Trwa ładowanie...

O co najczęściej pacjenci pytają lekarzy w internecie? Onkolog: "Nic mnie już nie zdziwi"

 Ewa Rycerz
21.12.2018 10:48
Polacy coraz częściej szukają odpowiedzi na problemy zdrowotne w internecie
Polacy coraz częściej szukają odpowiedzi na problemy zdrowotne w internecie ((123rf) Polacy coraz częściej szukają odpowiedzi na problemy zdrowotne w internecie)

Według badań na temat prozdrowotnych zachowań Polaków, ponad 85 proc. z nas szuka informacji na temat zdrowia w internecie. Niejednokrotnie właśnie pacjenci zadają pytania lekarzom za pomocą sieci. O tym, czego szukamy i czego oczekujemy, rozmawiamy z dr. Grzegorzem Luboińskim, chirurgiem onkologiem.

WP abcZdrowie, Ewa Rycerz: Od kilku lat odpowiada pan na pytania dotyczące zdrowia w serwisie WP abcZdrowie. O co pytają Polacy najczęściej?

Osoby, które zadają pytania, chcą zazwyczaj, by pomóc im zinterpretować wyniki badań, jakie zlecił im lekarz. Niejednokrotnie czytałem pytania typu: "lekarz w przychodni nie zauważył u mnie nic niepokojącego. Co pan o tym myśli"?

No właśnie. Jak pan reaguje na takie pytania?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest telemedycyna?"

W przypadkach, kiedy osoby pytają o moją opinię, tłumaczę, że decyzję o interpretacji badań, zresztą na podstawie wywiadu i obrazu całościowego pacjenta, podejmuje lekarz prowadzący. Nie podważam jego postępowania.

Jeśli natomiast po opisie problemu widzę, że coś faktycznie może być na rzeczy, a chory był u lekarza rodzinnego, kieruję do specjalisty.

Pamięta pan jakieś nietypowe pytania?

Jestem w zawodzie wiele lat. Nic mnie już nie dziwi.

Myśli pan, że zadawanie pytań przez internet faktycznie pomaga? Czego oczekują chorzy?

W mojej opinii większość tego typu porad wynika z kłopotów systemu opieki zdrowotnej. Czas oczekiwania na wizytę u specjalisty stale się wydłuża, liczba pacjentów nie maleje, a to z kolei sprawia, że na każdego z nich mamy niewiele czasu.

Czyli to taka pomoc dla systemu?

Proszę zauważyć, że chorzy coraz częściej narzekają, że lekarze nie mogą poświęcić pacjentom wystarczającej ilości czasu. W związku z tym, niedoinformowany pacjent szuka odpowiedzi w sieci. To łatwe, szybkie i pomocne.

Czego dotyczą te porady w przypadku pana dziedziny, czyli onkologii i chirurgii?

W zasadzie mogę je podzielić na 3 kategorie.

Pierwsza to tzw. banalne pytania. Przykład? "Boli mnie brzuch, co to może oznaczać"? Na takie pytanie trudno jest odpowiedzieć, bo ból brzucha nie jest objawem charakterystycznym.

Druga kategoria dotyczy potrzeby upewnienia się co do postawionej diagnozy. Wydaje się, że chorzy potrzebują konsultacji z drugim specjalistą, by utwierdzić się w przekonaniu, że są chorzy czy zdrowi.

I trzecia kategoria pytań to właśnie te wynikające z braku czasu dla pacjenta. Chorzy często dopytują o przebieg leczenia, objawy, możliwe komplikacje. Widać wtedy jak na dłoni, że nasz system trochę kuleje w tej kwestii.

Być może właśnie dlatego telemedycyna robi się coraz popularniejsza. Umawanie wizyt przez internet to szybkie i wygodne wyjście.

Oczywiście. To opcja, która będzie się rozwijać. Jestem zdania, że komputer nie zastąpi wizyty w przychodni, ale może ją uczynić zdecydowanie przyjemniejszą. Przynajmnej w kwestii rejestracji.

Usługa "Zapytaj lekarza" dostępna jest w serwisie WP abcZdrowie od kilku lat. Dzięki niej pacjenci mogą bezpłatnie zadać pytanie wybranemu specjaliście. W 2018 roku została także uruchomiona usługa "Znajdź lekarza". Przez portal WP abcZdrowie można umówić się na wizytę do wybranego eksperta.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze