Cyfrowe usługi ułatwiają leczenie
Dziś wiele spraw można załatwić przez internet. Także tych zdrowotnych. Epidemia koronawirusa pokazała, jak ważną rolę mogą odgrywać w naszym codziennym życiu nowoczesne rozwiązania cyfrowe.
Potrzeba ograniczenia bezpośrednich kontaktów oraz konieczność pozostania w domu w przypadku izolacji czy kwarantanny, to sytuacje, w których sprawdzają się cyfrowe narzędzia w zdrowiu – Internetowe Konto Pacjenta dostępne na pacjent.gov.pl, e-recepta, e-skierowanie, e-wizyty czy teleporady. Dzięki nim pacjent może być leczony nawet w sytuacji całkowitego lockdownu, bez konieczności osobistego spotkania z lekarzem.
Bez wychodzenia z domu
E-skierowanie to elektroniczna postać dotychczasowego, papierowego skierowania, która umożliwia elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu jego wystawienia do momentu realizacji. Wszystkie e-skierowania, tak jak e-recepty, dostępne są na Internetowym Koncie Pacjenta (pacjent.gov.pl), bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia. Dzięki temu pacjent ma do nich dostęp z dowolnego miejsca na świecie przez 24h na dobę.
Korzyści z elektronicznego skierowania
Kluczowe korzyści dla pacjenta, to: możliwość uzyskania e-skierowania w trakcie e-wizyty i teleporady, a następnie zapisania się do lekarza drogą telefoniczną (nie trzeba osobiście iść do placówki, wystarczy podać przez telefon 4-cyfrowy kod i swój nr PESEL). W praktyce oznacza to bezpieczeństwo i dostęp do kompletnych danych z dowolnego miejsca i w dogodnym dla pacjenta momencie (e-skierowania nie można zgubić, jest zawsze czytelne i dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta). W przypadku e-skierowania nie obowiązuje także 14-dniowy termin na dostarczenie dokumentu do placówki.
E-skierowanie oznacza istotne ułatwienie dla lekarza, który je wystawia oraz placówki, która będzie je realizować. W momencie, gdy pacjent przekaże dane dostępowe w postaci 4-cyfrowego kodu wraz z numerem PESEL, zostaną pobrane automatycznie do systemu rejestracji wszystkie niezbędne do zapisu informacje. Zarówno te o wskazanych świadczeniach, jak też dane pacjenta. Brak konieczności ręcznego przepisywania danych do systemu, skraca proces rejestracji i zapobiega potencjalnym błędom.
Wirtualna wizyta u lekarza
Żeby zminimalizować ryzyko zakażenia, służba zdrowia zmieniła zasady udzielania świadczeń. Jeżeli pacjent potrzebuje skonsultować się z lekarzem, możesz skorzystać z teleporady, kontaktując się telefonicznie ze swoją przychodnią.
Można także zapisać się na e-wizytę, wypełniając formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie pacjent.gov.pl/ewizyta. Podczas konsultacji w formie wideorozmowy, chatu lub rozmowy telefonicznej pacjent może otrzymać: zalecenia lekarskie, e-zwolnienie lub e-receptę.
W ramach e-wizyty pacjent nie otrzyma zlecenia na test na koronawirusa. W tej sprawie należy skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Tylko on może wystawić takie zlecenie.
Wynik testu COVID-19 na Internetowym Koncie Pacjenta
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej zlecił pacjentowi wykonanie testu na koronawirusa w mobilnym punkcie pobrań? Teraz pacjent czeka na wynik i zastanawia się, co będzie dalej?
Nie musi już nigdzie dzwonić, żeby dowiedzieć się czy zachorował na COVID-19. Na Internetowym Koncie Pacjenta dostępne są wyniki testów na koronawirusa oraz informacje o objęciu kwarantanną lub izolacją domową.
Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dostępna na pacjent.gov.pl, która ułatwia pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych, porządkuje rozproszone dotąd informacje medyczne i gromadzi je w jednym, bezpiecznym miejscu, do którego masz dostęp przez 24 godziny na dobę i z każdego miejsca na świecie.
Dzięki IKP możesz także:
• otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
• zobaczyć i pobrać e-receptę i e-skierowanie wystawione przez lekarza, pielęgniarkę lub położną — zarówno po wizycie w przychodni, jak i po konsultacji online, czy telefonicznej — bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni,
• upoważnić bliską osobę do dostępu do Twoich danych, załatwiania spraw w Twoim imieniu (np. do otrzymywania e-recepty, e-skierowania),
• wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne,
• wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
• udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i
• e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
• złożyć wniosek o kartę Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).
Na IKP znajdziesz informacje również o:
• receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo,
• dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz,
• historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza,
• pomocy, jakiej Ci udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,
• wystawionych e-skierowaniach na badania lub do wybranego specjalisty oraz do sanatorium, wraz z informacją o stanie ich realizacji,
• e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,
• historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, a także Twojego dziecka do 18 roku życia (widoczne na koncie rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),
• tym, kto i kiedy zgłosił Cię do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.
Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta
- Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i zaloguj się, używając do tego profilu zaufanego. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, możesz go założyć przez internet (na stronie pz.gov.pl) lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej wybranych banków, albo osobiście w urzędzie np. Urzędzie Skarbowym czy oddziale ZUS/NFZ. Możesz też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo lub przez wybrany bank spółdzielczy.
- Po wyświetleniu wiadomości „Korzystaj z funkcjonalności dostępnych na Internetowym Koncie Pacjenta!” wybierz opcję „Uzupełnij dane” i wpisz swój numer telefonu i adres e-mail, aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania przez SMS i/lub e-mail.
- Teraz już w pełni możesz korzystać z funkcjonalności, które daje Ci Internetowe Konto Pacjenta.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.