Przejdź na WP

Tauryna - działanie, przeciwwskazania, dawkowanie, skutki uboczne

Tauryna jest popularna przede wszystkim wśród sportowców, którym zależy na szybkiej regeneracji mięśni po treningu. Substancja jest dostępna w postaci tabletek, odżywek, ale znajduje się również w wielu produktach, które spożywamy na co dzień. Osoby ćwiczące trzy razy w tygodnie nie muszą dodatkowo suplementować tauryny, ponieważ przyswajają jej odpowiednią ilość wraz z pożywieniem. Co to jest tauryna, w jaki sposób działa, jakie są wskazania i przeciwwskazania do jej stosowania? W jaki sposób dawkować preparat? Jakie skutki uboczne mogą wystąpić i jakie są źródła tauryny?

Zobacz film: "Dieta kulturysty"

spis treści

1. Tauryna - co to jest?

Tauryna, czyli kwas 2-aminoetanosulfonowy, to siarkowy aminokwas biogenny, który występuje przede wszystkim w tkankach zwierzęcych.

Została odkryta w 1827 roku przez Friedricha Tiedemanna i Leopolda Gmelina poprzez wyizolowanie jej z żółci bydlęcej.

Do lat 70. XX wieku nie było wiadomo jaką rolę pełni w organizmie zwierząt i ludzi. Dopiero później zauważano, że hamuje procesy kataboliczne w mięśniach i ma właściwości anaboliczne.

Od tego momentu stała się ona niezwykle popularna wśród sportowców, którzy dążą do zwiększenia masy mięśniowej i zwiększenia swojej wydajności podczas treningów.

U człowieka najwyższe stężenie tej substancji znajduje się w sercu, układzie mięśniowym i w mózgu, szczególnie w przysadce mózgowej i szyszynce.

W mniejszej ilości tauryna jest zauważalna w jelicie cienkim, krwi, nadnerczach, płucach, siatkówce oka i w wątrobie.

Odżywki dla sportowców
Odżywki dla sportowców

Spożywaniu suplementów musi towarzyszyć trening siłowy lub fitness.

zobacz galerię

2. Tauryna - działanie

Tauryna występuje w stanie wolnym w tkankach i krwioobiegu, a jej stężenie w organizmie stanowi 1/1000 masy ciała. Substancja bierze udział w wielu procesach fizjologicznych organizmu.

Wykazuje dwie bardzo ważne cechy, szczególnie dla osób aktywnych fizycznie: antykataboliczne i anaboliczne. Antykataboliczny wpływ tauryny jest zbliżony do właściwości glutaminy.

Substancje magazynują i transportują azot, który umożliwia odbudowę uszkodzonych tkanek po wysiłku. Dzięki temu tkanki samodzielnie tworzą białka konieczne do odnowy struktur i nie muszą wykorzystywać aminokwasów z rozbitych białek mięśniowych.

Zatrzymuje się więc proces katabolizmu, a regeneracja organizmu jest szybsza i nie wywołuje szkód. Tauryna wspiera także transport kreatyny, która chroni komórki mięśniowe przed stresem oksydacyjnym, ułatwia regenerację i przyrost masy mięśniowej.

Ponadto, substancja stymuluję trzustkę do wytwarzania insuliny. Wyrzut tego hormonu przenosi nadmiar glukozy z krwi do tkanek. W jaki sposób działa tauryna? Jej właściwości to przede wszystkim:

  • ochrona przed katabolizmem mięśniowym w nocy oraz w trakcie dni bez treningów,
  • przyspieszenie regeneracji mięśni po treningu,
  • wzmocnienie procesów anabolicznych,
  • wzmocnienie skurczu serca,
  • zapobieganie ubytkom potasu i magnezu,
  • wspieranie utraty tkanki tłuszczowej,
  • poprawa metabolizmu,
  • detoksykacja,
  • stabilizacja błony komórkowej,
  • ochrona siatkówki oka przed skutkami stresu oksydacyjnego,
  • rozluźnienie mięśni,
  • poprawa funkcji poznawczych,
  • ochrona przed rozwojem cukrzycy.

3. Tauryna - wskazania

Dodatkowa suplementacja tauryny ma sens przede wszystkim u osób, które regularnie uprawiają sport. Wysiłek fizyczny sprawia, że organizm ma zwiększone zapotrzebowania na tą substancję.

Ćwiczenia rekreacyjne do trzech razy w tygodniu nie wymagają dodatkowego stosowania preparatów z tauryną. Substancja jest również zalecana w przypadku niektórych chorób.

Tauryna u osób z nadwaga ułatwia pozbycie się nadprogramowych kilogramów i obniżenie poziomu złego cholesterolu. Ma też pozytywny wpływ na stan zdrowia u osób chorych na cukrzycę, choroby układu krążenia i problemy z wątrobą.

Suplementacja jest też wskazana w przypadku nadmiernego wypadania włosów, diety wegańskiej i wegetariańskiej.

Koniecznie przeczytaj

Tauryna jest dostępna w formie kapsułek lub odżywek, ale znajduje się również w wielu produktach spożywczych.
Tauryna jest dostępna w formie kapsułek lub odżywek, ale znajduje się również w wielu produktach spożywczych. (123rf)

4. Tauryna - przeciwwskazania

Szczególna ostrożność jest wymagana w przypadku stałego stosowania leków lub suplementów diety. Warto przed rozpoczęciem suplementacji skonsultować się z lekarzem i zapytać o ryzyko wystąpienia skutków ubocznych. Przeciwwskazania do stosowania tauryny to:

5. Tauryna - dawkowanie

Nie ma jednej zalecanej dawki tauryny, bardzo ważne jest stosowanie się do zaleceń podanych na opakowaniu preparatu. Większość osób dobrze reaguje na taurynę, a prawidłowe ilości substancji nie wywołują poważnych skutków ubocznych.

Suplementacja tauryną powinna zawierać się w dawce od 500 do 2000 mg. Maksymalna dobowa dawka tauryny to 3 gramy. Preparat najlepiej zażywać między posiłkami, popijając tabletkę wodą.

6. Tauryna - skutki uboczne

Istnieje bardzo mało informacji na temat działań niepożądanych, związanych ze stosowaniem tauryny. Na ogół substancja jest dobrze tolerowana przez organizm, a jej ewentualny nadmiar jest wydalany razem z moczem.

Nie należy jednak przekraczać zalecanych dawek, ponieważ istnieje wówczas ryzyko wystąpienia bólu brzucha, biegunki, wymiotów i odwodnienia.

7. Źródła tauryny

Suplementy najczęściej można znaleźć w formie kapsułek, ale na rynku są dostępne również odżywki z kreatyną lub preparaty multiwitaminowe. Tauryna występuje również naturalnie, produkty z największą zawartością tej substancji to:

  • małże,
  • drób,
  • białe ryby,
  • ostrygi,
  • wieprzowina,
  • pieczona szynka,
  • jagnięcina,
  • wołowina,
  • tuńczyk z puszki,
  • dorsz,
  • mleko pasteryzowane,
  • jogurt niskotłuszczowy,
  • groch,
  • soczewica,
  • ciecierzyca,
  • gryka,
  • indyk,
  • skorupiaki,
  • mleko krowie,
  • mleko kozie,
  • wodorosty morskie,
  • owoce opuncji figowej.

7.1. Tauryna w energetykach

Tauryna znajduje się w składzie napojów energetycznych, ponieważ pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego.

Działa na ośrodek gabaergiczny w mózgu, który zwiększa czas czuwania bez objawów nadmiernego pobudzenia.

Tauryna redukuje produkcję serotoniny, odpowiadającej za relaksację, więc umożliwią dłuższą i bardziej efektywną pracę.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy