Zaburzenia mowy u dzieci

Umiejętność poprawnego wysławiania się jest bardzo ceniona. Jednocześnie z wielu badań przeprowadzonych przez poradnie logopedyczne w Polsce wynika, iż odsetek dzieci z różnymi wadami wymowy stale wzrasta. Zaburzenia mowy to spory problem, który odzwierciedla stosunek społeczny do osób, które cierpią na różne dysfunkcje związane z aparatem mowy. Często na podstawie zaburzeń w wymawianiu zdań złożonych można ocenić ładunek emocji towarzyszących osobie, która poddawana jest tego rodzaju testom. Wynika to z faktu, że etykietuje się ludzi cierpiących na zaburzenia mowy. Przykre doświadczenia z dzieciństwa przekładają się na problemy ze spójnością wypowiedzi w życiu dorosłym oraz na stan samopoczucia.

Zaburzenia mowy u dzieciZaburzenia mowy u dzieci
Źródło zdjęć: © Shutterstock

Jakiego rodzaju zaburzenia mowy występują najczęściej?

Wśród dzieci w wieku od przedszkolnego do szkolnego istnieje szeroka gama różnego rodzaju wad wymowy i jak wynika ze statystyk, średnio co trzecie dziecko wymaga specjalistycznej pomocy.

Jak pokazują analizy, najczęstszym problemem jest sygmatyzm, czyli tzw: seplenienie, na drugim miejscu niepoprawna wymowa głoski „r”, zła artykulacja głosek k, g, l, wymowa bezdźwięczna głosek dźwięcznych i rynolalia, czyli nosowe zabarwienie głosu.

Dużym problemem zwłaszcza u nastolatków jest jąkanie się, które może prowadzić w ostateczności do logofobii, czyli lęku przed wypowiadaniem się.

Co jest przyczyną zaburzeń mowy?

Przyczyn zaburzeń mowy u dzieci jest wiele. W przypadku seplenienia się może to być zarówno zmiana w uzębieniu, kiedy to zwłaszcza w początkowym okresie nauki szkolnej u wielu dzieci następuje wymiana przednich mlecznych siekaczy na zęby stałe. Wszelkiego rodzaju wady zgryzu wpływają bowiem niekorzystnie na rozwój aparatu mowy, sposób ułożenia języka i jego ruchliwość, a tym samym na rozwinięcie się zaburzenia w postaci sygmatyzmu.

Ponadto na wady wymowy mają wpływ zaburzenia słuchu fonematycznego i fizjologicznego, zaburzenia kinetyczno-kinestetyczne, naśladownictwo oraz dziedziczność. Przyczyn wadliwej artykulacji głoski ”r” należy upatrywać przede wszystkim w budowie języka i jego sprawności, skróceniu wędzidełka podjęzykowego, anomaliach podniebienia twardego oraz w wadach zgryzu.

Często zaburzeniom mowy towarzyszy defekt w rozwoju funkcji języka, na przykład na etapie pionizacji języka, która ostateczną fazę powinna osiągnąć ok.3 r.ż. Jeżeli faza ta nie przebiega prawidłowo, może zaburzyć równowagę mięśniową przedniego odcinka jamy ustnej. W ostateczności dziecko w sposób niewłaściwy unosi język, co wpływa na rozwój wady zgryzu i pogłębia anomalie w artykulacji głosek. Przy czym warto wiedzieć, że brak unoszenia języka w wieku szkolnym świadczy o zaburzeniach w mózgowym ośrodku koordynacji jego czynności.

Prawidłowa wymowa głosek a ogólna sprawność psychoruchowa

Często fakt, że dziecko nieprawidłowo wymawia głoskę „r” lub „l” wynika z zaburzeń słuchu lub z nieprawidłowych wzorców wymowy. Ignorowanie faktu zaburzeń w artykulacji głosek jest częstym problemem, na który rodzice wydają się nie zwracać uwagi lub sądzą, że z wiekiem dziecko „wyrośnie” z problemu. Tymczasem okazuje się, że bardzo wiele dzieci nie tylko nie wyrasta z problemu, ale w okresie szkolnym ich wada wymowy osiąga stadium zaawansowane.

Warto także zwrócić uwagę, jak dziecko koordynuje swoją sprawność ciała, rąk i nóg, ponieważ wszelkie nieprawidłowości w jego rozwoju psychoruchowym mogą mieć wpływ na występowanie zaburzeń mowy. Może być też odwrotnie, że to zaburzenia mowy wpłyną niekorzystnie na dalszy rozwój psychoruchowy dziecka. Liczne zniekształcenia w mowie, deficyty i zaburzenia w komunikacji z otoczeniem mogą mieć związek z ogólną sprawnością psychoruchową dziecka.

Uznaje się, że po ukończeniu 5. r.ż można z całą pewnością stwierdzić jakiego rodzaju zaburzenie mowy występuje u dziecka i podjąć specjalistyczną terapię w celu zahamowania dalszych nieprawidłowości oraz wykształcenia u dziecka prawidłowych wzorców wymowy.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Taki wynik ciśnienia tętniczego jest alarmujący. Nowe wytyczne są jasne
Taki wynik ciśnienia tętniczego jest alarmujący. Nowe wytyczne są jasne
WHO ponownie obala mit o związku szczepień z autyzmem. Jednoznaczne wnioski analizy 31 badań
WHO ponownie obala mit o związku szczepień z autyzmem. Jednoznaczne wnioski analizy 31 badań
Nowy wariant "małpiej ospy" w Europie. Służby medyczne zalecają szczepienie
Nowy wariant "małpiej ospy" w Europie. Służby medyczne zalecają szczepienie
Polacy nie chcą dopłacać do usług medycznych. Wyniki sondażu nie pozostawiają złudzeń
Polacy nie chcą dopłacać do usług medycznych. Wyniki sondażu nie pozostawiają złudzeń
Słabe dowody na skuteczność medycznej marihuany. Obszerne badanie studzi entuzjazm
Słabe dowody na skuteczność medycznej marihuany. Obszerne badanie studzi entuzjazm
NFZ skontrolował wystawianie recept. Efekt? 7 mln zł kary
NFZ skontrolował wystawianie recept. Efekt? 7 mln zł kary
Nowy wariant grypy żołądkowej w USA. Do zakażenia wystarczy kilkanaście cząsteczek wirusa
Nowy wariant grypy żołądkowej w USA. Do zakażenia wystarczy kilkanaście cząsteczek wirusa
Suplement zakazany w kilku krajach. W Polsce nadal popularny
Suplement zakazany w kilku krajach. W Polsce nadal popularny
Katar nie ustępuje miesiącami? To może być przewlekłe zapalenie zatok
Katar nie ustępuje miesiącami? To może być przewlekłe zapalenie zatok
Jak rozpoznać covidowy kaszel? Charakterystyczna cecha według lekarki
Jak rozpoznać covidowy kaszel? Charakterystyczna cecha według lekarki
Pierwszy od ponad 40 lat przypadek trądu w Rumunii. Cztery kobiety pod nadzorem epidemiologicznym
Pierwszy od ponad 40 lat przypadek trądu w Rumunii. Cztery kobiety pod nadzorem epidemiologicznym
Większe ryzyko zawału i udaru. Byli palacze szczególnie narażeni
Większe ryzyko zawału i udaru. Byli palacze szczególnie narażeni