Trwa ładowanie...

Antybiotyki a alkohol

Antybiotyki a alkohol – często zadajemy sobie pytanie, czy mają one na siebie wpływ. Istnieje grupa antybiotyków, których bezwzględnie nie wolno łączyć z etanolem. Wywoływana jest tzw. reakcja disulfiranowa, która może być niebezpieczna dla życia. Do takich leków zalicza się np. metronidazol czy gryzeofulwinę.

Zobacz film: "Pijesz alkohol? Takie zmiany zachodzą w ciele"

spis treści

1. Czym grozi połączenie alkoholu z antybiotykami?

Nie zaleca się spożywania alkoholu podczas kuracji antybiotykowej, ze względu na to, że alkohol często zmniejsza działanie lecznicze antybiotyków, osłabia cały organizm, w wyniku czego dłuższy jest okres powrotu do zdrowia pacjenta.

Przed zażyciem niektórych antybiotyków bezwzględnie zakazane jest spożywanie alkoholu, dlatego też zawsze należy przeczytać ulotkę znajdującą się w opakowaniu leku.

Łączenie antybiotyków z etanolem może wywołać nudności i wymioty, bóle głowy, a nawet drgawki. Praktycznie każdy antybiotyk posiada jakieś działania niepożądane, które w połączeniu z alkoholem mogą ulec nasileniu.

Istnieją mity, że połączenie alkoholu z antybiotykami powoduje śmierć. Nie jest to do końca prawda, ponieważ wpływ połączenia tych leków i etanolu na organizm zależy m.in. od wieku pacjenta, stanu pacjenta, rodzaju antybiotyków oraz efektów ubocznych wywoływanych przez leki.

Nie należy jednak lekceważyć wystąpienia możliwych zagrożeń. Należy zawsze w takiej sytuacji skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

ROZWIĄŻ NASZE TESTY I DOWIEDZ SIĘ:

Dlaczego pojawiają się efekty uboczne połączenia alkoholu z antybiotykami? Niektórzy lekarze podejrzewają, że w wyniku ich jednoczesnego stosowania następuje zaburzenie metabolizmu enzymów. Wpływ niektórych antybiotyków na organizm może być nasilony, ze względu na to, że działanie enzymów trawiennych, których zadaniem jest neutralizacja leków, będzie spowolnione. Dzieje się tak, ponieważ najpierw będą one działać na etanol obecny w organizmie.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Na czym polega reakcja disulfiramowa?

Połączenie alkoholu z metronidazolem lub cefalosporynami (furokson, furazolidon) może wywołać reakcję disulfiramową. Nazwa ta wywodzi się od leku – disulfiramu, który stosowany jest w leczeniu uzależnienia alkoholowego. Zatrzymuje on metabolizm alkoholu na etapie aldehydu octowego, którego obecność w organizmie związana jest z nieprzyjemnymi efektami spożywania alkoholu. Podobnie działają te antybiotyki w połączeniu z alkoholem.

Pojawiają się objawy zatrucia organizmu aldehydem octowym:

Antybiotyki a alkohol
Antybiotyki a alkohol (Zdjęcie autorstwa Matthias Ripp / CC BY 2.0)
  • zaczerwienienie twarzy,
  • kołatanie serca (arytmia),
  • zaburzenia regulacji ciśnienia krwi, hipotonia,
  • ból głowy,
  • złe samopoczucie,
  • osłabienie,
  • majaczenie,
  • nudności,
  • wymioty,
  • czasami utrata przytomności.

Nie wolno także razem z etanolem zażywać tinidazolu, gryzeofulwiny i gristacyny.

Zdarza się, że u osób często spożywających napoje z etanolem, chociaż nie zażywają one jednocześnie alkoholu i antybiotyków, pojawia się oporność na działanie antybiotyków. Związane jest to z uwarunkowaniem enzymów metabolicznych w organizmie. U takich osób konieczne jest wtedy podawanie wyższych dawek leków niż normalnie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.