Trwa ładowanie...

Czerwony ryż – właściwości i zastosowanie w kuchni oraz medycynie

Czerwony ryż to mało popularna odmiana ryżu, która charakteryzuje się ciemnoczerwoną barwą podłużnych, wąskich ziaren. Warto po niego sięgać, ponieważ jest lekkostrawny oraz bogaty w składniki odżywcze oraz inne ważne dla funkcjonowania organizmu substancje. Jego zalety zdrowotne zbliżone są do ryżu czarnego. Co trzeba wiedzieć?

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

spis treści

1. Co to jest czerwony ryż?

Czerwony ryż to jedna z mniej popularnych odmian ryżu. Ziarna pochodzą głównie z południowej Afryki oraz Madagaskaru i charakteryzują się ciemnoczerwonym zabarwieniem. Czerwony ryż jest wykorzystywany nie tylko w kuchni, ale i medycynie.

Czym czerwony ryż różni się od dobrze wszystkim znanego ryżu białego? Głównie tym, że jest o wiele zdrowszy, ponieważ zawiera więcej błonnika i substancji odżywczych. W tym zakresie ustępuje wyłącznie odmianie czarnej.

Ryż czerwony jest także też droższy, trzeba go dłużej gotować i jest nieco bardziej twardy. Zawiera jednak mniej kalorii i ma niższy indeks glikemiczny. Jest też mniej kaloryczny: 100g czerwonego ryżu to zaledwie 107 kcal. To doskonałe źródło węglowodanów złożonych o niskim indeksie glikemicznym. To dlatego jest polecany osobom, które walczą z nadwagą czy otyłością.

2. Właściwości czerwonego ryżu

Czerwony ryż zawiera większe ilości składników odżywczych i błonnika niż białe gatunki tego zboża. Oznacza to, że wyróżnia się:

  • wysoką zawartością błonnika,
  • witamin z grupy B (zwłaszcza B 6),
  • składników mineralnych, takich jak magnez, mangan czy żelazo.

Warto wiedzieć, że ten gatunek ziarna w swojej łupinie zawiera barwniki zwane proantocyjanidami. To antyoksydanty, które pomagają łagodzić stany zapalne, chronić naczynia krwionośne i korzystnie wpływające na wzrok.

Zobacz także:

3. Czerwony ryż w kuchni

Ryż czerwony ma charakterystyczny, delikatnie orzechowy aromat i lekko słodkawy posmak, dzięki czemu urozmaica walory smakowe posiłków. Jest na tyle uniwersalny, że można go jeść na zimno i na ciepło, zarówno na słodko, jak i w wersjach wytrawnych.

Doskonale komponuje się z warzywami i mięsem czy rybami. Można go dodawać do deserów, sałatek i dań obiadowych, a także zapiekanek. Aby ryż czerwony dobrze smakował i dostarczał optymalnej ilości składników odżywczych, należy go odpowiednio przygotować.

Jak gotować czerwony ryż? Kluczowe są proporcje (2:1) oraz czas gotowania (około 35-40 minut). Aby skrócić proces, najlepiej wcześniej, przez 2-3 godziny, namaczać ziarna. Moczenie również sprawia, że składniki staja się łatwiej przyswajalne przez organizm.

Czerwony ryż warto wprowadzić do swojej kuchni i diety, ponieważ:

  • jest sycący i pożywny, podnosi poziom sytości dań dzięki wysokiej zawartości błonnika,
  • dostarcza wielu cennych składników odżywczych,
  • skutecznie obniża poziom cholesterolu] w organizmie,
  • wspiera funkcjonowania układu krwionośnego, zapobiega miażdżycy i chorobie wieńcowej, zmniejszanie ryzyko zawału serca,
  • pozytywnie wpływa na regulację rytmu wypróżnień,
  • działa przeciwnowotworowo (dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów),
  • spowalnianie procesy starzenia,
  • zapobiega rozwojowi osteoporozy (za sprawą dużej ilości magnezu),
  • spowalnia choroby degeneracyjne stawów, zmniejsza ból w ich przebiegu,
  • obniża ryzyko cukrzycy i otyłości,
  • urozmaica smak i wygląd potraw,
  • jest lekkostrawny. Ryż to jedno z najlepiej przyswajalnych i najłatwiej trawionych zbóż.

Czerwony ryż jest polecany szczególnie osobom, które chcą:

  • obniżyć masę ciała,
  • obniżyć poziom cholesterolu,
  • obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę czy choroby układu krwionośnego, a znajdują się w grupie ryzyka,
  • zdrowo się odżywiać.

4. Czerwony ryż w medycynie

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że czerwony ryż obniża poziom cholesterolu i wspiera pracę serca, co jest związane z obecnością antocyjanów i monakoliny K.

Na stan i pracę układu krwionośnego wpływa również to, że ryż czerwony zmniejsza ilość płytki miażdżycowej oraz zawartość antocyjanów. Ponadto fermentowany czerwony ryż przyspiesza metabolizm, wspiera układ odpornościowy oraz redukuje uczucie zmęczenia.

Ryż czerwony obniża poziom cholesterolu dzięki monakolinie K, która powstaje w trakcie jego fermentacji z udziałem grzybów Monascus purpureus. To dlatego drożdże z czerwonego ryżu są składnikiem wielu preparatów farmakologicznych.

Ekstrakt zawierający fermentowany czerwony ryż to najczęściej suplement diety w formie tabletek lub kapsułek. Ponieważ tabletki na cholesterol z czerwonego ryżu korzystnie wpływają na pracę serca, zaleca się je w profilaktyce chorób układu krążenia. Wyciąg z czerwonego ryżu można kupić w aptekach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.