Jak obniżyć poziom cholesterolu?

spis treści
rozwiń

Obniżanie cholesterolu to skuteczna profilaktyka zawału serca i chorób serca. Wysoki zły cholesterol (LDL - low density lipoprotein, lipoproteina niskiej gęstości) przyczynia się do odkładania cholesterolu w błonach komórkowych. To on powoduje pojawianie się blaszek miażdżycowych w żyłach. Dobry cholesterol (HDL - high density lipoprotein, lipoproteina wysokiej gęstości) z kolei transportuje zatykające żyły cząsteczki do wątroby. Należy więc dążyć do tego, aby całkowita ilość cholesterolu nie była zbyt duża, a dobry cholesterol znacznie przewyższał ilość złego cholesterolu. Jak obniżyć cholesterol? Jest na to kilka sposobów.

1. Dieta na cholesterol

Dieta to najważniejszy czynnik obniżający poziom cholesterolu. Aby podnieść dobry cholesterol, trzeba spożywać zdrowe tłuszcze nienasycone, roślinne, a żeby obniżyć zły cholesterol, trzeba ograniczyć tłuszcze trans oraz tłuszcze zwierzęce. Tłuszcze pochodzenia roślinnego znajdują się na przykład w:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Tłuszcze trans są bardzo szkodliwe dla zdrowia, gdyż drastycznie zwiększają ryzyko chorób serca. Pojawiają się one jako tłuszcze ze smażenia twardych tłuszczów roślinnych, takich jak margaryny, są także składnikiem fast foodów. Ten rodzaj tłuszczów musi być całkowicie wyeliminowany.

Tłuszcze zwierzęce także negatywnie wpływają na poziom cholesterolu, podnosząc poziom LDL, czyli złego cholesterolu. Powinny być spożywane w ograniczonych ilościach. Dobrze jest na przykład zamienić pełnotłuste mleko i inne mleczne przetwory na te z obniżoną ilością tłuszczu, a także jeść tylko chude mięso.

Dieta na cholesterol zaleca także spożywanie błonnika, zawartego w warzywach, owocach i pełnoziarnistych produktach takich jak płatki czy pieczywo.

2. Zdrowy tryb życia

Jak obniżyć cholesterol LDL, jeśli sama prawidłowa dieta nie skutkuje? Zdrowy tryb życia to kolejny ważny czynnik w walce ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz chorobami serca. Regularny ruch wpłynie korzystnie na cholesterol, a ponadto na nasze samopoczucie. Aby być aktywnym, nie trzeba od razu inwestować w kartę na siłownię ani specjalny sprzęt. Można na przykład robić sobie codzienne spacery do pracy lub wybrać rower zamiast samochodu czy autobusu. Zamiast windy można korzystać ze schodów. Nawet niezbyt duży wysiłek i umiarkowana aktywność fizyczna mogą okazać się bardzo pomocne w obniżaniu cholesterolu.

Pamiętajmy, że zdrowy tryb życia to także unikanie wszelkich używek. Szczególnie palenie źle wpływa na poziom cholesterolu we krwi, a oprócz tego ma działanie rakotwórcze, nie tylko dla osoby palącej, ale także dla jej otoczenia.

Wysoki cholesterol może być także problemem dla osób stosujących się do powyższych rad. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być fakt, że nieprawidłowy cholesterol jest uwarunkowany u nich genetycznie, co w niektórych przypadkach może utrudnić obniżanie cholesterolu samodzielnie. Wtedy należy zgłosić się do lekarza, który przepisze odpowiednie leki obniżające poziom cholesterolu. Nawet jednak w takim przypadku powyższe sposoby na cholesterol powinny być stosowane.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!