Przejdź na WP

Kwas foliowy zmniejsza ryzyko raka jelita grubego

Rak jelita grubego jest jednym z najczęstszych nowotworów występujących u ludzi. Zagrożenie zachorowaniem znacząco wzrasta po 45. roku życia u kobiet oraz po 35. roku życia u mężczyzn. Wśród czynników ryzyka wymienia się między innymi dietę bogatą w produkty zwierzęce, a ubogą w wapń i witaminy, palenie papierosów, problemy z zaparciami, oraz podatność genetyczną.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Nowe perspektywy profilaktyki raka jelita grubego

Objawy raka jelita grubego często nie są specyficzne (bóle brzucha, wzdęcia, krew w stolcu, zaparcia lub biegunki) i zdarza się, że nowotwór zostaje zdiagnozowany późno, kiedy szanse na wyleczenie są niewielkie.

Okazuje się, że możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania na ten groźny nowotwór, stosując odpowiednią dietę. Wyniki niedawno opublikowanego badania przeprowadzonego przez naukowców z USA wskazują, że stosowanie diety bogatej w kwas foliowy może znacząco obniżać ryzyko rozwoju raka jelita grubego.

Jak zapobiegać rakowi jelita grubego? Oto kilka sposobów
Jak zapobiegać rakowi jelita grubego? Oto kilka sposobów [7 zdjęć]

Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów w Polsce. Z danych Krajowego Rejestru...

zobacz galerię

Kwas foliowy jest witaminą, która wspomaga i reguluje funkcjonowanie różnych komórek organizmu, szczególnie układu nerwowego, pokarmowego oraz krwionośnego. Jego stosowanie zaleca się przede wszystkim kobietom w ciąży, gdyż zapobiega powstawaniu groźnych wad u rozwijającego się płodu.

Głównymi źródłami łatwo przyswajalnego kwasu foliowego są przede wszystkim warzywa liściaste, takie jak sałata, kapusta, szpinak, brokuły, ale także pomidory, fasola, soczewica, soja, buraki, orzechy oraz żółtko jajka. Warto je wprowadzić na stałe do naszego codziennego menu.

W latach 90-tych w USA oraz w Kanadzie rozpoczęto akcję wzbogacania produktów zbożowych w kwas foliowy, głównie w celu zabezpieczenia kobiet w ciąży przed niedoborem tej witaminy.

Żółtko kurzego jaja to doskonałe źródło kwasu foliowego
Żółtko kurzego jaja to doskonałe źródło kwasu foliowego

W 1995 r. przeprowadzono ankietę dotyczącą nawyków żywieniowych u blisko pół miliona dorosłych mieszkańców USA. Na podstawie zebranych danych obliczono dawkę kwasu foliowego, jaką przyjmował każdy z ankietowanych. Przez kolejne dziesięć lat naukowcy zbierali informacje na temat potencjalnego zachorowania na raka jelita grubego wśród uczestników ankiety.

Na podstawie wyników badania opublikowanego w czasopiśmie "American Journal of Clinical Nutrition" stwierdzono, że u osób przyjmujących duże ilości kwasu foliowego (co najmniej 900 mikrogramów dziennie) ryzyko zachorowania na raka jelita grubego było aż o 30 proc. niższe niż w przypadku stosowania diety ubogiej w kwas foliowy (mniej niż 200 mikrogramów dziennie).

2. Zalecana dawka kwasu foliowego

Naukowcy podkreślają jednak, że są to dopiero wstępne wyniki, które muszą zostać dodatkowo potwierdzone. Otwarta pozostaje kwestia bezpieczeństwa przyjmowania wysokich dawek kwasu foliowego w postaci suplementów diety w tabletkach. Aktualnie zatem zaleca się stosowanie diety będącej naturalnym źródłem kwasu foliowego.

Kwas foliowy może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego
Kwas foliowy może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego

Przyjmuje się, że dzienna dawka powinna wynosić około 400 mikrogramów tej witaminy. Zdaniem lekarzy, u każdego, kto stosuje dietę bogatą w warzywa oraz nabiał, nie powinno być problemów z niedoborem kwasu foliowego.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy