Stres w pracy - terapia, depresja, relacje ze współpracownikami, domowe sposoby na stres
Mniejszy bądź większy – stres towarzyszy każdemu z nas. Ma on swoje pozytywne strony, gdyż motywuje nas do działania. Jednak kiedy mamy do czynienia z patologicznym stresem, zaczynamy podupadać na zdrowiu, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Stres w pracy to bardzo częste zjawisko. Jak go zredukować? Co poradzić, kiedy stres zawładnie naszym życiem? Czasem pomogą zmiana przyzwyczajeń, polepszenie środowiska pracy i pozytywne nastawienie. A czasami trzeba odetchnąć, zrelaksować się i wyjechać na urlop, by nie popaść w pracoholizm i nie cierpieć z powodu wypalenia zawodowego.
1. Terapia i relaks po pracy
Chwilową równowagę można przywrócić drogą farmakologiczną, ale jest to tylko przejściowe rozwiązanie. Trwałe rezultaty w walce ze stresem w pracy może przynieść tylko kompleksowa terapia. Zazwyczaj rozpoczyna się ją ogólnym badaniem lekarskim i psychiatrycznym. Wykonuje się również badania biochemiczne, które mają wykluczyć lub potwierdzić inne choroby.
Pacjentowi podaje się odpowiednie pierwiastki i witaminy, które pomagają jego ciału walczyć z toksynami. Następnie kierowany jest na psychoterapię indywidualną i grupową, gdzie poznaje ćwiczenia relaksacyjne i zasady obrony przez stresem. Dodatkowo dobierane są odpowiednie leki, które mają wspomóc cały proces odnowy.
Terapia powinna dotyczyć nie tylko pracy. Pacjentom zaleca się także uporządkowanie swojego życia prywatnego. Bardzo ważne jest także ponowne odnalezienie przyjemności w codziennych rytuałach. Dlatego osoby zestresowane powinny znaleźć czas na jedzenie rzeczy zdrowych i smacznych. Warto także przyzwyczajać swoje ciało do relaksu.
Wizyty w SPA z jacuzzi, sauną, łóżkiem do masażu z kamieniami nefrytowymi czy wirówkami wodnymi i salą do aerobiku nie powinny być pacjentom obce. Wszystkie te przyjemności są doskonałym wsparciem dla wysiłków terapeutycznych.
Lekarze radzą – jeśli czujesz, że przestajesz radzić sobie ze stresem, nie sięgaj po alkohol, zbadaj się! Nie czekaj, aż stres zniszczy twój mózg, doprowadzi do zawału lub popchnie cię do samobójstwa.
2. Stres w pracy a depresja
Czy wiesz, że aż 40% Polaków wychodzi do pracy bez śniadania? Jak często zdarza się to tobie? Pośpiech, stres w pracy, napięcie, brak czasu – te czynniki nie służą dobremu samopoczuciu również w pracy. Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków, z konfliktowymi współpracownikami, z brakiem motywacji? Sami musimy o siebie zadbać. Jeśli my nie mamy czasu, aby zadbać o swoje zdrowie, to któż inny to zrobi? Opanuj stres, zanim to on opanuje ciebie!
Najczęstszym motywatorem do pracy, ale też poważnym stresorem, jest brak czasu. Brak czasu jest modny i motywujący do szybszego i bardziej efektywnego działania. Jednak to, co nas motywuje, co wyzwala adrenalinę, co daje ten potocznie zwany „power” do pracy, do działania, do zdrowej rywalizacji, bywa też zgubne. A najbardziej dla naszego zdrowia. Tym czymś jest stres i jego konsekwencje.
Żyjąc w pośpiechu, bardzo łatwo jest zatracić poczucie spokoju i równowagi, pogubić priorytety. Jeśli czujesz, że praca w jakiś sposób zdominowała twoje życie, że podporządkowujesz jej inne czynności życiowe, może to znak, że coś warto zmienić, przewartościować. Pośpiech i stres w pracy wpływają na utrzymywanie się przewlekłego napięcia. To z kolei wpływa na wydzielanie się hormonu stresu – kortyzolu, który ma liczne skutki uboczne (np. wypadanie włosów, osłabienie odporności).
Osoba w stanie ciągłego stresu w pracy ma trudności z koncentracją, jest zmęczona, drażliwa, może mieć problemy z relaksowaniem się, a także wynikające z tego kłopoty ze snem. Ciągły stres w pracy może przyczynić się do depresji. Lista uciążliwych objawów jest dużo dłuższa.
3. Napięte relacje ze współpracownikami
Większość osób jest w tej niekomfortowej sytuacji, że nie mają wpływu na dobór współpracowników. Jakby jednak nie patrzeć, osoby, z którymi pracujesz, towarzyszą ci przez około 1/3 twojego czasu w ciągu tygodnia. A to naprawdę sporo. Warto popracować nad tym, aby relacje układały się co najmniej w miarę poprawnie.
Jak to osiągnąć?
- Jeśli czujesz się wykorzystywany/wykorzystywana, ćwicz asertywność.
- Nie staraj się na siłę spełniać oczekiwań wszystkich osób. Wystarczy, że będziesz mieć grono kilku osób, z którymi masz dobry kontakt.
- Konflikty rozwiązuj na bieżąco z osobą, której problem bezpośrednio dotyczy. Nie przekazuj tej informacji osobom trzecim.
- Nie mów źle o innych współpracownikach pod ich nieobecność (dotyczy to zwłaszcza szefów ze względu na nierówną relację przełożony-podwładny).
- Jeśli jakieś zachowania osób w zespole przeszkadzają ci, zaproponuj wprowadzenie zasad, które pomogą wam lepiej współpracować.
Jeśli w twoim biurze czeka nadmiar pracy i nieprzyjemna, napięta atmosfera, możesz odczuwać ogromną niechęć już każdego dnia wieczorem, kładąc się spać. Z czasem frustracja i stres w pracy zacznie przenikać na inne płaszczyzny twojego życia – również te pozazawodowe. Wielu pracowników narzeka na nadmiar obowiązków, ale niewielu z nich coś z tym robi. Zanim więc wpadniesz w mechanizm wyuczonej bezradności, sprawdź, czy zrobiłeś wszystko, co można, aby polepszyć swoją sytuację.
- Spróbuj zapisywać bardzo dokładnie plan swojego dnia w pracy – co robisz po kolei, czy na pewno nie marnujesz czasu na krótkie pogawędki, jak często się rozpraszasz i czym?
- Skorzystaj ze szkolenia zarządzania czasem – nawet w Internecie dostępnych jest mnóstwo różnych informacji na ten temat.
- Porozmawiaj z przełożonym o nadmiarze obowiązków (wcześniej przygotuj swoje mocne argumenty).
Większość ludzi sukcesu funkcjonuje jak trybiki w wielkiej machinie korporacji, szybciej lub wolniej, mniej lub bardziej systematycznie, wspinając się po szczeblach zawodowej kariery. Wielu z nich brakuje jednak czasu na odpoczynek, na kontakt ze swoim wewnętrznym „Ja”. Co trzeci Polak wychodzi do pracy bez śniadania – to już wiesz (badanie na zlecenie Koalicji na rzecz Zdrowego Serca). Czyżby pośpiech zupełnie zdominował nasze codzienne życie?
4. Domowe sposoby na stres
Poniżej znajdziesz dobre sposoby na stres w pracy. Zastosuj się do kilku rad, a pomogą ci poprawić komfort pracy i zredukować stres.
- Poprawa zarządzania czasem – zmniejszy stres w pracy.
- Lista zadań, które masz do wykonania – pozwoli ci na uniknięcie chaosu, a tym samym zredukowanie niepotrzebnego stresu.
- Relaksacja i głębokie oddychanie – jeśli czujesz się przytłoczony ilością pracy, dobrze jest „oddychać przez nos”. Głęboki wdech nosem, a wydech ustami pozwolą ci dotlenić organizm i zredukować poziom stresu w pracy.
- Spróbuj od kilku prostych ćwiczeń każdego dnia. Ćwicz i regularnie stosuj ćwiczenia relaksacyjne na stres w pracy.
- Już od momentu, kiedy poderwiesz się z łóżka, zacznij robić wszystko ze spokojem, zastanawiając się nad każdą czynnością. Trudno ci będzie nie spieszyć się rano? Zrób sobie tydzień wstawania o pół godziny wcześniej.
- Zrób sobie przerwę – nawet pięć minut przerwy pomoże. Odejdź od biurka. Idź na spacer. Wprowadzenie większej aktywności fizycznej będzie pomocne w obniżeniu ogólnego poziomu stresu.
- Trasę do pracy lub przynajmniej jej część pokonaj pieszo. Idąc, rób głębokie wdechy i wydechy. W pracy zaplanuj sobie kilka drobnych, choćby kilkuminutowych przerw, aby oderwać się od wiru zajęć. Dobrym sposobem jest wykonywanie wówczas ćwiczeń oddechowych lub wizualizacja.
- Śmiej się – wszyscy wiemy, że śmiech zmniejsza stres.
- Naucz się słuchać – zamiast się denerwować, kiedy inni się z tobą nie zgadzają, słuchaj aktywnie i znajdź obszary porozumienia.
- Zadbaj o środowisko pracy – sprawdź, czy nie musisz dokonać korekty oświetlenia, temperatury, poziomu hałasu i innych rozpraszających czynników.
- Nie przejmuj się małymi rzeczami – wiedz, że są pewne sprawy, którymi po prostu nie warto się martwić i są pewne rzeczy, których po prostu nie można zmienić.
- Postaraj się wolniej jeść. Delektuj się każdym kęsem.
- Przynajmniej pół godziny wieczorem poświęć na relaks – czytanie książki, trening relaksacyjny, słuchanie muzyki i inne wyciszające sposoby odprężenia się po pracowitym dniu.
- Popraw jakość snu – jest to kolejna rzecz, którą powinieneś zrobić, aby zmniejszyć stres w pracy, gdyż dobry wypoczynek da ci więcej energii i siły do pokonywania codziennych problemów.
- Spędzaj więcej czasu z optymistycznie nastawionymi ludźmi – wybierz pracę z ludźmi, którzy mają pozytywne nastawienie, zamiast męczyć się z gburami.
- Poszukaj rady u psychologa. Możesz także zapisać się do grupy wsparcia.
Jeżeli nie możesz sobie poradzić z nękającym cię stresem, zastanów się, co nań wpływa i dlaczego tak bardzo to przeżywasz. Praca nie powinna wykańczać psychicznie ani fizycznie, zmęczenie jest normalne, ale kiedy czujesz się wycieńczony stresem, spróbuj to zmienić, gdyż stres w pracy powoduje wiele zmian organicznych, które mogą być bardzo trudne, a nawet niemożliwe do wyeliminowania.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.