Czy lekarz może reklamować się w sieci? Wchodzi nowe prawo
Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej miała otworzyć lekarzom drzwi do swobodnej promocji swoich usług w sieci. W rzeczywistości jednak tylko nieznacznie zmodyfikowała prawo, a lekarze działający np. w mediach społecznościowych, muszą uważać na treści, które publikują.
W tym artykule:
Nowy Kodeks, nowe możliwości?
Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa wersja Kodeksu Etyki Lekarskiej (KEL), która reguluje m.in. sposób informowania pacjentów o działalności lekarza. Art. 71 KEL przyznaje medykom prawo do przedstawiania informacji o oferowanych usługach - o ile pozostają one w zgodzie z zasadami etyki lekarskiej. Kluczowe jednak jest to, że "informacja" to nie "reklama", a linia między nimi bywa cienka.
Informacja może obejmować wizerunek lekarza lub ofertę jego usług, jednak już zachęcanie do ich skorzystania - nawet subtelne - może być uznane za reklamę. Co więcej, odpowiedzialność za przekaz spoczywa na lekarzu także wtedy, gdy treści udostępniają osoby trzecie w jego imieniu.
Sprawdziliśmy warszawskie SOR-y
Reklama wciąż pod ścisłym nadzorem
Nowelizacja nie oznacza więc pełnej swobody promowania się w mediach. Naczelna Izba Lekarska przypomina, że wciąż obowiązuje zakaz reklamowania się, a lekarz nie może pozwalać na wykorzystywanie swojego nazwiska czy wizerunku w celach komercyjnych. Choć z KEL zniknął bezpośredni zakaz reklamy, nie oznacza to jego uchylenia - po prostu został przekształcony w ograniczone dopuszczenie informowania.
Mecenas Anna Banaszewska w rozmowie z Prawo.pl wskazuje jednak, że całkowity zakaz reklamy usług medycznych może być sprzeczny z unijnymi przepisami, m.in. z dyrektywą o handlu elektronicznym oraz Traktatem o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Jej zdaniem taki zakaz ogranicza konkurencję i rozwój nowoczesnych usług zdrowotnych, dlatego konieczne są dalsze zmiany - także w ustawie o działalności leczniczej.
Gdzie kończy się informacja, a zaczyna reklama?
Problem w praktyce dotyczy głównie granicy między neutralnym przedstawieniem usług a formą zachęty do ich wyboru. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, reklama podmiotów medycznych jest nadal zakazana. Medycy mogą publikować informacje o rodzaju i zakresie świadczeń, ale nie mogą tego robić w sposób, który przeciętny odbiorca odczyta jako zachętę do skorzystania.
Adwokat dr hab. Radosław Tymiński podkreśla, że mimo braku słowa "reklama" w przepisach, ta w praktyce jest zabroniona. Lekarz może informować, ale nie reklamować - i wciąż obowiązują go uchwały Naczelnej Rady Lekarskiej, precyzujące sposób przekazywania informacji pacjentom.
oprac. Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Źródła
- Prawo.pl
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.