Niedobór witamin

spis treści
rozwiń

Wegetarianie to ludzie, którzy ze względów etycznych lub zdrowotnych rezygnują z jedzenia mięsa i owoców morza. Dieta wegetariańska ma wiele zalet, jednak istnieją również pewne jej wady. Najważniejsza z nich to duże ryzyko wystąpienia niedoboru witamin w organizmie. Osoby decydujące się na tę dietę i związany z nią styl życia powinny dokładnie planować swoje posiłki, aby mieć pewność, że dostarczają organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje. W przeciwnym razie mogą im grozić niedobory witaminowe, które są przyczyną rozwoju wielu chorób.

1. Zalety diety wegetariańskiej

Zbilansowana i urozmaicona dieta wegetariańska ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to zmniejszone ryzyko takich chorób i dolegliwości, jak:

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Wegetarianizm wiąże się również z mniejszym ryzykiem zachorowań i zgonu z powodu chorób układu krążenia. Zwiększenie spożycia owoców oraz warzyw dostarcza organizmowi spore ilości błonnika, który wspomaga procesy trawienia. Stąd wegetarianie rzadziej cierpią na dolegliwości układu pokarmowego, takie jak zaparcia. Chorobom nowotworowym i chorobom układu krążenia przeciwdziałają zawarte w produktach roślinnych flawonoidy, karotenoidy czy tokoferole. Zaletą diety dla wegetarian jest również mała zawartość soli, która jest przyczyną rozwoju nadciśnienia.

2. Wegetarianizm a niedobory witamin

Mięso jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów. Osoby decydujące się na dietę wegetariańską muszą szukać alternatywnych źródeł tych składników pokarmowych. Największą uwagę należy zwracać na spożywanie odpowiednich ilości białka, żelaza, wapnia, cynku, witaminy B12 i witaminy D. Witamina B12 spełnia w naszym organizmie wiele ważnych funkcji: bierze udział w produkcji czerwonych krwinek oraz odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mózgu. Niestety, w produktach roślinnych brak jest tej witaminy, dlatego też wegetarianie są szczególnie narażeni na jej niedobór.

Zbyt niski poziom witaminy B12 w organizmie stanowi zagrożenie dla zdrowia ze względu na ryzyko anemii. Anemia najniebezpieczniejsza jest dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, gdyż może doprowadzić do zaburzenia prawidłowego rozwoju mózgu dziecka. U osób dorosłych niedobór witaminy B12 może się objawiać zmianami neurologicznymi i kognitywnymi i może doprowadzić do demencji. Źródłem witaminy B12 są nabiał i jajka. Osoby, które wybierają wegetarianizm jako sposób żywienia, muszą pamiętać o spożywaniu ich w odpowiedniej ilości.

Organizm sam produkuje witaminę D pod wpływem promieni słonecznych. Witaminę D można również w niewielkich ilościach dostarczać w diecie wegetariańskiej, głównie spożywając ryby, ale również jajka. Chcąc uniknąć niedoboru witaminy D, wegetarianie powinni starać się uwzględnić te produkty w swojej diecie lub spożywać ją w postaci suplementu diety. Niedobór witamin z grupy B, w szczególności B12, a także witaminy D i wielu ważnych minerałów jest częstą konsekwencją ubogiej diety wegetariańskiej. Rezygnując z mięsa, warto jest skonsultować się z dietetykiem, który pomoże ustalić racjonalny i zdrowy plan odżywiania.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!