Jak pokonać lęk wysokości?

Lęk wysokości to jedna z najpopularniejszych fobii, ponieważ cierpi na nią co dwudziesta z nas. Masz zawroty głowy, stojąc na balkonie? Czujesz niepokój w windzie? Panicznie boisz się latania samolotem? Dowiedz się, jak je pokonać - to łatwiejsze niż ci się wydaje.

Zobacz film: "Podróż samolotem w czasie ciąży"

spis treści
Najdziwniejsze fobie świata - prezentacja edukacyjna
Najdziwniejsze fobie świata - prezentacja edukacyjna [23 zdjęcia]

Dziwne lęki Większość ludzi ma pewne podświadome lęki przed otaczającym światem. Niezależnie od tego,...

zobacz galerię

1. Akrofobia – co to jest?

Akrofobia, czyli potocznie lęk wysokości, to fobia, której nazwa pochodzi z języka greckiego. Słowo „acron” oznacza wysokość, stąd takie określenie dla strachu przed przebywaniem na wysokości oraz lęku przed spadnięciem.

Nie lubimy przebywać na dużych wysokościach. Zwykle odczuwamy niegroźny lęk, ale unikamy kolejek górskich w wesołym miasteczku, krawędzi klifów czy wysokich górskich stoków. Niektórzy mają jednak poważniejsze objawy lęku wysokości – boją się przebywania na mostach, kręci im się w głowie w czasie jazdy windą i nigdy nie wchodzą na wysokie piętra różnych budynków.

Naukowcy uważają, że wszyscy rodzimy się z lękiem wysokości. U większości z nas, wraz z rozwojem oraz dojrzewaniem strach mija. U innych jednak utrzymuje się przez całe życie i często stanowi poważny problem. O ile możemy po prostu trzymać się z daleka od skoków na bungee, o tyle w dzisiejszych czasach coraz trudniej uniknąć podróży samolotem czy jeżdżenia windą.

2. Jak objawia się strach przed wysokością?

Osoby, które cierpią na lęk wysokości czują nie tylko strach, ale mają również dolegliwości fizyczne
Osoby, które cierpią na lęk wysokości czują nie tylko strach, ale mają również dolegliwości fizyczne

U osób z akrofobią w sytuacjach wywołujących lęk pojawiają się zarówno symptomy fizyczne, jak i psychologiczne. Typowe objawy lęku wysokości to przyspieszony oddech, zawroty głowy, oszołomienie, nadmierne pocenie, napięcie mięśni, drżenie kończyn, przyspieszenie tętna, palpitacja serca, skurcze żołądka, nudności, bóle głowy.

Na tym nie koniec, bo jeszcze groźniejsze są symptomy psychiczne takie jak panika, niepokój i ogromny strach. W stresujących momentach u niektórych chorych pojawiają się nawet myśli o nieuchronnej śmierci, która nastąpi właśnie w tym momencie.

3. Pokonaj lęk wysokości w 3 krokach

Jeśli przebywanie na ostatnim piętrze budynku przyprawia cię o zawroty głowy, to na pewno nieraz zastanawiałeś się  jak pokonać lęk. Przy poważnych zaburzeniach, które utrudniają codzienne funkcjonowanie, niezbędna może okazać się pomoc psychologiczna. W innych przypadkach wskazane jest przyjmowanie leków.

Większość osób ma jednak łagodniejsze formy akrofobii, które można pokonać samodzielnie. Jak to zrobić? Oto krótki przewodnik, który pomoże ci przemóc lęk wysokości w 3 krokach:

  • Przygotuj się. Jeśli wiesz, że czeka cię sytuacja, w której będziesz zmuszony do radzenia sobie z fobią, to postaraj się wcześniej przygotować. Zamknij oczy, wyobraź sobie tę sytuację i staraj się myśleć o tym, że wokół znajdują się zabezpieczenia, które uchronią cię przed upadkiem. Kiedy masz atak paniki, trudno ci myśleć racjonalnie i zapominasz, że większość miejsc jest odpowiednio zabezpieczona – dlatego przećwicz to wcześniej.
  • Stosuj metodę małych kroków. W przeszłości psychologowie twierdzili, że nagła konfrontacja z fobią to najlepszy sposób na pozbycie się lęku. Jeśli pacjent bał się wody, to wrzucali go do basenu – był zmuszony poradzić sobie ze strachem, aby przeżyć. Obecnie nie stosuje się tak ekstremalnych metod, których konsekwencją często bywało pogłębienie się traumy. Najbardziej popularna jest metoda małych kroków, która pozwala oswoić strach i skutecznie z nim walczyć. Jeśli twoim celem jest stanąć na krawędzi balkonu, to zacznij od małych kroków. Niektórych przeraża już samo słowo „balkon”, dlatego walki z fobią nie rozpoczynaj od wyjścia na taras, chyba że na parterze. Skup się na stopniowych postępach, a pewnego dnia uda ci się podejść do barierki na dużej wyskości.
  • Oddychaj. Osoby cierpiące na różnego rodzaju fobie, w sytuacjach wywołujących lęk najczęściej zapominają o oddychaniu. To sprawia, że panika wrasta i nasilają się inne objawy. Niezależnie od tego, czy chcesz pokonać strach przed skokiem z wysokiego mostu, czy jazdą windą - zawsze pamiętaj o oddychaniu. Skup się na oddechu – to cię uspokoi i zajmie myśli, przez co nie będziesz koncentrować się na obawach.

Najważniejsza jest cierpliwość i słuchanie siebie. Nie zmuszaj się do niczego, co sprawia, że czujesz się niekomfortowo. Staraj się pokonać strach przed wysokością we własnym tempie, a na pewno uda ci się pożegnać akrofobię.

Zobacz także:                                                                                                                             Gry komputerowe wyleczą nas z lęków                                                                                Czego boimy się najbardziej?                                                                                                Zobacz, jak pomóc dziecku pokonać strach przed lekarzem

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy