Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Karoshi, czyli śmierć z przepracowania. Przyczyny i objawy zagrożenia

Avatar placeholder
30.03.2021 13:49
Karoshi to zjawisko nagłej śmierci w wyniku przepracowania i stresu.
Karoshi to zjawisko nagłej śmierci w wyniku przepracowania i stresu. (Gettyimages)

Karoshi, czyli zjawisko nagłej śmierci w wyniku przepracowania i stresu, wydaje się być trwale wpisane w kulturę Japonii. Okazuje się jednak, że ofiarami zjawiska stają się również Europejczycy. Jakie są przyczyny karoshi i objawy przepracowania? Co warto wiedzieć?

spis treści

1. Kto jest zagrożony karoshi?

Karoshi to zjawisko nagłej śmierci w wyniku przepracowania i stresu. Zjawisko narodziło się w Japonii. To tu, w 1969 roku, odnotowano pierwszy taki przypadek. Problem z roku na rok stawał się coraz bardziej dotkliwy. Dziś jest ważną kwestią społeczną. Kto jest zagrożony karōshi?

Ustalono, że większość ofiar zjawiska to pracownicy umysłowi, osoby perfekcyjne, ale i niepewne swego. Karōshi dotyka przeważnie ludzi sukcesu oraz pracoholików, ale również pracowników niższych szczebli, którzy zarabiają niewiele, wypracowują nadgodziny, ponieważ trudno im związać koniec z końcem. Nie mając wpływu na swój los przyjmują każde warunki, aby tylko utrzymać zatrudnienie. W grupie ryzyka są również osoby pracujące na kierowniczych stanowiskach oraz pracownicy średniego szczebla w wielkich korporacjach.

Okazuje się, że tak naprawdę karōshi jest zagrożeniem dla wszystkich, którzy nie zachowują zdrowych proporcji pomiędzy firmą a domem, życiem zawodowym i prywatnym, pracą, a odpoczynkiem. Badania dowodzą, że śmierć z przepracowania dotyka osoby, które pracują ponad sześćdziesiąt godzin w tygodniu, mają ponad pięćdziesiąt nadgodzin w miesiącu, a także niewykorzystaną ponad połowę urlopu.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Warto podkreślić, że przepracowanie i problemy ze zdrowiem w każdym wymiarze dotykają nie tylko dorosłych, ale również dzieci i młodzież. Nie bez znaczenia jest chęć odniesienia sukcesu, ogrom nauki i zajęć dodatkowych, na które często młodych ludzi zapisują ambitni rodzice. W kontekście przepracowania funkcjonuje jeszcze inne pojęcia.

To ijime, czyli samobójstwo spowodowane nękaniem przez przełożonych i przepracowaniem oraz karojisatsu, czyli samobójstwo z przepracowania. Przyczynia się do niego nadmierne obciążenie psychiczne wynikające z wypełnianiem obowiązków zawodowych, stres i depresja, a także pragnienie uwolnienia się od cierpienia.

Karoshi jest dużym problemem w Japonii. By z nim walczyć, japoński rząd wprowadził ustawę zmuszającą Japończyków do wykorzystywania w całości swoich urlopów. Trudno jednak zmienić mentalność i podejście. W Japonii śmierć z przepracowania uznawana jest za dowód bycia człowiekiem sukcesu. Przypuszcza się, że w Japonii wskutek przepracowania rocznie umiera nawet 10 tysięcy osób. Oszacowanie dokładnej liczby przypadków karoshi na świecie jest bardzo trudne. Śmierć z przepracowania stwierdza się także w Europie, również w Polsce.

2. Przyczyny śmierci z przepracowania

Za główną przyczynę karoshi uznaje się pracoholizm, czyli uzależnienie od pracy. Inne czynniki to wypalenie i choroby zawodowe, a także niekorzystne warunki pracy. Istotnym czynnikiem jest obciążenie stresem i odczuwanie presji. Podłożem śmierci z przepracowania jest nadmierne wyczerpanie organizmu.

Karōshi to socjomedyczne określenie opisujące przypadki zarówno zgonów, jak i poważnych uszczerbków na zdrowiu, których przyczyną są schorzenia krążeniowo-sercowe związane z dużym przeciążeniem pracą, a także inne schorzenia. Mowa o takich jednostkach chorobowych i zdarzeniach medycznych jak zawał serca lub wylew krwi do mózgu, nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca lub miażdżyca.

Zobacz także:

  • Gdzie na urlop w Polsce?
  • Urlop w Europie
  • Alpy - charakterystyka, urlop zimą, urlop latem

3. Objawy zagrożenia. Jak zapobiegać karoshi?

Karoshi, czyli śmierci z przepracowania bądź chorobom wynikającym ze zbytniego zaangażowania się w pracę, można zapobiegać. Czerwona lampka powinna zapalić się każdemu, kto odczuwa objawy przepracowania, czyli obserwuje u siebie:

Jak zapobiegać karoshi?

Obserwując niepokojące sygnały, jakie wysyła organizm, warto nieco zwolnić, wytyczyć granicę między życiem prywatnym a zawodowym, znaleźć czas na odpoczynek i naładowanie akumulatorów. Czasem niezbędna jest rozmowa z przełożonym bądź szefem.

W takiej sytuacji przyda się wsparcie osoby bliskiej, czasem niezbędna jest pomoc psychoterapeuty. Zdecydowanie jednak warto podjąć wysiłek i w porę zareagować. Pamiętajmy, że u osób przeciążonych pracą, które nie mają czasu na odpoczynek, obserwuje się zwiększone wydzielanie hormonów stresu, czyli adrenaliny, noradrenaliny oraz kortyzonu. Na dłuższą metę to zwyczajnie niebezpieczne.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze