Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (873 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Alarmujący raport o "małpkach". "Lawina dramatycznych skutków"

 Katarzyna Prus
19.12.2024 15:09
Ostrzega przed tym alkoholem. "Regularnie picie kończy się dramatycznie"
Ostrzega przed tym alkoholem. "Regularnie picie kończy się dramatycznie" (East News, znanylekarz.pl)

Czterech na dziesięciu Polaków uważa, że "małpki" są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu, a ponad połowa sądzi, że to sposób na degustację niewielkiej ilości alkoholu. Lekarze alarmują, że to zaledwie ułamek problemu. - Nagle dochodzi do marskości wątroby i to w młodym wieku - ostrzega przed konsekwencjami dr n. med. Karolina Pyziak-Kowalska.

spis treści

1. Miliony butelek w ciągu miesiąca

Napoje spirytusowe odpowiadają za blisko połowę wartości rynku alkoholi w Polsce, a ich sprzedaż w małych opakowaniach przekroczyła w ciągu ostatniego roku 6 mld zł, co stanowi ponad 1/4 całkowitej wartości sprzedaży alkoholi mocnych - czytamy w nowym raporcie SW Research dotyczącym "małpek".

Niestety świadomość fatalnych skutków dla zdrowia wynikających z nadużywania alkoholu, któremu sprzyja "kieszonkowa" forma picia jest wśród Polaków nadal niska.

Szokujące jest też jego postrzeganie. Z raportu SW Research wynika, że nawet czterech na dziesięciu Polaków uważa, że "małpki" są produktem dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu. Co więcej, ponad połowa sądzi, że to sposób na degustację niewielkiej ilości alkoholu.

Zobacz film: "Zrezygnowała z alkoholu. Jej przemiana jest niesamowita"
Jeden na czterech Polaków uważa, że "małpki" to produkt dla nastolatków
Jeden na czterech Polaków uważa, że "małpki" to produkt dla nastolatków (SW Research)

Z drugiej strony, wielu Polaków dostrzega problem uzależnienia od alkoholu, twierdząc, że spożywanie "małpek" z wódką powoduje takie ryzyko (74 proc.) i sprzyja regularnemu piciu (70 proc.).

W opinii Polaków alkohol sprzedawany w małych butelkach ma jednak konkretne "atuty", które stoją za jego popularnością. Prawie połowa wskazuje na możliwość dyskretnego i szybkiego spożycia, przy czym młode osoby (18-24 lata) częściej wskazują na aspekty związane z działaniem alkoholu, a starsze na dyskrecję.

- "Małpka" to forma, która zmniejsza barierę sięgania po alkohol, wykonanie pierwszego kroku, który może wywołać lawinę dramatycznych skutków, w tym wypadków drogowych, ryzykownych zachowań seksualnych i ich zdrowotnych następstw, agresję, a także bezpośrednie negatywne skutki dla organizmu - zwraca uwagę w rozmowie z WP abcZdrowie dr n. med. Karolina Pyziak-Kowalska, hepatolog i specjalistka chorób zakaźnych.

- Pacjenci często przyznają, że czują się bezpiecznie, mając taki alkohol przy sobie. Mogą po niego sięgnąć w każdej chwili, np. w toalecie w pracy, co pomaga im przetrwać dzień - dodaje lekarka.

2. Z alkoholem czują się "bezpiecznie"

Dr Pyziak-Kowalska alarmuje, że przez "wygodną" formę, Polacy często nie traktują takiego picia jak problem.

- Pacjenci mówią, że piją "trochę" i "jak wszyscy", a potem się okazuje, że te małe ilości są w rzeczywistości szokująco duże. Regularnie picie kończy się dramatycznie - nagle dochodzi do marskości wątroby i to w młodym wieku - podkreśla lekarka.

Te szokujące ilości potwierdzają statystyki. Jak wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku, w Polsce sprzedaje się co najmniej 40 mln małpek miesięcznie, przy czym to dane dotyczące jedynie sklepów małoformatowych, więc całkowita sprzedaż może być znacznie większa.

W Polsce sprzedaje się miliony "małpek" w ciągu miesiąca
W Polsce sprzedaje się miliony "małpek" w ciągu miesiąca (Getty Images)

Równie niepokojące są nawyki związane z piciem "małpek", które przekładają się na sprzedaż. Z Testu Zdrowia "Pomyśl o sobie - sprawdzamy zdrowie Polaków w pandemii", który przeprowadziło WP abcZdrowie wspólnie z HomeDoctor pod patronatem merytorycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, wynika, że Polacy piją niewielkie ilości wódki przed lub w trakcie pracy.

Szacuje się, że w dni robocze przed godziną 12 sprzedawanych jest ponad milion butelek wódki o małych pojemnościach (100 ml i 200 ml).

Dr Pyziak-Kowalska zaznacza, że świadomość Polaków dotycząca stłuszczenia i marskości wątroby, czy ryzyka nowotworów (nie tylko przewodu pokarmowego) z powodu nadmiernego picia alkoholu jest bardzo mała.

Tymczasem takie problemy coraz częściej dotyczą nawet osób w wieku 30-40 lat, które podczas rutynowych badań dowiadują się, że konieczny jest przeszczep.

- Widać wyraźnie, że nie myślimy o alkoholu w kontekście długoterminowym. Tymczasem nawet "małpki" mogą doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, bo każda ilość alkoholu jest toksyczna. Normalizacja takiego picia w Polsce sprawiła, że często wymyka się to spod kontroli - zaznacza ekspertka.

U kobiet poważne konsekwencje zdrowotne mogą się pojawić znacznie szybciej niż u mężczyzn.

- Organizm kobiety różni się pod względem fizjologicznym od mężczyzn, między innymi niższą zawartością wody i zazwyczaj większym udziałem tkanki tłuszczowej, co sprawia, że alkohol jest metabolizowany mniej efektywnie. W efekcie ta sama ilość spożytego alkoholu prowadzi do wyższego stężenia we krwi - tłumaczy lekarka.

Ostrzega, że alkohol zwiększa ryzyko raka wątroby, przełyku, jamy ustnej i gardła.

- Ponadto badania wskazują na rosnącą częstość niektórych nowotworów, takich jak rak piersi, wśród kobiet, a spożycie alkoholu jest jednym z czynników ryzyka, które mogą wpływać na ten trend – wyjaśnia ekspertka.

3. Polacy toną w nałogu

- Dane Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wskazują wyraźnie, że w Polsce 3,5 mln osób jest uzależnionych lub pijących ryzykownie, a ok. 800 tys. w ogóle nie trzeźwieje - alarmował niedawno w rozmowie z WP abcZdrowie dr n. med. Michał Sutkowski, prezes Kolegium Lekarzy Rodzinnych.

Lekarze ostrzegają, że skutki picia trzeba coraz częściej leczyć podczas pobytu w szpitalu.

- Obserwujemy bardzo niepokojącą zmianę, jeśli chodzi o pacjentów, którzy z powodu dramatycznych skutków nadużywania alkoholu wymagają nawet wielodniowej hospitalizacji kontynuacji leczenia jeszcze w warunkach domowych - zaznaczał w rozmowie z WP abcZdrowie neurolog prof. Konrad Rejdak, członek Rady Programowej Europejskiej Akademii Neurologii.

Ostrzegał przed gwałtownymi skokami ciśnienia i udarem, a także zachłyśnięciem, który wcale nie musi być wynikiem wieloletniego picia. Na oddział prof. Rejdaka trafiają również pacjenci z tak poważnymi neurologicznymi skutkami picia, jak encefalopatie (przewlekłe lub trwałe uszkodzenie struktur mózgu).

Neurolog również podkreślał, że ten problem coraz częściej dotyczy młodych ludzi.

- To wcale nie są osoby z tzw. marginesu, ale młodzi aktywni zawodowo ludzie, często na stanowiskach, między 30. a 40. rokiem życia, w tym coraz więcej kobiet. Tacy pacjenci do niedawna byli rzadkością - zwracał uwagę prof. Rejdak.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze