Trwa ładowanie...
Bilans miesiąca
Przeczytaj najnowszy bilans abcZdrowie Temat miesiąca: NIEDOBÓR MAGNEZU
Polacy cierpią na niedobory magnezu

Polacy mają objawy niedoboru magnezu. Wyniki badania BioStat dla WP

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie WP abcZdrowie nie pozostawiają złudzeń - Polacy nie tylko nie zdają sobie sprawy, jak ważny dla działania organizmu jest magnez, ale również sami zauważają u siebie objawy jego niedoboru - tak deklaruje niemal 70 proc. ankietowanych.

spis treści

1. Magnez - ilu Polaków ma niedobory?

Badanie "Zdrowie Polaków - świadomość dotycząca znaczenia magnezu dla zdrowia" przeprowadzone przez BioStat ujawnił, że na niedobór magnezu - z uwagi na występujące dolegliwości - może cierpieć nawet ponad 70 proc. polskiego społeczeństwa.

Niemal co czwarty Polak nie zdaje sobie sprawy ze skutków niedoboru magnezu.

Ankietowani Polacy przyznali, że przede wszystkim dokuczają im:

  • spadek lub brak energii – 76 proc. respondentów,
  • skurcze mięśni, drżenie rąk, nóg, języka, warg, powiek – z nimi zmaga się ponad 80 proc.,
  • problemy ze snem – ponad 74 proc.,
  • bóle głowy – ponad 72 proc.,
  • zmienne nastroje i stany depresyjne – ponad 60 proc.,
  • kruche włosy i paznokcie – ponad 55 proc.

- Objawy, jakie nas martwią, mogą wskazywać na wiele rzeczy. Wszystko zależy, jak długo utrzymują się dolegliwości oraz w jakich sytuacjach się pojawiają. Trzeba spojrzeć całościowo na pacjenta, a nie na jeden czy dwa objawy - mówi w rozmowie z WP abcZdrowie Magdalena Krajewska, lekarka rodzinna, i dodaje: - Wizyta u lekarza, badania i dopiero ewentualne włączenie magnezu.

Lekarka dodaje, że do wyboru preparatu z magnezem należy podejść odpowiedzialnie.

- Trzeba wybrać dobry preparat, żeby się odpowiednio wchłaniał, żeby to nie były preparaty multiwitaminowe, wybrane na chybił trafił - ostrzega ekspertka.

2. Skutki niedoboru magnezu

Niedobór magnezu może mieć fatalny wpływ na organizm w kontekście chorób układu sercowo-naczyniowego, ale też wielu nowotworów i chorób nerek. Jest bardzo ważny w profilaktyce chorób uznawanych dziś za cywilizacyjne: osteoporozy, cukrzycy typu 2., otyłości czy miażdżycy.

Magnez bierze udział w wielu procesach zachodzących w układzie nerwowym organizmu i około 600 procesach chemicznych, ale też w syntezie białka i kwasów nukleinowych, a także w metabolizmie glukozy i insuliny - dlatego jego niedobór może być jednym z czynników ryzyka rozwoju insulinooporności i cukrzycy typu 2.

- Mięsień sercowy potrzebuje do prawidłowej pracy odpowiedniego poziomu magnezu, ale też potasu, więc tutaj konieczna jest równowaga. Zazwyczaj to właśnie kardiolodzy zalecają pacjentom długotrwałe, celowane przyjmowanie magnezu - mówi dr Krajewska.

Zdaniem respondentów niedobory magnezu mogą występować przede wszystkim w chorobach takich jak:

  • nadczynność tarczycy,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • miażdżyca.

W dalszej kolejności ankietowani wskazywali również:

  • osteoporozę,
  • insulinooporność i cukrzycę typu 2,
  • astmę,
  • migrenę.

3. Kiedy przyjmować magnez?

Zdaniem dietetyka zarówno schorzeń, jak i określonych stanów czy sytuacji wzmagających nasze zapotrzebowanie na ten pierwiastek jest dużo więcej.

- Niedobory występują też u osób na dietach odchudzających oraz przy nadmiarze tłuszczów w diecie. Wchłanialność magnezu jest zmniejszona u kobiet stosujących tabletki antykoncepcyjne, a także w czasie antybiotykoterapii – wymienia w rozmowie z WP abcZdrowie Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyczka i diet coach.

- Czas ciąży, ale też menopauzy, intensywna nauka, permanentny stres – w tych sytuacjach nasz organizm również potrzebuje większej ilości magnezu. Osoby zażywające leki psychotropowe, a także ze zdiagnozowanymi chorobami zapalnymi jelita, także z celiakią mogą mieć problemy z utrzymaniem prawidłowego poziomu magnezu we krwi – dodaje.

4. Czy jesteśmy świadomi niedoborów?

68 proc. ankietowanych przyznaje, że podejrzewa u siebie niedobór magnezu. Informacji na ten temat szukają w pierwszej kolejności w internecie – ponad 62 proc., a tylko 40 proc. kieruje się do lekarza.

- To jest problem nie tylko Polski, ale niestety ogólnoświatowy - przyznaje w rozmowie z WP abcZdrowie dr Leszek Borkowski, farmakolog kliniczny ze Szpitala Wolskiego w Warszawie. - Gdy jest zapotrzebowanie na konkretną poradę, a nie ma miejsca u lekarza, to musimy radzić sobie sami – mówi dr Borkowski, podkreślając jednocześnie, że mimo to edukacyjna rola lekarza jest kluczowa - dodaje.

5. Polacy a preparaty magnezowe

83,4 proc. respondentów uważa, że wie, jak uzupełnić niedobory magnezu, a 71,4 proc. przyznaje, że stosuje suplement lub lek z magnezem. Zdaniem dra Borkowskiego popełniamy błąd, nie konsultując się wcześniej z lekarzem.

- Chciałbym, żeby w głowach ludzi utkwiło, że suplementacja, zwłaszcza wtedy, kiedy mamy choroby współistniejące, przewlekłe i zażywamy na co dzień leki, musi być skonsultowana. Tak jest m.in. w przypadku nadciśnienia czy chorób serca – mówi.

Ekspert dodaje, że stosowanie preparatu należy rozpoczynać po rozpoznaniu na podstawie badań czy diagnozy lekarza niedoborów, a nie zamiast tego.

- Nie powinniśmy brać niczego ot tak. Zwłaszcza że bardzo łatwo można sprawdzić, czy grozi nam niedobór magnezu – to zaledwie jedno szybkie badanie, oznaczane z krwi. Wystarczy pójść do laboratorium - podkreśla ponownie ekspertka.

  • suplementy diety z magnezem – stosuje je 44,1 proc.,
  • suplementy diety z magnezem i witaminami – 38,1 proc.,
  • lek z magnezem – 25,5 proc.,
  • dietę z produktami bogatymi w magnez – 35,4 proc.

Istotne jest wybranie odpowiedniego preparatu. Na niedobory magnezu, wśród dostępnych warto wybierać produkty lecznicze. Leki podlegają większym obostrzeniom niż suplementy diety, do ich zarejestrowania potrzeba kompletu wyników z długoletnich badań klinicznych.

- Suplementacja musi być odpowiedzialna – są takie preparaty złożone, z magnezem, cynkiem, żelazem, wapniem. Chętnie po nie sięgamy, nie mając świadomości, że właśnie żelazo czy wapń to składniki, które mogą utrudniać wchłanianie magnezu, bo w naszym organizmie konkurują z nim w zakresie przyswajalności – tłumaczy Krajewska i podkreśla: - Należy przyjmować magnez z witaminą B6, bo także niedobory tej witaminy w diecie są częste, a to ona ułatwia wchłanianie magnezu.

6. Dieta to za mało

- Gdy występują już ewidentne objawy niedoboru magnezu – drganie powiek, drżenie rąk, skurcze mięśni, dietą braków nie nadrobimy. Wtedy trzeba rozpocząć suplementację, ale określoną, nacelowaną na problem – zwraca uwagę dietetyczka.

Tego samego zdania jest dr Krajewska.

- Jeśli decydujemy się na uzupełnienie niedoborów magnezu, to przede wszystkim bierzmy nie suplementy diety, a leki, które zresztą dostępne są bez recepty - mówi lekarka rodzinna.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Badanie "Zdrowie Polaków - świadomość dotycząca znaczenie magnezu dla zdrowia" zostało przeprowadzone we współpracy z ABC Zdrowie – WP.pl od 21 do 25 maja 2022 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat® metodą CAWI na grupie 1067 pełnoletnich Polaków. Badanie było reprezentatywne ze względu na płeć, wiek i województwo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza