Nerwica lękowa a papierosy

spis treści
rozwiń

Nie jest dla nas niczym nowym, że palenie papierosów powoduje raka, choroby serca czy płuc. Wystarczy spojrzeć na którąkolwiek paczkę, żeby dowiedzieć się, jak jeszcze papierosy wpływają na organizm. A jak papierosy działają na psychikę?

1. Wpływ papierosów na organizm

Jak wiadomo, palenie tytoniu uzależnia, a substancją za to odpowiedzialną jest nikotyna. Mimo szkodliwości palenia, organizm szybko się do niego przyzwyczaja. Oznacza to, że brak regularnego wypalenia papierosa wywołuje w organizmie głód nikotyny.

Papierosy uspokajają palacza lub dają mu „zastrzyk energii” – zależy to od stanu organizmu. Takie działanie może przyczynić się do uzależniającego działania papierosów.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Co więcej, takie działanie pojawia się już siedem sekund po pierwszym zaciągnięciu się papierosem. Tak szybka ulga w sytuacji stresowej lub przy zmęczeniu na pewno sprawia, że chętniej sięgamy po papierosy.

Na poziomie komórkowym nikotyna dostająca się do organizmu, reagują z receptorami nikotynowymi. Te receptory zajmują się przesyłaniem impulsów z nerwów, a także regulują poziom neuroprzekaźników w mózgu i całym organizmie. Działanie nikotyny na „centra dowodzenia” receptorów organizmu może być różne w zależności od stanu emocjonalnego.

Po jakimś czasie już sam zapach, dźwięk wydawany przez zapalniczkę i wszystkie czynności związane z zapaleniem papierosa stają się uzależniające – potrafią pobudzić lub uspokoić palacza. Bez zapalenia papierosa osoba uzależniona czuje się przytłoczona stresem i napięciem.

Reakcja po odstawieniu jakiejkolwiek substancji uzależniającej może obejmować objawy czysto fizyczne, nerwicę lękową, czy nawet depresję.

Zgodnie z amerykańskimi badaniami z 2004 roku niemal połowa palaczy miała problemy psychologiczne: zaburzenia nastroju, nerwice, stany lękowe, zaburzenia osobowości czy depresję.

Osoby mające takie problemy jeszcze gorzej znoszą głód nikotyny i związanie z nim następstwa. Ich uzależnienie jest jeszcze silniejsze i ma to wpływ zarówno na psychikę jak i cały organizm.

2. Jak rzucić palenie papierosów?

Aby nie dopuścić do uzależnienia organizmu od nikotyny, trzeba nauczyć się samemu walczyć ze stresem, napięciem, bezsennością czy nudą. Najlepiej sprawdza się ruch na świeżym powietrzu, spacery lub siłownia. To pomoże zrelaksować ciało i odreagować stres bez potrzeby sięgania po kolejną dawkę nikotyny.

W przypadku osób cierpiących na depresję aktywność fizyczna zwiększa poziom energii, co z kolei zmniejsza uczucie nudy i pomaga w problemach ze snem. Palenie papierosów nie jest do tego niezbędne.

Następny artykuł: Nerwice związane ze stresem

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!