Chcesz mieć zdrowe dziecko? Uważaj na dietę!

Mgr Monika Łapczyńska
Weryfikacja merytoryczna:

Mgr Monika Łapczyńska - położna, fizjoterapeuta, instruktorka szkoły rodzenia, masażystka I stopnia, instruktor rekreacji ruchowej, absolwentka Warszawskiego...

Na łamach pisma „Journal of Physiology” opublikowano wyniki badań naukowców z Uniwersytetu Illinois, które wskazują, iż wysokotłuszczowa dieta kobiety w ciąży może przyczynić się do rozwoju cukrzycy u jej dziecka, nawet jeśli sama matka nie cierpi na cukrzycę ani otyłość. Yuan-Xiang Pan - profesor żywienia z tego Uniwersytetu - poinformował, iż pod wpływem wysokotłuszczowej diety matki, w wątrobie jej nienarodzonego dziecka dochodzi do modyfikacji ekspresji genów, co prowadzi do nadprodukcji glukozy, a to z kolei do insulinooporności i cukrzycy.

Wpływ diety matki na ryzyko cukrzycy u dziecka

Yuan-Xiang Pan stwierdził, iż dieta, która powoduje te zmiany, to typowa dieta Zachodu, zawierająca 45% tłuszczu, a taki sposób odżywiania nie jest czymś niezwykłym. „Ostatnimi laty amerykańska dieta zaczęła uwzględniać coraz więcej wysokokalorycznych, wysokotłuszczowych, stołówkowych, szybkich dań” - powiedział. Naukowiec wierzy, iż dzięki odkryciu zależności między dietą matki a cukrzycą dziecka, lekarze będą mogli skuteczniej diagnozować skłonność dziecka do cukrzycy, co umożliwi im kontrolowanie ich poziomu glukozy i zapobieganie rozwojowi choroby.

W ramach eksperymentu, profesor Pan i jego doktorantka Rita Strakovsky badali wpływ diety na laboratoryjne szczury w ciąży. Zwierzęta podzielono na dwie grupy, z których jedna otrzymywała wysokotłuszczową dietę od momentu zajścia w ciążę, a druga dostawała normalną żywność w ramach diety kontrolnej. Zwierzęta nie były wcześniej otyłe, dlatego też naukowcy mogli mieć pewność, że wpływ na wyniki ma jedynie dieta. Strakovsky potwierdziła, iż już w momencie narodzin potomstwo szczurów karmionych tłustą dietą miało dwukrotnie wyższy poziom cukru we krwi niż potomstwo szczurów z grupy kontrolnej. Bez znaczenia okazał się prawidłowy poziom glukozy we krwi u matek.

U potomstwa szczurzyc karmionych tłustą dietą zanotowano również modyfikacje genów regulujących metabolizm glukozy. Jedna z tych modyfikacji – acetylacja histonów – polegała na rozwiązywaniu DNA, co ułatwiało transkrypcję genów. Profesor Pan uważa, że zmian tych nie da się łatwo cofnąć, jednak wiedza o nich może ułatwić zmianę diety i stylu życia, co zrekompensuje predyspozycje do cukrzycy.

 

Dieta dla kobiety w ciąży

Chociaż odkrycie naukowców z Uniwersytetu Illinois największe znaczenie ma dla wczesnej diagnostyki skłonności do cukrzycy, Strakovsky podkreśla, iż nie należy zapominać o znaczeniu zaleceń dietetycznych dla kobiet w ciąży. Poprzez odpowiednie odżywianie mogą one ochronić swoje dziecko przed tym problemem.

Według Strakovsky, „[...] kobiety w ciąży rzadko szukają pomocy dietetyka, o ile nie wystąpi u nich cukrzyca ciężarnych lub stan przedrzucawkowy. Obecnie lekarze zwracają większą uwagę na to, ile ciężarna powinna przybrać na wadze, aby ciąża przebiegała zdrowo. Chociaż zdrowe przybieranie na wadze ma duże znaczenie, porady dietetyczne są nieocenione dla każdej kobiety w ciąży i jej dziecka”.

Dieta kobiet w ciąży powinna być zbilansowana i nie powinna zawierać dużych ilości tłuszczów nasyconych, których źródłem jest tłuste mięso, jedzenie typu fast food, ciastka i desery. Z drugiej strony, przyszła mama powinna spożywać odpowiednie ilości zdrowych kwasów tłuszczowych, w tym kwasy omega-3 i omega-6, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka. Bogate w kwasy omega-3 są między innymi ryby, siemię lniane i olej z siemienia lnianego, tran, orzechy włoskie i dynia. Z kolei kwasy omega-6 zawierają jajka, olej kukurydziany, chleb pełnoziarnisty, drób, ziarna słonecznika i olej słonecznikowy.

Słowa kluczowe dla artykułu

Artykuły Dieta przyszłej mamy

Ciąża jest okresem szczególnie ważnym w życiu kobiety, ale często towarzyszą jej różne dolegliwości. Właściwa dieta przyszłej mamy może złagodzić uciążliwe niedogodności towarzyszące ciąży. ...

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zdrowa. Musi być urozmaicona i dostarczać potrzebnych witamin i mikroelementów.

W czasie ciąży zdrowa dieta to podstawa. Spożywane przez przyszłą matkę pokarmy muszą być zdrowe i pełnowartościowe, by dostarczyć dziecku niezbędnych składników odżywczych. Od drugiego trymestru ...

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zdrowa. Musi być urozmaicona i dostarczać potrzebnych witamin i mikroelementów.

Ciąża i zachcianki żywieniowe idą ze sobą ręka w rękę. Skąd się biorą zachcianki w ciąży nadal do końca nie ustalono, natomiast istnieje teoria, że ciało domaga się składników, których może mu ...

Zachcianki w ciąży to przywilej kobiety, która wchodzi w bardzo ważną fazę życia. Pamiętać jednak warto, że nie wolno tracić głowy i poddawać się ciążowemu apetytowi, gdyż może się to skończyć znacznym przybraniem na wadze.

Witaminy i różne składniki odżywcze są potrzebne każdemu, jednak panie, które spodziewają się dziecka, muszą dbać o swoją dietę jeszcze bardziej. Najczęściej wiedzą, że powinny przyjmować kwas ...

Podczas badań kontrolnych warto skonsultować z lekarzem suplementy diety dla kobiet w ciąży, aby zapewnić swojemu dziecku już od początku niezbędne minerały i witaminy.

Właściwa dieta jest jednym z podstawowych elementów odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg ciąży. Powinna zapewnić we właściwych proporcjach potrzebne składniki odżywcze. Witaminy działają jako ...

Jednym z podstawowych elementów odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg ciąży jest właściwa dieta. Powinna zapewnić we właściwych proporcjach potrzebne składniki odżywcze.

Żelazo jest niezwykle ważnym składnikiem w naszym organizmie. Jednak szczególną uwagę na prawidłowy poziom tego pierwiastka powinny zwrócić kobiety w ciąży lub planujące dziecko. Aby maleństwo ...

W ciąży należy uważać na takie napoje, jak kawa czy herbata, bo hamują one przyswajanie żelaza. Dobrze jest zastąpić je np. sokiem żurawinowym, który poza tym, że zawiera żelazo, pozytywnie wpływa na nerki.

Dieta kobiety w ciąży powinna być przede wszystkim zdrowa. Przyszła mama odżywia się nie tylko dla siebie, ale też dla maleństwa, które w niej rośnie. By ten wzrost i rozwój przebiegał prawidłowo, ...

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim zdrowa. Musi być urozmaicona i dostarczać potrzebnych witamin i mikroelementów.

Pytania do eksperta

Czy to ciąża lub rzeżączka?

Witam, mam 15 lat i boję się że jestem w ciąży lub zaraziłam się rzeżączką. 26 listopada skończył mi sie ostatni okres i w grudniu nie dostałam w ogóle. Boli mnie podbrzusze i czasami łapią mnie bolesne skurcze. Zauważyłam na bieliźnie biały śluz (który wystąpił 2 dni po stosunku) i jest też go bardzo dużo, jednego dnia gdy zdjęłam bieliznę kapało mi to na podłogę (lecz było tak tylko raz). ...
Odpowiada: lek. med. Aneta Zwierzchowska

Bakterie E.coli w czasie ciąży

Odpowiada: lek. med. Anna Syrkiewicz

Długość życia plemników w suchym środowisku

Odpowiada: lek. med. Aneta Zwierzchowska
Odpowiadamy średnio od 4 do 24 godzin

Konsultanci działu Dziecko

Mgr Monika Łapczyńska

położna, fizjoterapeuta, instruktorka szkoły rodzenia, masażystka I stopnia,

Mgr Monika Łapczyńska
Mgr Anna Czupryniak

doświadczony psycholog i terapeuta, doradca rodzinny i autorka wielu poradników

Mgr Anna Czupryniak
Wszyscy konsultanci »