Bezsenność w ciąży - przyczyny, sposoby

Ciąża u większości przyszłych mam wywołuje pewne napięcie i niepokój, a to w konsekwencji może prowadzić do bezsenności. Bezsenność w ciąży może być także wywołana bólami pleców (szczególnie w zaawansowanej ciąży), zgagą czy wahaniami hormonalnymi. Jest to dość częsty problem kobiet w ciąży, który nie zagraża bezpośrednio dziecku, choć przy niedoborze snu zwiększa się także poziom stresu, co może wpłynąć negatywnie na dziecko. Istnieją pewne i bezpieczne sposoby na bezsenność w ciąży, które są bezpieczne dla dziecka, a mamie pozwolą się w końcu spokojnie wyspać.

1. Bezsenność w ciąży - przyczyny

Bezsenność może pojawić się już w pierwszym trymestrze ciąży, jest ona wtedy spowodowana przede wszystkim niepokojem o dziecko i siebie. Jest ona jednak rzadka w tym czasie. Drugi trymestr to czas spokoju i harmonii dla przyszłej mamy, bezsenność praktycznie wtedy nie występuje. Najgorszym dla snu okresem ciąży jest trzeci, ostatni jej trymestr.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Bezsenność w ciąży może mieć następujące postaci (występujące razem lub oddzielnie):

  • trudności w zaśnięciu,
  • częste budzenie się w nocy,
  • trudności w ponownym zaśnięciu,
  • sen nie przynoszący wystarczającej ilości wypoczynku i regeneracji.

Bezsenność w ciąży może mieć różne przyczyny, np.:

  • częste parcie na pęcherz w nocy,
  • bóle pleców w zaawansowanej ciąży,
  • zgaga,
  • niepokój o przebieg porodu i zdrowie dziecka,
  • wahania hormonalne,
  • bardzo intensywne sny,
  • bolesne kopniaki od dziecka,
  • silne skurcze nóg,
  • dyskomfort związany z rozmiarem brzucha.

2. Bezsenność w ciąży - sposoby

Sposoby na bezsenność w ciąży to nie to samo co leczenie bezsenności u osób niebędących w ciąży. Większość leków i część ziół nie jest odpowiednia dla kobiet w ciąży, gdyż mogą one zagrozić dziecku. Proponujemy więc poniższe, bezpieczne sposoby na bezsenność w ciąży:

  • nieforsowne, specjalne ćwiczenia dla kobiet w ciąży w ciągu dnia,
  • ciepła kąpiel lub prysznic przed snem,
  • spokojne spacery przed pójściem spać,
  • wietrzenie pomieszczenia do spania (optymalna temperatura na noc to 21 st. C),
  • masaż pleców czy stóp przed snem,
  • aromaterapia,
  • relaksacja,
  • szklanka ciepłego mleka z miodem przed snem,
  • unikanie dużych ilości napojów przed snem,
  • spokojna muzyka przed snem,
  • zmiana pozycji do spania (kobiety preferują pozycję na lewym boku, z poduszką między kolanami),
  • rezygnacja z alkoholu, kawy, mocnej herbaty,
  • dostosowanie temperatury tak, aby nie było za ciepło ani za zimno.

Na bezsenność w ciąży pomagają znane i wyuczone rytuały, możesz np. zawsze o 20 brać ciepłą kąpiel z olejkami eterycznymi, a później prosić partnera o masaż przy świecach. Ciąża to czas, kiedy powinnaś nauczyć się relaksować. Tak naprawdę najskuteczniejsza na bezsenność w ciąży jest prawidłowa higiena snu.

Ciąża to nie choroba, to naturalny stan, do którego kobieta została przygotowana przez naturę. Jeśli źródłem bezsenności jest niepokój, a ciąża bardzo cię stresuje - polecamy rozmowę z przyjaciółką, najlepiej także mamą. To na pewno zmniejszy towarzyszące ci napięcie psychiczne.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!