Prawidłowy puls

spis treści
rozwiń

Zbyt szybki, a może za wolny? Zaburzenia pulsu mogą być objawem schorzeń układu krążenia, dlatego nie należy lekceważyć żadnych nieprawidłowości tętna. Dowiedz się, jaki powinien być prawidłowy puls i jak mierzyć tętno.

1. Co to jest puls?

Tętno, które potocznie nazywamy pulsem, to tak naprawdę falisty ruch naczyń tętniczych. Puls zależy od skurczów serca oraz elastyczności ścian tętniczych. Wpływ na tętno ma również nasza kondycja – osoby regularnie uprawiające sport mają zwykle trochę niższy puls – oraz wiek. Wyższe tętno obserwujemy po wysiłku fizycznym albo w silnych emocjach, a niższe podczas odpoczynku i snu.

Dla naszego zdrowia ważna jest zarówno częstotliwość tętna (czyli ilość uderzeń serca na minutę), jak i miarowość (odstępy między uderzeniami) oraz symetryczność pulsu (tętno po lewej i prawej stronie ciała powinno być takie samo). Uważa się, że im wolniejszy puls, tym lepiej, ponieważ zmniejsza się ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ale zbyt niski również nie jest dla nas dobry. Z kolei szybsze tętno bardzo często wiąże się z podwyższonym ciśnieniem.

Zobacz film: "Prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego"

Jedzenie, które wspomaga pracę serca
Jedzenie, które wspomaga pracę serca [8 zdjęć]

Składniki przyjazne dla serca, które są zawarte w migdałach, to błonnik, witamina E, potas i magnez....

zobacz galerię

2. Normy prawidłowego pulsu

Podczas pomiaru tętna bierze się pod uwagę 6 różnych cech pulsu. Najczęściej zwracamy uwagę na częstotliwość tętna, czyli liczbę uderzeń serca na minutę.

Wartości prawidłowego pulsu zależą głównie od naszego wieku i wynoszą:

  • u płodu – 110 –115 uderzeń na minutę;
  • u niemowląt – 130 uderzeń na minutę;
  • u dzieci – 100 uderzeń na minutę;
  • u młodzieży – 85 uderzeń na minutę;
  • u dorosłych – 70 uderzeń na minutę;
  • u ludzi starszych – 60 uderzeń na minutę.

Poza częstotliwością, bada się też miarowość (uderzenia powinny mieć jednakową siłę, a odstępy między nimi powinny być równe), wypełnienie (chodzi o wypełnienie tętnicy krwią), napięcie (związane z ciśnieniem krwi), chybkość (zależy od tego, z jaką prędkością przepływa krew) oraz symetrię pulsu po obu stronach ciała.

Warto wiedzieć, że na wskaźnik tętna bardzo duży wpływ ma poziom aktywności fizycznej. Osoby, które trenują regularnie mają niższe wyniki od tych, którzy stronią od sportu. Najniższe tętno (które nie było objawem zaburzenia) zaobserwowano u kolarza szosowego – jego wynik to zaledwie 20 uderzeń na minutę!

ROZWIĄŻ TESTY I PRZEKONAJ SIĘ:

3. Jak zmierzyć tętno?

Pomiar tętna można wykonać samemu, ale należy pamiętać, aby zawsze robić to po odpoczynku albo rano niedługo po przebudzeniu. Pamiętajmy, że emocje oraz wysiłek fizyczny przekłamują wynik pomiaru.

Jak zbadać puls? Należy palcem środkowym i wskazującym prawej dłoni ucisnąć lewy nadgarstek (tętnicę promieniową) lub tętnicę szyjną (w zagłębieniu na szyi pod żuchwą). Kiedy wyczujemy tętno, trzeba włączyć stoper i liczyć uderzenia przez 15 sekund. Następnie wynik mnożymy przez 4 i w ten sposób uzyskujemy ilość uderzeń na minutę.

Tętno można też zbadać przy pomocy ciśnieniomierza, ponieważ większość modeli poza ciśnieniem pokazuje również, jak szybko bije nasze serce.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

4. Zbyt szybkie tętno

Jeśli serce bije z częstotliwością powyżej 100 uderzeń na minutę, to mamy do czynienia z tachykardią (czyli częstoskurczem). Wiele czynników wpływa na ilość uderzeń serca, dlatego przyczyny wysokiego pulsu mogą być różne. Serce bije szybciej przez stres, gorączkę, alkohol, papierosy, a nawet odwodnienie.

Wysoki puls to często skutek nieprawidłowej diety – duża ilość cholesterolu osadza się na ścianach naczyń krwionośnych, co utrudnia prawidłowe krążenie krwi, a serce jest zmuszone bić szybciej. Podobnie jest w przypadku nadmiaru cukru we krwi. Cukier zagęszcza krew, czego wynikiem jest wolniejsze krążenie. Serce stara się to nadrobić i szybciej pompuje krew, co jest odczuwane jako wyższy puls. U osób, które mają nadciśnienie również notuje się wyższe tętno.

Tachykardia może być spowodowana również problemami z tarczycą, chorobami serca, niedoborami niektórych minerałów (potasu, wapnia lub magnezu) oraz niewydolnością oddechową.

5. Zbyt wolne tętno

Bradykardia to zbyt wolna praca serca i występuje przy tętnie niższym niż 60 uderzeń na minutę. O ile u sportowców takie tętno nie budzi podejrzeń, to u innych osób może być objawem chorób serca, niedoczynności tarczycy, hiperkaliemii albo schorzeń układu nerwowego. Powody do niepokoju możemy mieć jednak tylko wtedy, gdy kilkukrotnie wynik pomiaru się powtarzał.

6. Tętno podczas wysiłku fizycznego

Podczas ćwiczeń fizycznych tętno wzrasta, jednak nie powinno być zbyt wysokie. Maksymalne tętno wysiłkowe (HRmax) to granica, której nie należy przekraczać w czasie intensywnych treningów. Można je obliczyć, korzystając z następującego wzoru: HRmax = 220 – wiek. Jeśli ćwiczymy po to, aby schudnąć, w czasie treningu puls powinien utrzymywać się na poziomie 60–80% HRmax.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!