Czy w ciąży można tańczyć?

Ciąża to czas, kiedy kobiety rezygnują z wielu zajęć, aby nie zaszkodzić dziecku. Jednak jeśli ciąża przebiega prawidłowo i nie jest zagrożona, kobieta może pozwolić sobie na więcej niż jej się wydaje. Jedną z czynności, które ciężarne mogą wykonywać, jest taniec. Bezpieczna ciąża nie oznacza, że kobieta musi odmawiać sobie wszelkich przyjemności, a ruch może okazać się dla niej zbawienny. Należy jednak pamiętać, aby przerwać taniec w chwili, gdy pojawią się jakiekolwiek dolegliwości.

1. Wpływ tańca na zdrowie

Tancerka
Tancerka [2 zdjęcia]

Tancerka belly dance nie może być nadmiernie szczupła, bowiem kobieta krągła jest symbolem zdrowia i...

zobacz galerię

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

Zalety tańca są ogólnie znane. Taniec pomaga zrelaksować się, jest dobrym ćwiczeniem i poprawia ukrwienie skóry. Ciężarne, które regularnie tańczą, lepiej radzą sobie z cukrzycą w ciąży. Ponadto wzmacniają mięśnie, których dobry stan jest bardzo istotny w czasie porodu. Aktywność fizyczna w ciąży w formie tańca jest jak najbardziej odpowiednia dla kobiet ciężarnych, jeśli ciąża przebiega prawidłowo i wiadomo, że ani matce, ani dziecku nic nie grozi. Okazuje się, że taniec zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego i przedwczesnego porodu, a także znacznie skraca okres powrotu do sił po porodzie. Dzięki ruchom ciała w tańcu, mięśnie są bardziej elastyczne, wyćwiczone i mniej podatne na naciągnięcia czy uszkodzenia. Dlatego powrót do formy po porodziejest krótszy i znacznie mniej uciążliwy.

2. Jak bezpiecznie tańczyć w ciąży?

  • Słuchaj swojego ciała. Jeśli poczujesz mdłości, ból lub będziesz mieć trudności z oddychaniem, koniecznie przerwij taniec, zwłaszcza gdy tym objawom towarzyszy krwawienie z pochwy. Odwiedź wtedy koniecznie lekarza.
  • Znajdź wykwalifikowanego instruktora, który wie, jak pracować z ciężarnymi.
  • W czasie ćwiczeń pij dużo wody, aby uniknąć odwodnienia. Nie odchudzaj się.
  • Rozważnie wybieraj pozycje i ruchy. Kobiety w ciąży powinny unikać ćwiczeń na plecach po pierwszym trymestrze i stania w bezruchu przez dłuższy czas, ponieważ zmniejsza to przepływ krwi do macicy.
  • Weź pod uwagę specyfikę każdego trymestru. Pod koniec ciąży wskazane jest spowolnienie ruchów i intensywności tańca.

Bezpieczna ciąża nie oznacza rezygnacji z ulubionych czynności. Jeśli czujesz się dobrze i nie ma przeciwwskazań, zapisz się na tańce. Przebywanie z innymi kobietami jest istotne dla dobrego samopoczucia przyszłej matki, a ruch to, jak wiadomo, samo zdrowie. Jeżeli nie jesteś pewna, czy taniec brzuchaw ciąży to dobry pomysł, spytaj o to swojego lekarza. Aktywność fizyczna w ciąży pod każdą postacią jest wskazana. Umiarkowana dawka ruchu nie zaszkodzi – najważniejsze tylko, by we wszystkim zachować umiar i nie forsować się zbyt mocno. Unikaj zatem zadyszki, gdyż płytki i szybki oddech powoduje zaburzenia przepływu tlenu do płodu i nie jest zbyt bezpieczny dla dziecka. Ćwiczenia w ciąży muszą być prowadzone w umiarkowanym tempie. Zbyt szybki taniec w ciąży może prowadzić do przemęczenia, osłabienia organizmu i odbijać się na zdrowiu rozwijającego się dziecka. Poza tym należy pamiętać, że zbyt intensywny ruch w ostatnim trymestrze ciąży nie jest wskazany, ponieważ może zbytnio obciążać kręgosłup i stawy kobiety ciężarnej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!