Trwa ładowanie...

Cytrulina – właściwości, działanie, zastosowanie i suplementacja

Cytrulina to niebiałkowy aminokwas wytwarzany naturalnie w organizmie, obecny w pożywieniu i dostępny jako suplement diety. Zwiększenie jego spożycia może korzystnie wpływać na zdrowie i sprawność fizyczną, stąd substancja znajduje zastosowanie w sporcie oraz medycynie. Co warto o niej wiedzieć?

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

spis treści

1. Co to jest cytrulina?

Cytrulina to organiczny związek chemiczny z grupy α-aminokwasów, pochodna ornityny. Według wstępnych badań cytrulina i kwas jabłkowy stymulują tlenowe wytwarzanie energii przez mięśnie podczas wysiłku. To jedna z trzech substancji (obok ornityny i argininy), która bierze czynny udział w mocznikowym cyklu Krebsa.

To szereg przemian zachodzących w macierzy mitochondrium. Występuje również pod nazwą: cyklu kwasu cytrynowego, cyklu cytrynianowego, cyklu kwasów trójkarboksylowych. U większości organizmów substancja stanowi podstawę oddychania tlenowego.

Po raz pierwszy wyizolowano ją z arbuza. Jest produkowana naturalnie w organizmie, znajduje się w żywności, ale biorąc suplementy zwiększa się zawartość cytruliny w organizmie powyżej standardowego poziomu. Cytrulina odgrywa ważną rolę w organizmie, ale w przeciwieństwie do niektórych aminokwasów nie jest wykorzystywana do budowy białek.

2. Właściwości i działanie

Cytrulina bierze udział w tworzeniu argininy, która prowadzi do powstania tlenku azotu (NO), co wpływa na zwiększenie przepływu krwi przez mięśnie i pojawienie się pompy mięśniowej.

Reguluje również przepływ krwi do tkanek. Może go zwiększyć poprzez zwiększenie produkcji tlenku azotu, jak również wywoływać pozytywne efekty na mięśnie, stymulując syntezę białek i zmniejszając rozkład aminokwasów.

Ponadto związek bierze udział w procesie cyklu mocznikowego, który prowadzi do neutralizacji i detoksykacji amoniaku. To szkodliwy związek, będący ubocznym produktem transformacji aminokwasów.

L-cytrulina ma wpływ na podwyższenie współczynnika pH w organizmie, co z kolei prowadzi do zmniejszenia ilość kwasu mlekowego i przyczynia się do powstawania tzw. „zakwasów". Związek poprawia się sprawność metabolizmu oraz przyspiesza regenerację.

3. Zastosowanie cytruliny

Cytrulina – stosowana jako suplement – jest ważna dla sportowców i osób, które są aktywne fizycznie, ponieważ zmniejsza poziom bólu mięśniowego, zmęczenia oraz zwiększa wytrzymałość podczas aktywności fizycznej.

L-cytrulina jako suplement diety przynosi korzyści głównie w sportach wytrzymałościowych, poprawiając wyniki sportowe i chroniąc tkankę mięśniową. Związek jest aminokwasem wykorzystywanym w celu poprawy osiągnięć sportowych, ale nie tylko.

Pomaga seniorom w łagodzeniu takich dolegliwości i schorzeń jak demencja, osłabienie mięśni, zmęczenie. Substancja jest również stosowana w leczeniu chorób serca, anemii ierpowatej, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy.

Co istotne może również wspierać kondycję naczyń krwionośnych i obniżać ciśnienie krwi, co jest szczególnie ważne u osób z chorobami serca lub wysokim ciśnieniem.

Zobacz także:

4. Dawkowanie i stosowanie cytruliny

Naturalnie L-cytrulina znajduje się w owocach, na przykład w arbuzie, ogórku czy tykwie. Można również dostarczać ją organizmowi w postaci suplementów diety.

Cytrulina najlepiej sprawdza się jako połączenie cytruliny z argininą. Dawkowanie L-cytruliny powinno mieścić się w zakresie 4-6 g na dobę. Połączenie to wykazuje pewną synergię i dużo silniejsze działanie, a najlepszą metodą stosowania suplementu jest dawkowanie okołotreningowe.

Oznacza to, że substancję należy przyjąć zarówno przed, jak i po treningu. Możliwe jest zażywanie cytruliny w postaci L-cytruliny i jabłczanu cytruliny (połączenie cytruliny i innego związku zwanego jabłczanem, który jest ważny dla produkcji energii), przy czym jabłczan uznawany jest za substancję bardziej skuteczną.

Ma to związek z wpływem na pompę mieśniową, a i optymalizacją wydolności organizmu. Warto wspomnieć, że L-cytrulina działa natychmiast. W drugiej formie działa wolniej.

5. Skutki uboczne i przeciwwskazania

W przypadku suplementacji cytruliną nie stwierdzono w badaniach skutków ubocznych. Oznacza to, że gdy jest stosowana zgodnie z zalecanymi dawkami oraz czasem jej przyjmowania, jest uznawana za bezpieczną dla organizmu.

Niemniej istnieją przeciwwskazania dotyczące stosowania cytruliny. Dotyczą one osób, które mają problemy z układem krążenia lub dysfunkcjami układu pokarmowego, ponieważ substancja może wpłynąć na zaostrzenie objawów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.