Przejdź na WP

Błonnik witalny - charakterystyka, cena, działanie zdrowotne

Błonnik witalny jest naturalnym suplementem, który warto włączyć do swojej codziennej diety, jeśli borykamy się z niedoborami. Brak wystarczających ilości błonnika w organizmie łatwo rozpoznać. To on pozwala utrzymać prawidłową sylwetkę i wspiera pracę jelit. Ma także wiele innych wartości zdrowotnych. Warto wiedzieć, jak i kiedy go suplementować.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

spis treści

1. Czym jest błonnik witalny

Błonnik witalny to naturalny suplement diety, który świetnie uzupełnia niedobór w organizmie. Pochodzi z naturalnych składników. Błonnik to roślinne włókna, których cechą jest nierozpuszczalność. Wobec tego organizm go nie trawi, co usprawnia funkcjonowanie całego układu pokarmowego i sprzyja odchudzaniu.

Błonnik witalny pozyskiwany jest z naturalnych źródeł, w szczególności z babki płesznik i babki jajowatej.

1.1. Babka płesznik

Nasiona tej rośliny wykazują delikatne działanie przeczyszczające. Po dostaniu się do jelit pęcznieją i zapewniają szybkie uczucie sytości. Wytwarza także śluz, który ułatwia treści pokarmowej przedostanie się przez jelita.

1.2. Babka jajowata

Jej nasiona spełniają bardzo podobną funkcję w organizmie. Pęcznieją i wypełniają żołądek, przyspieszając przemianę materii. Zwiększają też objętość masy jelitowej i ułatwia przedostanie się treści pokarmowej na zewnątrz. Błonnik pozyskany z babki jajowatej przywraca też właściwą konsystencję stolca.

2. Cena i dostępność błonnika witalnego

Ceny błonnika witalnego są bardzo zróżnicowane. Za kilogram błonnika w proszku zapłacimy od 15 do nawet 130 złotych. Często spotyka się także błonnik witalny w kapsułkach. Za 100 sztuk zapłacimy - w zależności od firmy i jakości produktu - od 20 do 100 złotych.

Błonnik witalny możemy kupić w niektórych aptekach i sklepach ze zdrową żywnością. Jego sprzedaż prężnie rozwija się także w internecie, w sklepach zielarskich i ekologicznych.

8 produktów najbogatszych w błonnik
8 produktów najbogatszych w błonnik [8 zdjęć]

Soczewica i rośliny strączkowe to bogate źródło błonnika. Zawierają również cenne witaminy i minerały....

zobacz galerię

3. Właściwości lecznicze błonnika witalnego

Dzięki swoim właściwościom, błonnik witalny leczy dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Po zjedzeniu niemal natychmiast pęcznieje w żołądku, dzięki czemu szybciej czujemy się najedzeni i nie mamy potrzeby podjadania między głównymi posiłkami. Przez to, że błonnik nie ulega procesom trawiennym, opuszcza organizm w niezmienionej formie. W związku z tym regularne jedzenie błonnika wspiera pracę jelit, zapobiega zaparciom, a także leczy wzdęcia i kłopoty z niestrawnością. Zapobiega też zaleganiu treści pokarmowej wewnątrz jelit.

Jednym słowem - błonnik witalny doskonale oczyszcza nasz organizm. Dzięki temu, że uwalnia nas od zalegających resztek pokarmowych, poprawia się nasze samopoczucie i mamy więcej energii do działania. Dodatkowo wspiera wątrobę.

Błonnik reguluje też poziom cukru we krwi i przyczynia się do obniżania ciśnienia tętniczego. Chroni nas więc także przed wieloma chorobami układu sercowo-naczyniowego.

Często wykorzystywany jest także w profilaktyce i leczeniu zapalenia wyrostka robaczkowego, a także choroby hemoroidalnej, czyli żylaków odbytu.

W długofalowej perspektywie regularne dostarczanie sobie odpowiednich dawek błonnika pokarmowego chroni przed rozwojem raka jelita grubego i choroby wieńcowej.

3.1. Błonnik witalny a odchudzanie

Ze względu na swoje dobroczynne właściwości, błonnik witalny przynosi także wiele korzyści osobom walczącym z nadmiernymi kilogramami. Błonnik aktywnie zapobiega otyłości i walczy z jej objawami, a także konsekwencjami zdrowotnymi.

Dzięki temu, że pęcznieje w żołądku, zapobiega dostarczaniu nadmiernych ilości kalorii (czyli podjadaniu). Dodatkowo usprawnia metabolizm, co przyczynia się do szybszego usuwania nadmiaru składników z organizmu i sprzyja regularnemu trawieniu.

Należy jednak pamiętać, że błonnik, aby zadziałał tak, jak powinien, musi zawsze być spożywany w towarzystwie płynów. Tylko odpowiednie nawodnienie sprawi, że błonnik zwiększy swoją objętość. W przeciwnym razie przejdzie przez organizm w postaci całkowicie niezmienionej.

Warto także mieć na uwadze fakt, iż sam błonnik nie wystarczy. Potrzebna jest odpowiednia, zbilansowana dieta i aktywność fizyczna.

3.2. Przeciwskazania

Błonnik witalny ma wiele zalet, ale nie wszyscy mogą z niego korzystać. Jego wpływ na układ pokarmowy może być dla niektórych ogromną wadą. Przede wszystkim na błonnik powinny uważać osoby nadwrażliwe na ten składnik pokarmowy.

Błonnik pomaga zmniejszyć wchłanianie tłuszczów i cukrów
Błonnik pomaga zmniejszyć wchłanianie tłuszczów i cukrów (Zdjęcie ziaren / Shuterstock )

Choć błonnik działa korzystnie na jelita, z jego właściwości nie powinny korzystać osoby, które mają problemy z układem pokarmowym - przede wszystkim te, które chorują na niedrożność jelit i choroby przełyku.

Błonnik może zadziałać drażniąco na ściany jelit także w przypadku choroby wrzodowej i zespołu jelita drażliwego (IBS).

Inne czynniki, które sprawiają, że nie powinniśmy sięgać po błonnik, to:

  • krwawienia z odbytu
  • bóle brzucha o nieokreślonej przyczynie
  • częste nudności lub wymioty
  • ostre stadium cukrzycy typu 2

W przypadku cukrzycy warto najpierw skonsultować się z lekarzem.

Na błonnik powinny też uważać osoby bardzo szczupłe, a także takie, które mają na co dzień raczej miękkie stolce, niż problemy z zaparciami.

Zobacz też:

4. Dawkowanie błonnika witalnego

Osobie, u której nie stwierdzono żadnych przeciwwskazań do stosowania błonnika witalnego, mogą po niego sięgać codziennie. Nie zaleca się jednak spożywania więcej niż 9 łyżeczek w ciągu doby.

Błonnik witalny dobrze jest rozpuścić w wodzie w proporcji 3 łyżeczek błonnika na pół litra wody mineralnej lub soku. Można go także rozpuścić w zupie i mleku. Aby uzyskać najlepsze efekty, dobrze jest go przyjmować około 3 godzin przed posiłkiem i krótko po nim. Dzięki temu uczucie sytości osiągniemy szybciej i będzie towarzyszyło nam na dłużej.

Błonnika nie wolno spożywać w postaci suchej, a także przed snem. Podawanie błonnika witalnego osobom poniżej 12 roku życia wymaga wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

5. Błonnik witalny - o czym warto pamiętać

Jeżeli korzystamy z błonnika, aby stracić nadmierne kilogramy, musimy wykazać się odpowiedzialnością i rozwagą. Domowe metody odchudzające powinny być stosowane rozważnie. Nadużywanie niektórych środków, nawet tych całkowicie naturalnych, może okazać się dla naszego zdrowia szkodliwe. Wszelkie wątpliwości w tym zakresie warto omówić z lekarzem lub profesjonalnym dietetykiem, który pomoże nam znaleźć kurację odchudzającą dostosowaną do naszych indywidualnych potrzeb.

Należy także pamiętać, że błonnik może zaburzać wchłanianie substancji odżywczych i leków. Z tego powodu należy zachować odstęp między zażywaniem tabletek a jedzeniem błonnika witalnego. Dobrze jest odczekać przynajmniej pół godziny, choć najlepiej jest zachować godzinny odstęp.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy