Trwa ładowanie...

Potasu nie można łączyć z tymi lekami. To może doprowadzić do hiperkaliemii

Osoby z nadciśnieniem nie powinny suplementować potasu. To sprzyja nagromadzeniu tego pierwiastka w organizmie, a w konsekwencji może doprowadzić do groźnych powikłań m.in. arytmii serca. Tymczasem na nadciśnienie tętnicze choruje co najmniej 10 mln Polaków. To pokazuje skalę zagrożenia.

spis treści

1. Nigdy nie łącz potasu z lekami na nadciśnienie

Potas to jeden z kluczowych pierwiastków niezbędnych dla funkcjonowania całego organizmu. Jego niedostateczna ilość w diecie może wywołać uczucie ciągłego zmęczenia, zaburzenia neurologiczne, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do groźnych zaburzeń krążenia krwi. Jednak zarówno jego niedobór (hipokaliemia), jak i nadmiar (hiperkaliemia, hiperkalemia) mogą powodować groźne konsekwencje.

Zobacz film: "Wysoki poziom trójglicerydów"

Okazuje się, że przyczyną zbyt wysokiego stężenia potasu mogą być leki przyjmowane na nadciśnienie tętnicze.

- Najgroźniejsze w przypadku potasu jest jego nagromadzenie. Osoby, które chorują na nadciśnienie, powinny szczególnie uważać, dlatego że część leków stosowanych w leczeniu tej jednostki chorobowej to tzw. leki oszczędzające potas. Powodują, że w organizmie gromadzi się więcej potasu, a jego wydalanie jest zahamowane, więc dodatkowa suplementacja potasu nie jest dobrym pomysłem - tłumaczy farmaceutka Paulina Front. - To jest niezwykle ważne, bo nadciśnienie tętnicze jest najczęściej występującą jednostką chorobową w Polsce. Według danych NFZ nadciśnienie ma ok. 10 mln osób dorosłych. Przypuszczam, że realna liczba jest większa, ponieważ część osób po prostu nie jest jeszcze zdiagnozowana - dodaje.

Nadmiar potasu może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca
Nadmiar potasu może doprowadzić do zaburzeń rytmu serca (Getty Images)

2. Nadmiar potasu może doprowadzić do arytmii serca

Jakie mogą być objawy nadmiaru potasu w organizmie?

  • skurcze mięśni, mniejsza siła mięśniowa, drgawki;
  • apatia;
  • dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego.

- Nadmiar potasu jest szkodliwy. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że może to doprowadzić do nierównej pracy serca, czyli arytmii. Jeśli serce pracuje nierówno, to nie mamy siły, szybko się męczymy, mamy problem, żeby wejść po schodach, żeby unieść zakupy. Przy nierównej pracy serca pojawia się uczucie kołatania w sercu oraz specyficzne uczucie lęku - wyjaśnia dr Leszek Borkowski, były prezes Urzędu Rejestracji, farmakolog kliniczny ze Szpitala Wolskiego w Warszawie.

W skrajnych przypadkach może dojść do ciężkiej hiperkalemii, która jest stanem zagrażającym życiu.

- Hiperkalemia, czyli nadmiar potasu w organizmie pacjenta może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, a nieleczona - do śmierci pacjenta. Czynniki ryzyka wystąpienia hiperkaliemii to: niewydolność nerek, pogorszenie czynności nerek, podeszły wiek (powyżej 70 lat), cukrzyca, współistniejące zdarzenia, szczególnie odwodnienie, ostra dekompensacja sercowa, kwasica metaboliczna i jednoczesne stosowanie leków moczopędnych oszczędzających potas (np. spironolakton, eplerenon, triamteren lub amiloryd), preparatów potasu, a także zamienników soli kuchennej zawierających potas - zaznacza dr Borkowski.

Farmakolog wyjaśnia, że do zwiększenia stężenia potasu w surowicy może doprowadzić również stosowanie leków moczopędnych oszczędzających potas, heparyny, niesteroidowych leków przeciwzapalnych-NLPZ oraz zamienników soli kuchennej zawierających potas.

3. Uwaga na preparaty z dopiskiem na "skurcze"

Farmaceuci zwracają uwagę na jeszcze jedną niebezpieczną tendencję. Polacy masowo sięgają po "witaminki" na wzmocnienie, kompletnie nie analizując składu preparatów, przez co nieświadomie mogą doprowadzić do przedawkowania niektórych związków.

- To też jest bardzo niebezpieczne, bo np. reklamowany jest inny składnik tego produktu niż potas, a większość pacjentów niestety nie czyta ich składu. Mamy takie przypadki w szpitalu. Kiedy z pacjentem dzieje się coś niepokojącego zawsze sprawdzamy szczegółowo pełny skład suplementów, które stosuje - mówi dr Borkowski.

Paulina Front radzi, by pacjenci z nadciśnieniem zwrócili szczególną uwagę na preparaty z magnezem. - Powinni sprawdzać skład, zwłaszcza w tych, które mają dopisek "skurcz", bo bardzo często jest w nich dodatek potasu - radzi farmaceutka.

Wpływ na wysoki poziom potasu może mieć również dieta. Prawidłowe stężenie potasu we krwi wynosi 3,5-5,5 mmol/l.

Produkty o wysokiej zawartości potasu:

  • mięso;
  • ryby;
  • produkty wędzone;
  • sole kuchenne;
  • świeże i suszone grzyby;
  • ziemniaki, pomidory, buraki, szpinak, bób, cukinia;
  • owoce suszone;
  • banany, maliny, porzeczki, brzoskwinie, śliwki czy winogrona;
  • kasze;
  • koncentraty.

Katarzyna Grzęda-Łozicka, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza