Magnez - przyczyny i skutki niedoboru, rola magnezu, dieta

spis treści
rozwiń

Magnez pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Tymczasem wiele osób dostarcza za mało tego makroelementu z pożywieniem. Stężenie magnezu w organizmie zmniejsza się pod wpływem stresu, niektórych chorób, leków i dużego wysiłku fizycznego. Jeśli żyjesz w pośpiechu, źle śpisz, chodzisz permanentnie rozdrażniona, a byle drobiazg wyprowadza cię z równowagi – to prawdopodobnie brakuje ci magnezu.

1. Magnez - rola w organizmie

Pierwiastek ten powinien być elementarnym składnikiem zdrowej diety. W połączeniu z wapniem i witaminą D buduje kości i zęby, zapobiegając osteoporozie. Jeśli więc jesz dużo produktów będących źródłem magnezu albo zażywasz suplementy diety, musisz też zwiększyć w diecie ilość wapnia. Magnez poprawia trawienie, przeciwdziała tworzeniu się kamieni w nerkach. Ponadto rozszerza drogi oddechowe, wspomagając leczenie astmy i zapalenia oskrzeli. Magnez chroni organizm przed toksynami znajdującymi się w warzywach i owocach pochodzących z terenów skażonych. Reguluje napięcie mięśni. Ponadto poprawia zdolności uczenia się oraz koncentrację.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Często nie uświadamiamy sobie, jak doniosłą rolę dla naszego zdrowia odgrywa magnez. Pełni on wiele ważnych funkcji, w tym m.in.:

  • stabilizuje funkcje układu nerwowego, usprawniając przy tym pracę szarych komórek,
  • bierze udział w przemianie materii, warunkując dostawę energii do komórek i tkanek organizmu,
  • działa uspokajająco na organizm, zmniejszając nadpobudliwość,
  • usprawnia myślenie i poprawia pamięć,
  • reguluje pracę tarczycy.

Magnez łagodzi dolegliwości związane z napięciem przedmiesiączkowym, tzw. PMS, i bolesnymi miesiączkami. Prawdopodobnie może również zapobiegać migrenie. Oprócz tego, jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego. Naukowcy zauważyli, iż mieszkańcy, którzy mają twardą wodę (zawiera dużo magnezu), rzadziej chorują na choroby serca. Magnez nie tylko zapobiega chorobom serca, ale i wspomaga leczenie. Podaje się go dożylnie osobom po zawale, gdyż przeciwdziała powstawaniu skrzepów oraz niebezpiecznej arytmii. Osobom z nadciśnieniem tętniczym zaleca się spożywanie produktów bogatych w magnez.

2. Magnez - przyczyny i skutki niedoboru

Co wpływa na niedobór magnezu w organizmie?

Zapotrzebowanie na magnez dla kobiet to 300 mg (kobiety w ciąży 350 mg) i 370 mg dla mężczyzn. Nieodpowiednie przygotowywanie jedzenia, alkohol, nadmiar fosforu i wapnia, powoduje, że w organizmie notuje się niedobory magnezu, które możesz sam zdiagnozować, uważnie obserwując swój organizm.

Zwiększone zapotrzebowanie na magnez występuje u:

PRZECZYTAJ TAKŻE:

A jakie konsekwencje zdrowotne wiążą się z niedoborem magnezu? Niedobór magnezu może powodować:

3. Magnez w diecie

Podstawowym źródłem magnezu w diecie są produkty zbożowe, zwłaszcza kasze oraz produkty pełnoziarniste. Oprócz tego, warto wzbogacić menu w warzywa strączkowe, orzechy, owoce morza, kakao i czekoladę. Są to kolejne źródła magnezu. Sporo magnezu zawierają kasze jęczmienne, groszek, szpinak, ryby i żółte sery. Niewielką ilość magnezu mają pozostałe warzywa i owoce, mleko, jaja, ryż, białe mięso oraz podroby. Najwięcej magnezu w jedzeniu (powyżej 160 mg) znajduje się w fasoli, i kaszy gryczanej.

Produkt mg/100 g
kasza gryczana 218
ryż brązowy 110
ryż biały 13
fasola biała 169
natka pietruszki 69
banan 33
maliny 20
nasiona słonecznika 359
migdały 269
orzechy laskowe 140

Magnez jest składnikiem zdowej diety niezbędnym do właściwego funkcjonowania organizmu. Z tego powodu warto jest włączyć do codziennego jadłospisu produkty bogate w ten mikroelement.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!