Ziemniaki zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2

Ziemniaki cieszą się złą sławą – chociaż dostarczają witamin i związków mineralnych, dietetycy najczęściej radzą, aby podczas odchudzania unikać tych warzyw. Okazuje się, że dania, których podstawą są ziemniaki, nie tylko zagrażają smukłości sylwetki, ale również zdrowiu. Nowe badania wykazały, że regularne spożywanie ziemniaków zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 nawet o 33 proc.

Japońscy naukowcy z Osaka Medical Center zbadali związek pomiędzy jedzeniem ziemniaków a ryzykiem zachorowania na cukrzycę. Wyniki nie są optymistyczne – osoby, które spożywają w ciągu tygodnia siedem porcji tych warzyw, są nawet o 33 proc. bardziej zagrożone tą niebezpieczną chorobą. Im rzadziej sięgamy po ziemniaki, tym niższe ryzyko cukrzycy. Osoby, które jedzą je od dwóch do czterech razy tygodniowo, są o 7 proc. bardziej zagrożone od tych, które w ogóle nie spożywają dań z ziemniaków.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Najgorzej na nasze zdrowie oddziałują frytki, dlatego bezpieczniej będzie zamienić je na ziemniaki gotowane lub pieczone. Japońscy specjaliści radzą, by co najmniej trzy porcje ziemniaków zastąpić produktami pełnoziarnistymi, takimi jak kasze, komosa ryżowa, ryż, makaron. Ważne jest też, by nie były one rozgotowywane, lecz gotowane al dente (na pół-twardo). Taka zmiana może zmniejszyć groźbę zachorowania na cukrzycę typu 2 nawet o 12 proc.

Co ciekawe, badacze sugerują, żeby nie traktować ziemniaków jako warzyw. Twierdzą, że ze względu na to, jak wpływają na kondycję, należy porównywać je z produktami zaliczanymi do grupy węglowodanów przetworzonych.

Ziemniaki zawierają głównie skrobię, która podczas podawania ich na gorąco staje się bardzo łatwo przyswajalna. Gdy zjemy porcję frytek czy zapiekanki z ziemniaków, poziom cukru we krwi szybko rośnie.

Eksperci radzą, aby osoby, które już znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę, ograniczyły ilość ziemniaków (a zwłaszcza smażonych frytek) w codziennej diecie. W jadłospisie warto uwzględnić produkty, które zapobiegają tej chorobie, takie jak orzechy, pełne ziarna, warzywa.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy