Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Wizyta u psychologa

Avatar placeholder
04.01.2023 12:42
Wizyta u psychologa
Wizyta u psychologa (Zdjęcie autorstwa Mike Renlund / CC BY 2.0)

Wizyta u psychologa to decyzja, która może wywoływać obawy. Różne są powody, dla których ludzie udają się do psychologa – stany lękowe, depresja, problemy z zasypianiem, nieradzenie sobie ze stresem... Po podjęciu decyzji o skorzystaniu z pomocy psychologa przychodzi czas, kiedy uświadamiasz sobie, że tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć i nie masz pojęcia, jak zwierzyć się ze swoich kłopotów. Fachowa pomoc psychologiczna ma pomóc pacjentowi otworzyć się, by łatwiej było mu dokonać introspekcji i stawić czoła problemom.

spis treści

1. Przygotowanie do wizyty u psychologa

Psycholog to szczególny lekarz. Większość ludzi wykonujących ten zawód, oprócz koniecznych umiejętności i wiedzy, ma zmysł dostrzegania tego, co niewypowiedziane przez pacjenta. Podstawowe informacje dla psychologa wynikają z rozmowy i obserwacji. Psycholog to jednocześnie lekarz i słuchacz.

Pierwsza wizyta u psychologa wymaga przygotowania. Nie chodzi o to, żeby spisać na kartce wszystkie problemy i później wyrecytować je lekarzowi. Należy jednak zastanowić się nad tym, co w twoim stanie jest najważniejsze, co najbardziej ci dokucza, przeszkadza lub z czym sobie nie radzisz. Pomyśl więc, czego ci brakuje i jak okazujesz środowisku zewnętrznemu swoje problemy wewnętrzne.

Pierwsza wizyta u psychologa to jedynie wstęp do dalszych spotkań i rozmów. Nie można od razu oczekiwać cudów. Pomoc psychologa wymaga czasu i zaangażowania. Do pierwszej wizyty należy podejść z rozsądkiem. Rzadko zdarza się, by natychmiast przyszła ulga. Leczenie może okazać się długotrwałe i wymagać wielu poświęceń. Dlatego ważne jest, by zaufać lekarzowi i zaakceptować pracę nad sobą.

2. Pomoc psychologa a oczekiwania pacjenta

Zobacz film: "Gdzie szukać pomocy w przypadku uzależnień i innych problemów psychologicznych?"

Ważne jest, aby pacjent umiał określić sprawy priorytetowe – to pomoże psychologowi w postawieniu diagnozy. Nie wolno jednak spodziewać się rozpoznania choroby od razu. Spadek motywacji, depresja, stany lękowe, ciągłe rozdrażnienie, problemy z zasypianiem – mogą być objawami bardziej złożonych problemów natury psychicznej. Żaden psycholog po pierwszej wizycie nie może powiedzieć: „Cierpi pan/pani na to a na to i musi postąpić tak a tak”.

Problemy natury psychicznej wymagają głębokiej analizy. Część z nich to te, o których pacjent mówi, inne są nieuświadomione, a jeszcze inne pacjent może ukrywać. By postawić trafną diagnozę, lekarz musi poznać bieżącą sytuację pacjenta, zebrać informacje o jego przeszłości, rodzinie, stylu życia itd.

Idąc do psychologa, decydujesz się opowiedzieć o czymś, o czym na co dzień chcesz zapomnieć, co sprawia ci trudność. Przekraczając próg gabinetu, musisz jeszcze raz utwierdzić się w przekonaniu, że psycholog jest lekarzem, co znaczy, że obowiązuje go tajemnica zawodowa. Nie bój się więc opowiedzieć mu o szczegółach twojego samopoczucia. Podczas kolejnych wizyt pytania mogą stawać się jeszcze bardziej osobiste niż te na początku terapii, ale trzeba na nie odpowiadać i nie wolno kłamać, ponieważ wyklucza to możliwość pomocy psychologicznej.

3. Lęki przed wizytą u psychologa

  • Lęk przed byciem ocenianym.

Pacjent wizualizuje sobie terapeutę jako osobę o ogromnej przenikliwości i wiedzy. Lęk przed oceną wiązać się może z obawą co do moralnego nastawienia psychologa względem życiowych historii klienta; spodziewać się wtedy można krytyki, dezaprobaty.

  • Lęk przed nastawieniem otoczenia wobec decyzji skorzystania z pomocy psychologa.

Społeczne nastawienie wobec osób korzystających z pomocy psychologicznej powoli się zmienia, ale wizja, że do psychologa (jeszcze do tego dochodzi często brak rozróżniania między psychologiem a psychiatrą) chodzą ci, którzy mają jakieś dramatyczne problemy z psychiką, jeszcze się utrzymuje. Chodzenie do terapeuty nie jest czymś, czym ludzie się chwalą.

  • Brak wiary w to, że ktokolwiek jest w stanie pomóc.

Pacjent jest przekonany o wyjątkowości swojego stanu i o tym, że w doświadczanym problemie nikt nie jest w stanie mu pomóc.

Jak w takim razie radzić sobie z obawami przed wizytą u psychologa? Warto „odczarować” sobie własne przekonania. Profesjonalnie pracujący psycholog jest świadomy tego, z czym wiązać się może dla pacjenta korzystanie z jego usług i dążyć będzie do tego, aby zapewnić jak największe poczucie bezpieczeństwa, stworzyć atmosferę sprzyjającą otworzeniu się i pracy nad problemami.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze