotkować i obgadywać innych. W pracy potrafią nieźle namieszać i skłócić nawet najlepiej dogadujący się zespół. Intrygi przez nie snute bywają bardzo skuteczne. Konflikty w...

Kariera

Kobieta szef

Szefowa w pracy może być bardziej skuteczna i radzić sobie lepiej z kierowaniem ludźmi niż mężczyzna na tym stanowisku. Poza tym, kobiecy model szefowania przewiduje miejsce na emocje i często przynosi lepsze efekty niż męski. Kobieta w partnerski...

lekarzy jest teraz online

Zapytaj lekarza
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500