Trwa ładowanie...

Cyfrowe usługi ułatwiają leczenie

Artykuł sponsorowany

Dziś wiele spraw można załatwić przez internet. Także tych zdrowotnych. Epidemia koronawirusa pokazała, jak ważną rolę mogą odgrywać w naszym codziennym życiu nowoczesne rozwiązania cyfrowe.

Potrzeba ograniczenia bezpośrednich kontaktów oraz konieczność pozostania w domu w przypadku izolacji czy kwarantanny, to sytuacje, w których sprawdzają się cyfrowe narzędzia w zdrowiu – Internetowe Konto Pacjenta dostępne na pacjent.gov.pl, e-recepta, e-skierowanie, e-wizyty czy teleporady. Dzięki nim pacjent może być leczony nawet w sytuacji całkowitego lockdownu, bez konieczności osobistego spotkania z lekarzem.

Bez wychodzenia z domu

E-skierowanie to elektroniczna postać dotychczasowego, papierowego skierowania, która umożliwia elektroniczną obsługę procesu skierowania pacjenta na leczenie – od momentu jego wystawienia do momentu realizacji. Wszystkie e-skierowania, tak jak e-recepty, dostępne są na Internetowym Koncie Pacjenta (pacjent.gov.pl), bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia. Dzięki temu pacjent ma do nich dostęp z dowolnego miejsca na świecie przez 24h na dobę.

Korzyści z elektronicznego skierowania

Kluczowe korzyści dla pacjenta, to: możliwość uzyskania e-skierowania w trakcie e-wizyty i teleporady, a następnie zapisania się do lekarza drogą telefoniczną (nie trzeba osobiście iść do placówki, wystarczy podać przez telefon 4-cyfrowy kod i swój nr PESEL). W praktyce oznacza to bezpieczeństwo i dostęp do kompletnych danych z dowolnego miejsca i w dogodnym dla pacjenta momencie (e-skierowania nie można zgubić, jest zawsze czytelne i dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta). W przypadku e-skierowania nie obowiązuje także 14-dniowy termin na dostarczenie dokumentu do placówki.

E-skierowanie oznacza istotne ułatwienie dla lekarza, który je wystawia oraz placówki, która będzie je realizować. W momencie, gdy pacjent przekaże dane dostępowe w postaci 4-cyfrowego kodu wraz z numerem PESEL, zostaną pobrane automatycznie do systemu rejestracji wszystkie niezbędne do zapisu informacje. Zarówno te o wskazanych świadczeniach, jak też dane pacjenta. Brak konieczności ręcznego przepisywania danych do systemu, skraca proces rejestracji i zapobiega potencjalnym błędom.

Wirtualna wizyta u lekarza

Żeby zminimalizować ryzyko zakażenia, służba zdrowia zmieniła zasady udzielania świadczeń. Jeżeli pacjent potrzebuje skonsultować się z lekarzem, możesz skorzystać z teleporady, kontaktując się telefonicznie ze swoją przychodnią.

Można także zapisać się na e-wizytę, wypełniając formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie pacjent.gov.pl/ewizyta. Podczas konsultacji w formie wideorozmowy, chatu lub rozmowy telefonicznej pacjent może otrzymać: zalecenia lekarskie, e-zwolnienie lub e-receptę.

W ramach e-wizyty pacjent nie otrzyma zlecenia na test na koronawirusa. W tej sprawie należy skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Tylko on może wystawić takie zlecenie.

Wynik testu COVID-19 na Internetowym Koncie Pacjenta

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej zlecił pacjentowi wykonanie testu na koronawirusa w mobilnym punkcie pobrań? Teraz pacjent czeka na wynik i zastanawia się, co będzie dalej?

Nie musi już nigdzie dzwonić, żeby dowiedzieć się czy zachorował na COVID-19. Na Internetowym Koncie Pacjenta dostępne są wyniki testów na koronawirusa oraz informacje o objęciu kwarantanną lub izolacją domową.

Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia dostępna na pacjent.gov.pl, która ułatwia pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych, porządkuje rozproszone dotąd informacje medyczne i gromadzi je w jednym, bezpiecznym miejscu, do którego masz dostęp przez 24 godziny na dobę i z każdego miejsca na świecie.

Dzięki IKP możesz także:

• otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,

• zobaczyć i pobrać e-receptę i e-skierowanie wystawione przez lekarza, pielęgniarkę lub położną — zarówno po wizycie w przychodni, jak i po konsultacji online, czy telefonicznej — bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni,

• upoważnić bliską osobę do dostępu do Twoich danych, załatwiania spraw w Twoim imieniu (np. do otrzymywania e-recepty, e-skierowania),

• wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne,

• wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,

• udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i

• e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,

• złożyć wniosek o kartę Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Na IKP znajdziesz informacje również o:

• receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo,

• dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz,

• historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza,

• pomocy, jakiej Ci udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,

• wystawionych e-skierowaniach na badania lub do wybranego specjalisty oraz do sanatorium, wraz z informacją o stanie ich realizacji,

• e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem,

• historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła, a także Twojego dziecka do 18 roku życia (widoczne na koncie rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego),

• tym, kto i kiedy zgłosił Cię do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.

Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta

  1. Wejdź na stronę pacjent.gov.pl i zaloguj się, używając do tego profilu zaufanego. Jeżeli nie masz profilu zaufanego, możesz go założyć przez internet (na stronie pz.gov.pl) lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej wybranych banków, albo osobiście w urzędzie np. Urzędzie Skarbowym czy oddziale ZUS/NFZ. Możesz też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli masz konto internetowe iPKO lub Inteligo lub przez wybrany bank spółdzielczy.
  2. Po wyświetleniu wiadomości „Korzystaj z funkcjonalności dostępnych na Internetowym Koncie Pacjenta!” wybierz opcję „Uzupełnij dane” i wpisz swój numer telefonu i adres e-mail, aby otrzymywać e-recepty i e-skierowania przez SMS i/lub e-mail.
  3. Teraz już w pełni możesz korzystać z funkcjonalności, które daje Ci Internetowe Konto Pacjenta.
Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.