Trwa ładowanie...

Cholina – źródła, funkcje, suplementacja, niedobór i nadmiar

Cholina, inaczej witamina B4, pełni w organizmie ważne funkcje. Jest szczególnie istotna w ciąży. Ma kluczowe znaczenie w rozwoju mózgu i układu nerwowego, ale i wspomaga oraz chroni wątrobę. Ponieważ jest wytwarzana przez organizm w naturalnie zachodzących procesach w niewystarczającej ilości, należy zadbać o jej dostarczanie wraz z dietą lub poprzez suplementację. Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

spis treści

1. Co to jest cholina?

Cholina, znana również jako witamina B4, to związek organiczny rozpuszczalny w wodzie, który jest wytwarzany w wątrobie. Ludzki organizm potrafi wyprodukować ją z pomocą witaminy B9, B12 i aminokwasów.

Człowiek regularnie wytwarza cholinę, jednak jest jej zbyt mało, by organizm mógł dobrze funkcjonować. To dlatego tak ważne jest, by ją nieustannie dostarczać. Można to robić na dwa sposoby: z żywnością oraz suplementami diety.

Zobacz także:

2. Źródła choliny

Obecność choliny w produktach spożywczych jest powszechna. Związek występuje w wielu produktach spożywczych.

Gdzie występuje cholina? Można ja znaleźć w takich produktach jak:

  • mięso, wątroba i inne podroby,
  • ryby,
  • jaja,
  • orzechy,
  • fasola, groch, kapusta, szpinak, soczewica, cieciorka,
  • otręby, kiełki pszenicy.

3. Funkcje witaminy B4

Cholina jest wykorzystywana w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie, stąd pełni wiele ważnych ról w organizmie. Między innymi:

  • bierze udział w tworzeniu oraz utrzymywaniu prawidłowej struktury komórek,
  • uczestniczy w kontrolowaniu funkcji mięśni, układu oddechowego, czynności serca,
  • korzystnie wpływa na pracę wątroby. To dlatego jest wskazana w stanach przeciążenia wątroby wskutek stosowania ciężkostrawnej diety, alkoholu czy leków,
  • uczestniczy w regulacji gospodarki lipidowej,
  • wpływa na poprawę pamięci długotrwałej,
  • zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób nowotworowych. Niektórzy są zdania, że dieta bogata w przyswajalną cholinę może ograniczać ryzyko wystąpienia demencji i otępienia towarzyszących chorobie Alzheimera.

4. Cholina w ciąży

Witamina B4 jest jednym z ważniejszych składników, które powinny być spożywane w czasie ciąży. Ma to związek z tym, że cholina w ciąży:

  • poprawia przepływ krwi w łożysku, wspiera transport substancji odżywczych,
  • wspiera rozwój mózgu i rdzenia kręgowego zarówno płodu, jak i noworodka,
  • zmniejsza ryzyko powstawania wad wrodzonych,
  • zmniejsza ryzyko pojawienia się stanu przedrzucawkowego,
  • zmniejsza ryzyko cukrzycy typu II i nadciśnienia u dziecka.

5. Cholina tabletki i proszek

Cholinę można również suplementować, zażywając proszek lub tabletki. Preparaty można kupić w aptekach, zarówno jako samodzielną substancję, jak i jako składnik złożonego preparatu. Jej cena waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych (w zależności od składu preparatu i jego gramatury).

W celu lepszego wchłaniania witaminę B4 powinno się przyjmować wraz z kwasem foliowym, inozytolem, witaminą A i innymi witaminami.

Cholinę stosuje się w:

  • chorobach wątroby,
  • leczeniu depresji,
  • utracie pamięci, chorobie Alzheimera i otępieniu,
  • niektórych rodzajach padaczki,
  • pląsawicy Huntingtona,
  • chorobie Tourette'a,
  • ataksji móżdżkowej,
  • schizofrenii.

6. Niedobór choliny

Niedobór choliny może powodować stany lękowe, bóle głowy czy problemy z wypróżnieniem się. Zdarza się, że wskutek nadmiernego gromadzenia się cholesterolu i triglicerydów w wątrobie dochodzi do stłuszczenia wątroby.

Jeżeli niedobór choliny występuje u kobiet w ciąży, może to mieć to poważny wpływ na rozwój płodu, czyli prowadzić do powstania wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka, osłabienia funkcji jego układu odpornościowego i zaburzenia jego rozwoju intelektualnego w późniejszym życiu. Noworodek może mieć słabą odporność, a także nieprawidłowo rozwinięty układ nerwowy.

Objawy niedoboru choliny to:

  • kłopoty z koncentracją i pamięcią
  • rozdrażnienie
  • problemy z wątrobą
  • zmęczenie mięśni, spadek wytrzymałości.

7. Nadmiar witaminy B4

Dobowe zapotrzebowanie na cholinę powinno być dostosowane do wieku i płci. Przyjmowanie jej w dużych dawkach, tj. więcej niż 10 gram dziennie, stanowi zagrożenie dla zdrowia. Nadmiar choliny może manifestować się w postaci biegunek, mdłości i innych zaburzeń żołądkowo-jelitowych, nadmiernej potliwości i niskiego ciśnienia.

Ponieważ witamina B4 bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie, w związku z tym bardzo szybko wydalana jest z organizmu razem z moczem. Oznacza to, że bardzo ciężko jest doprowadzić do jej przedawkowania. Możliwe jest to wskutek nadmiernej suplementacji.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.