Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Rehabilitacja dzieci z autyzmem

Avatar placeholder
12.12.2024 09:44
Rehabilitacja dzieci z autyzmem
Rehabilitacja dzieci z autyzmem

Autyzm jest złożonym schorzeniem neurologicznym charakteryzującym się zaburzeniami komunikacji uczuć i integracji wrażeń zmysłowych oraz problemami z komunikowaniem się i funkcjonowaniem społecznym. Choroba najczęściej manifestuje się u dzieci do trzeciego roku życia. Poszczególne przypadki różnią się od siebie nasileniem objawów i stopniem wycofania dziecka. Zdarza się jednak, że kontakt dziecka z otoczeniem jest znacznie ograniczony. Rehabilitacja dzieci z autyzmem ma na celu przede wszystkim poprawę zaburzonych funkcji.

spis treści

1. Przyczyny i objawy autyzmu

Przyczyny autyzmu nie są do końca poznane. Wiadomo jednak, że na rozwój tej choroby mają wpływ zarówno czynniki środowiskowe, jak i dziedziczne. Badania wskazują również, iż przyczyną autyzmu może być zaburzenie prawidłowego rozwoju mózgu na wczesnym etapie życia płodowego. Inni źródeł autyzmu upatrują w wadliwych genach. Do tej pory jednak nie udało się określić precyzyjnie, jakie geny i na jakich chromosomach mogą być odpowiedzialne za rozwój zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Głównym objawem autyzmu jest brak interakcji między dzieckiem a otoczeniem. Dzieci z autyzmem nie reagują na inne osoby, przez długi czas skupiają swoją uwagę wyłącznie na jednym elemencie z otoczenia, ignorując przy tym inne bodźce. Niekiedy dziecko na początku rozwija się prawidłowo, po czym jego rozwój zostaje zahamowany bądź wręcz się cofa (regresja). Dzieci chore na autyzm mogą nie reagować na swoje imię, unikają kontaktu wzrokowego, nie potrafią interpretować cudzych emocji na podstawie wyrazu twarzy bądź tonu głosu. Często wykonują powtarzalne, stereotypowe ruchy, np. kiwanie się w tył i przód, kręcenie się wokół własnej osi.

2. Metody leczenia autyzmu

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Niestety, nie ma lekarstwa na autyzm. Można jednak złagodzić objawy i dolegliwości towarzyszące tej chorobie poprzez leczenie farmakologiczne i terapię. Dzięki terapii i rehabilitacji dzieci z autyzmem możliwe jest stymulowanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Sesje rehabilitacyjne dzieci cierpiących na autyzm powinny odbywać się w kontrolowanym otoczeniu, wolnym od nadmiaru bodźców – dotykowych, węchowych, wzrokowych i słuchowych.

Podczas zajęć terapeuta powinien starać się wydawać dziecku jasne i krótkie polecenia, nawiązując z nim kontakt wzrokowy. Ważne jest, aby zwracając się do dziecka, mieć z nim kontakt twarzą w twarz. Należy również zwracać uwagę na ekspresję twarzy i mowę. Na początku terapii wskazane jest „przerysowywanie emocji”. Najlepiej siadać naprzeciw dziecka, potem można siadać z boku malucha. Struktura terapii oraz plan pracy z dzieckiem autystycznym powinny być dostosowane do możliwości szkraba.

Nie ma uniwersalnej metody rehabilitacji dzieci autystycznych. Na problemy chorego malucha należy patrzeć całościowo. Ponadto, ważna jest współpraca terapeutów, nauczycieli dziecka ze szkoły i rodziców. Mówiąc o psychoterapii autyzmu, najczęściej wspomina się o metodach stymulacyjnych, edukacyjnych i wspomagających.

Do metod stymulacyjnych, które mają oddziaływać na zaburzone sfery i w ten sposób stymulować rozwój sprawności OUN (ośrodkowego układu nerwowego) należą różne programy stymulacyjne, terapia integracji sensorycznej, trening słuchowy, metoda kolorowych filtrów, ruch rozwijający Weroniki Sherborne oraz terapia poprzez kontakt ze zwierzętami.

Metody stymulacyjne wymagają czasu i cierpliwości. Wszystko, co terapeuta proponuje dziecku, powinno być wpierw „przetestowane” na osobie terapeuty. Psychoterapeuta lub rodzic powinien obserwować uważnie, jak maluch reaguje na każde oddziaływanie czy bodziec.

Terapia stymulacyjna ma wyrobić u dziecka z autyzmem tolerancję na określone bodźce z zewnątrz. Terapia integracji sensorycznej z kolei uwypukla w prawidłowym rozwoju dziecka znaczenie trzech rodzajów zmysłów – zmysłu dotykowego, zmysłu proprioceptywnego (czucie głębokie) i zmysłu przedsionkowego (równowaga). Synchronizowanie danych percepcyjnych, płynących z tych trzech kanałów, umożliwia efektywne działania.

Trening słuchowy metodą Alfreda Tomatisa umożliwia redukcję nadwrażliwości słuchowej u dzieci autystycznych. Trening audio-psycho-fonologiczny polega na słuchaniu przez specjalne słuchawki (tzw. elektroniczne ucho) przetworzonego materiału dźwiękowego, który usprawnia aktywne słuchanie. Celem ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne jest rozwój świadomości własnego ciała, rozwój świadomości przestrzeni, umiejętność dzielenia przestrzeni z innymi, usprawnienie ruchowe i poprawa kontaktu z maluchem.

Kontakt ze zwierzętami, np. dogoterapia czy hipoterapia, ułatwia dzieciom autystycznym nawiązywanie relacji z ludźmi. Dziecko, któremu uda się nawiązać kontakt ze zwierzęciem, może zacząć stopniowo otwierać się na świat i przełamywać bariery komunikacyjne.

Metody edukacyjne wykorzystywane w rehabilitacji dzieci autystycznych opierają się na teorii uczenia się. Wyróżnia się metody dyrektywne, jak terapia behawioralna, metoda modyfikacji zachowania i metoda holdingu (ang. hold – trzymać) oraz metody niedyrektywne, np. metoda TEACCH, metoda opcji i metoda ułatwionej komunikacji.

Terapia behawioralna uczy dzieci pewnych zachowań, które są wzmacniane poprzez nagrody i wygasza niepożądane reakcje za pomocą kar. Często kara jest rozumiana jako brak nagrody. Terapia behawioralna następuje według zasady małych kroczków. W ten sposób dzieci autystyczne mogą nauczyć się języka, zabawy, czynności samoobsługowych, ekspresji uczuć itp. Metoda modyfikacji zachowania jest bardzo podobna do terapii behawioralnej i bazuje na podobnych zasadach.

Najlepsze efekty daje, gdy rehabilitację rozpocznie się z małym, np. rocznym dzieckiem w kontakcie 1:1 (terapeuta – pacjent). Metoda holdingu opiera się na przywróceniu emocjonalnej więzi między matką a dzieckiem poprzez wymuszanie bliskiego kontaktu fizycznego, którego bardzo często unikają maluchy z autyzmem. Metoda ta zaistniała w Polsce głównie dzięki Fundacji SYNAPSIS.

Mniej radykalna metoda edukacyjna to TEACCH – Program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji. Na podstawie wyników z Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-R) opracowuje się dla dziecka indywidualny plan pracy, którego realizacja umożliwia usprawnianie poszczególnych sfer rozwoju i eliminowanie zaburzeń.

Metoda opcji to metoda podążania za dzieckiem. Terapeuta naśladuje zachowania autystycznego dziecka, przejmuje jego propozycje zabawy, próbuje zrozumieć jego autystyczny świat. Ciekawą propozycją leczenia autyzmu jest metoda Felicji Affolter, która zwraca uwagę na integrację wrażeń sensomotorycznych, a szczególnie na czucie powierzchniowe i głębokie. Najczęściej wykorzystuje się ją w pracy z dziećmi niemówiącymi, mającymi trudności w komunikacji i planowaniu motorycznym. Porozumiewanie się następuje poprzez dotyk – dziecko jest sprawcą działania, a terapeuta za pomocą dotyku steruje ruchami dziecka.

Jest jeszcze wiele innych metod rehabilitacji dzieci autystycznych i metod wspomagających, np. gimnastyka mózgu Dennisona. Czynny udział w rehabilitacji dzieci z autyzmem powinni brać również rodzice – zarówno podczas sesji zajęciowych, jak i w domu. Dzięki rehabilitacji stopniowo nawiązuje się kontakt z dzieckiem, aktywizuje się je i zwiększa jego zainteresowanie otaczającym światem.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Następny artykuł: Terapia autyzmu
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze