Puls - co to jest puls, normy, pomiar, zbyt wysoki, zbyt niski, wysiłek fizyczny

Puls nie powinien być ani zbyt szybki, ani za wolny. Zaburzenia pulsu mogą być objawem schorzeń układu krążenia, dlatego nie należy lekceważyć żadnych nieprawidłowości tętna. Dowiedz się, jaki powinien być prawidłowy puls i jak mierzyć tętno.

1. Puls - Co to jest puls?

Tętno, które potocznie nazywamy pulsem, to tak naprawdę falisty ruch naczyń tętniczych. Puls zależy od skurczów serca oraz elastyczności ścian tętniczych. Wpływ na puls ma również nasza kondycja – osoby regularnie uprawiające sport mają zwykle trochę niższy puls – oraz wiek. Wyższy puls obserwujemy po wysiłku fizycznym albo w silnych emocjach, a niższy puls podczas odpoczynku i snu.

Dla naszego zdrowia ważna jest zarówno częstotliwość pulsu (czyli ilość uderzeń serca na minutę), jak i miarowość (odstępy między uderzeniami) oraz symetryczność pulsu (puls po lewej i prawej stronie ciała powinno być takie samo).

Zobacz film: "Prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego"

Uważa się, że im wolniejszy puls, tym lepiej, ponieważ zmniejsza się ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ale zbyt niski również nie jest dla nas dobry. Z kolei szybsze tętno bardzo często wiąże się z podwyższonym ciśnieniem.

Jedzenie, które wspomaga pracę serca
Jedzenie, które wspomaga pracę serca [8 zdjęć]

Składniki przyjazne dla serca, które są zawarte w migdałach, to błonnik, witamina E, potas i magnez....

zobacz galerię

2. Puls - normy

Podczas pomiaru pulsu bierze się pod uwagę 6 różnych cech pulsu. Najczęściej zwracamy uwagę na częstotliwość pulsu, czyli liczbę uderzeń serca na minutę.

Wartości prawidłowego pulsu zależą głównie od naszego wieku i wynoszą:

  • u płodu – 110 –115 uderzeń na minutę;
  • u niemowląt – 130 uderzeń na minutę;
  • u dzieci – 100 uderzeń na minutę;
  • u młodzieży – 85 uderzeń na minutę;
  • u dorosłych – 70 uderzeń na minutę;
  • u ludzi starszych – 60 uderzeń na minutę.

Poza częstotliwością, bada się też miarowość (uderzenia powinny mieć jednakową siłę, a odstępy między nimi powinny być równe), wypełnienie (chodzi o wypełnienie tętnicy krwią), napięcie (związane z ciśnieniem krwi), szybkość (zależy od tego, z jaką prędkością przepływa krew) oraz symetrię pulsu po obu stronach ciała.

Warto wiedzieć, że na wskaźnik pulsu bardzo duży wpływ ma poziom aktywności fizycznej.

Osoby, które trenują regularnie mają niższe wyniki od tych, którzy stronią od sportu. Najniższy puls (które nie było objawem zaburzenia) zaobserwowano u kolarza szosowego – jego wynik to zaledwie 20 uderzeń na minutę!

ROZWIĄŻ TESTY I PRZEKONAJ SIĘ:

3. Puls - pomiar

Pomiar pulsu można wykonać samemu, ale należy pamiętać, aby zawsze robić to po odpoczynku albo rano niedługo po przebudzeniu. Pamiętajmy, że emocje oraz wysiłek fizyczny przekłamują wynik pomiaru pulsu.

Jak prawidłowo zbadać puls? Należy palcem środkowym i wskazującym prawej dłoni ucisnąć lewy nadgarstek (tętnicę promieniową) lub tętnicę szyjną (w zagłębieniu na szyi pod żuchwą). Kiedy wyczujemy tętno, trzeba włączyć stoper i liczyć uderzenia przez 15 sekund. Następnie wynik mnożymy przez 4 i w ten sposób uzyskujemy ilość uderzeń na minutę.

Puls można też zbadać przy pomocy ciśnieniomierza, ponieważ większość modeli poza ciśnieniem pokazuje również, jak szybko bije nasze serce.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

4. Puls - zbyt wysoki

Jeśli serce bije z częstotliwością powyżej 100 uderzeń na minutę, to mamy do czynienia z tachykardią (czyli częstoskurczem). Wiele czynników wpływa na ilość uderzeń serca, dlatego przyczyny wysokiego pulsu mogą być różne. Serce bije szybciej przez stres, gorączkę, alkohol, papierosy, a nawet odwodnienie.

Wysoki puls to często skutek nieprawidłowej diety – duża ilość cholesterolu osadza się na ścianach naczyń krwionośnych, co utrudnia prawidłowe krążenie krwi, a serce jest zmuszone bić szybciej.

Podobnie jest w przypadku nadmiaru cukru we krwi. Cukier zagęszcza krew, czego wynikiem jest wolniejsze krążenie. Serce stara się to nadrobić i szybciej pompuje krew, co jest odczuwane jako wyższy puls. U osób, które mają nadciśnienie również notuje się wyższy puls.

Tachykardia może być spowodowana również problemami z tarczycą, chorobami serca, niedoborami niektórych minerałów (niedobór potasu, niedobór wapnia lub niedobór magnezu) oraz niewydolnością oddechową.

5. Puls - zbyt niski

Bradykardia to zbyt wolna praca serca i występuje przy tętnie niższym niż 60 uderzeń na minutę. O ile u sportowców takie tętno nie budzi podejrzeń, to u innych osób może być objawem chorób serca, niedoczynności tarczycy, hiperkaliemii albo schorzeń układu nerwowego.

Powody do niepokoju możemy mieć jednak tylko wtedy, gdy kilkukrotnie wynik pomiaru pulsu się powtarzał.

6. Puls - wysiłek fizyczny

Podczas ćwiczeń fizycznych puls wzrasta, jednak nie powinno być zbyt wysokie. Maksymalne tętno wysiłkowe (HRmax) to granica, której nie należy przekraczać w czasie intensywnych treningów.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Puls wysiłkowy można obliczyć, korzystając z następującego wzoru: HRmax = 220 – wiek. Jeśli ćwiczymy po to, aby schudnąć, w czasie treningu puls powinien utrzymywać się na poziomie 60–80% HRmax.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!