Stopniowe rzucanie palenia skutecznym sposobem na wyjście z nałogu

Czy czujesz się lepiej po „dymku”? Wiesz, że palenie szkodzi zdrowiu i powinieneś rzucić ten nałóg, ale robisz to dalej, bo tak ci wygodnie. A może z drugiej strony? Znasz kogoś, kto pali i nie możesz zrozumieć, dlaczego ciągle marnuje swoje zdrowie i pieniądze.

1. Istota uzależnienia

Związek pomiędzy palaczem a nikotyną ma charakter fizjologiczny ****i ta konkretna potrzeba wywołuje nieekonomiczną wierność nałogowi. Duńscy naukowcy dowodzą, dlaczego w tym wypadku najlepszą metodą na zerwanie ze szkodliwym nałogiem jest stopniowe odzwyczajanie od papierosów.

Dowiedz się więcej

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"

2. Mózg złapany w pułapkę

Badania prowadzone były na Uniwersytecie w Kopenhadze. Naukowcy obserwowali pracę mózgu podczas palenia papierosów oraz w różnych odstępach czasu po zażyciu określonej dawki nikotyny. Okazuje się, że dla początkujących palaczy wypalenie papierosa oznacza zwiększoną aktywność mózgu. W ten sposób odczuwają oni jego – wydawać by się mogło – dobroczynne skutki.

Niestety ten efekt zostaje dość szybko zniwelowany. Przyzwyczajony organizm stopniowo przestaje reagować na taką stymulację. Papierosy stają się przy tym potrzebą a nie nagrodą.

3. Dlaczego nie udaje się rzucić?

Kiedy wiele osób zauważa u siebie taką zależność, chcą rzucić palenie. I właśnie wtedy zaczynają się schody. Na tym etapie przyzwyczajony już do określonej stymulacji mózg przestaje działać na wysokich obrotach, jeżeli nie dostaje dodatkowego wspomagacza.

Kilka godzin po odstawieniu stan palaczy można porównać do tego, co przechodzą osoby z demencją. Gwałtownie spada wówczas pobór tlenu, a przepływ krwi w mózgu jest słabszy. Spadek ten wynosi około 17%. Obniża się więc i samopoczucie, i efektywność. Palacze łamią się i sięgają po papierosa, by móc normalnie wykonywać swoje obowiązki.

4. Rzucaj stopniowo i skutecznie

Nie zostało jeszcze określone, jak dużo czasu musi upłynąć, aby mózg wrócił do normalnego funkcjonowania bez dodatkowej stymulacji. Oczywiście wiele osób uporało się z tym nałogiem i to bez widocznego uszczerbku dla swojego codziennego funkcjonowania.

Badania te pokazują jednak, dlaczego jest to aż tak trudne i na co należy zwrócić uwagę podczas ograniczania palenia. Wobec tych informacji rozsądny wydaje się wniosek, że w odniesieniu do zdecydowanej większości osób rzucanie palenia powinno przebiegać stopniowo i powoli.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Terapia antynikotynowa

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.