Dieta odchudzająca dla cukrzyków

spis treści
rozwiń

Podwyższony poziom cukru we krwi może być następstwem produkcji niewystarczających ilości insuliny lub insulinooporności. Z czasem chory zaczyna odczuwać niepokojące objawy: wielomocz, nadmierne pragnienie, uczucie zmęczenie. W unormowaniu poziomu cukru łączy się leczenie farmakologiczne z odpowiednią dietą. Zaleca się również zmianę stylu życia i zwiększenie aktywności fizycznej. Ponadto normalizacja masy ciała przyczynia się do obniżenia glikemii, a nawet cofnięcia objawów.

Zobacz także: Przepisy na desery dla cukrzyka

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Węglowodany w diecie cukrzycowej

Spośród składników odżywczych największy wpływ na stężenie glukozy we krwi mają węglowodany. Są podstawowym źródłem energii dla organizmu i dlatego nie powinno się ich całkowicie eliminować z diety. Ważne jest, w jakiej ilości i z jakich źródeł je dostarczamy. Przy układaniu jadłospisu i doborze źródeł węglowodanów należy wziąć pod uwagę, tzw. indeks glikemiczny. Wskaźnik określający, w jakim stopniu produkty spożywcze wpływają na podwyższenie glukozy we krwi. Udowodniono, że produkty o niskim indeksie (poniżej 50) są bardziej korzystne dla zdrowia, ponieważ nie powodują dużej zwyżki stężenia cukru we krwi. Równocześnie są bardziej korzystne dla osób, które mają zbyt wysoki cholesterol i trójglicerydy oraz chcą obniżyć i utrzymać należną masę ciała.

Czym zastąpić biały cukier?
Czym zastąpić biały cukier? [8 zdjęć]

Kiedy chcesz sobie co nieco posłodzić – jest wiele opcji do wyboru. Często słyszymy, że cukier nie jest...

zobacz galerię

Należy unikać cukrów prostych: cukru rafinowanego, słodyczy, ciast, ciasteczek. Wybierajmy węglowodany złożone: jarzyny, owoce, razowa mąka i produkty z mąki razowej, płatki owsiane, ryż i kasze.

Zobacz także: Niska temperatura powietrza pomaga schudnąć

2. Łączenie produktów w cukrzycy

Na poziom glukozy wpływ ma również sposób łącznia produktów w posiłku oraz sposób przygotowania i stan rozdrobnienia. Produkty węglowodanowe najlepiej łączyć z białkowymi lub zawierającymi błonnik tak, aby poziom glukozy we krwi wzrastał powoli.

Ryż, kasze, makarony najlepiej podawać ugotowane al dente. Korzystniej podawać ziemniaki gotowane w całości niż w formie puree. Lepiej zjeść świeży owoc niż wypić sok owocowy. Im mniej rozdrobniony produkt tym więcej czasu potrzeba do jego strawienia i uwolnienia glukozy, czyli poziom cukru będzie wrastał stopniowo.

Zobacz także: Kora brzozy lekiem na cukrzycę, otyłość i miażdżycę.

Dieta odchudzająca dla cukrzyka, lub u osób z nadwagą lub otyłością korzystne jest ograniczenie kaloryczne oraz włączenie do jadłospisu produktów z obniżoną ilością tłuszczu w celu normalizacji masy ciała.

Dieta odchudzająca w podwyższonym poziomie cukru ok. 1200 kcal.

DZIEŃ 1

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego (80 g), posmarowane margaryną (2 płaskie łyżeczki), 4 plasterki szynki z indyka, listki sałaty, plasterki papryki czerwonej. Herbata bez cukru.
  • 2 śniadanie: marchewka starta (mała sztuka) ze startym jabłkiem, polana 2 łyżkami jogurtu naturalnego. Wszystko skropione sokiem z cytryny i posypane 2 łyżeczkami słonecznika. Kromka pieczywa razowego.
  • Obiad: barszcz czysty (300 g), fasola ugotowana (8 szt.), naleśniki z kapustą i grzybami (2 małe- około 200 g), kompot z jabłek bez cukru.
  • Podwieczorek: kefir (opakowanie 150-200 g) zmiksowany z jagodami (1/2 szklanki świeżych lub mrożonych).
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego (80 g), 2 plastry sera białego chudego (60 g), plasterki pomidora (1 średnia sztuka). Herbata bez cukru.

DZIEŃ 2

  • Śniadanie: mleko 1,5% (szklanka) z 4 łyżkami muesli z orzechami, ½ średniego banana.
  • 2 śniadanie: kromka pieczywa razowego, posmarowana margaryną, 2 plasterki polędwicy z kurczaka. Szklanka soku warzywnego.
  • Obiad: filet z dorsza (pieczony w folii z ziołami, i łyżeczką oliwy), ryż brązowy (3 łyżki- 50 g ok.1/2 woreczka). Surówka: kapusta kiszona (100g), ze stratą małą marchewką, ½ jabłka, 1 łyżeczka oleju do polania, zielenina do posypania. Kompot truskawkowy bez cukru.
  • Podwieczorek: maślanka naturalna (niepełna szklanka, 200 g), miseczka truskawek (10 szt.).
  • Kolacja: sałatka jarzynowa. Ugotowane warzywa: ziemniak, marchew (1/2 szt.), groszek zielony z puszki (1 łyżka), ogórek kwaszony, cebula (1/4 sztuki), jajko na twardo, sos: 1 łyżeczka majonezu, 2 łyżeczki jogurtu, przyprawy. Kromka pieczywa razowego. Kawa zbożowa z mlekiem bez cukru.

DZIEŃ 3

  • Śniadanie: jajko na miękko, 2 kromki pieczywa razowego (orkiszowego) posmarowane cienko serkiem białym, plasterki pomidora. Szklanka soku pomidorowego.
  • 2 śniadanie: serek wiejski light 3% (150g), 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane cienko margaryną, 2 plasterki wędliny drobiowej, plasterki pomidora.
  • Obiad: zupa pomidorowa (talerz) z makaronem (30 g surowego), pulpety z ryby (1 porcja) - 100 g fileta z ryby, 50 g włoszczyzny mrożonej, 10 g bułka czerstwa, 10 g mleko, 5 g bułka tarta, 1/2 szt. jajka, ½ szt. białko, sól, majeranek, zielona pietruszka - na warzywach ugotować wywar, Rozmrożone filety zemleć razem z bułką namoczoną i odciśniętą, dodać jajko, posolić dodać majeranek, tartą bułkę i formować pulpety, włożyć do wywaru i gotować 20 min. Ryż brązowy (ok. ½ woreczka), mizeria z pół dużego ogórka, polana 2 łyżkami jogurtu naturalnego, posypana szczypiorkiem.
  • Podwieczorek: nektaryna, szklanka maślanki naturalnej z 1 łyżką otrąb pszennych.
  • Kolacja: fasolka szparagowa (200 g) polana łyżeczką oliwy z oliwek, kefir (200 g).

DZIEŃ 4

  • Śniadanie: twarożek ziarnisty wiejski 3% (150 g), 2 kromki pieczywa razowego posmarowane margaryną, plasterki ogórka zielonego, szczypiorek do posypania. Kawa zbożowa z mlekiem 1,5% bez cukru.
  • 2 śniadanie: kromka pieczywa razowego posmarowane serkiem, posypany szczypiorkiem, z plasterkami pomidora. Szklanka soku pomidorowego.
  • Obiad: kasza gryczana (4 łyżki) z gulaszem z mięsa wołowego (1 pełna łyżka do zupy), ćwikła ze słoika (2 kopiaste łyżki), lub buraki gotowane (3 średnie szt.), woda mineralna.
  • Podwieczorek: zetrzeć na grubej tarce duże jabłko, posypać cynamonem i polać jogurtem naturalnym (kubeczek,150 g), 2 wafle ryżowe.
  • Kolacja: półmisek warzyw grillowanych (4 szt. dowolnych) z sosem jogurtowym (jogurt grecki (2 łyżki), koperek świeży, szczypiorek, czosnek zmiażdżony, przyprawy), woda mineralna z plasterkiem cytryny.

DZIEŃ 5

  • Śniadanie: bułka grahamka posmarowana margaryną, z tuńczykiem w sosie własnym (1/2 puszki), ogórek kiszony. Szklanka soku marchewkowego przecierowego.
  • 2 śniadanie: Sałatka owocowa-pomarańcza, 1/2 melona polane 2 łyżkami jogurtu naturalnego 0%, skropione sokiem z cytryny, posypane 1 łyżką słonecznika.
  • Obiad: ryba pieczona (może być mintaj, dorsz)- ½ dużego fileta, w folii z ziołami, polana łyżeczką oliwy. Ryż brązowy lub mieszany- 1/3 woreczka pomieszany z groszkiem z puszki (2 łyżki lub pokrojoną drobno ½ papryką), sałata zielona lub sałata lodowa, skropiona sosem: 1 niepełna łyżka oleju lub oliwy, sok z cytryny lub ocet jabłkowy, sól, pieprz, zioła do sałatek.
  • Podwieczorek: bułka grahamka z plasterkami mozarelli (1/2 dużej kulki), plasterki pomidora bez skórki, posypane ziołami prowansalskimi.
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego posmarowane margaryną, 2 plasterki sera żółtego gouda, sałatka z pomidora i ogórka (obrać ze skórki i pokroić, skropić 1 łyżeczką oliwy i doprawić).

DZIEŃ 6

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego, kawałki wędzonego dorsza (50 g), surówka z pora (50 g) i pomidora (2 szt.), herbata bez cukru.
  • 2 śniadanie: sałatka owocowa: 3 kiwi, ½ szklanki malin, 2 łyżki otrąb pszennych, 2 łyżki jogurtu naturalnego.
  • Obiad: krupnik z kaszą jęczmienną (talerz 300 g), pierogi z mięsem (4 szt.), kefir (150 g).
  • Podwieczorek: Surówka z selera: seler (120 g), jabłko (150 g) - zetrzeć i polać 1 łyżeczką oleju. Przyprawić solą, sokiem z cytryny. Kromka pieczywa razowego.
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane margaryną, 4 plasterki kiełbasy szynkowej, kalarepka młoda (150 g) pokrojona i podduszona z niewielką ilością wody i 1 łyżeczka oliwy.

DZIEŃ 7

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego, 2 plastry sera białego chudego, 1 łyżka dżemu wiśniowego niskosłodzonego. Kakao na mleku: szklanka mleka 1/5%, 1 łyżeczka kakao gorzkiego bez cukru.
  • 2 śniadanie: 10 dojrzałych truskawek polanych jogurtem naturalnym (150g), 3 wafle ryżowe naturalne.
  • Obiad: zupa kalafiorowa (kalafior, mieszanka warzyw), z dodatkiem ziemniaków, zabielana jogurtem greckim. Duszone warzywa z kurczakiem - pierś z kurczaka pokroić w kawałki i gotować z kalarepka (100g), marchewką (1 średnia), papryką czerwoną (1/2 szt.).
  • Podwieczorek: 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane margaryną, 2 plasterki wędliny drobiowej, plasterki ogórka zielonego. Szklanka soku owocowego- rozcieńczony wodą.
  • Kolacja: jajecznica z 2 jajek z pokrojonym w kostkę pomidorem i pokrojoną wędliną drobiową (4 plasterki) na masełku (1 łyżeczka płaska), kromka pieczywa razowego.

Utrata zbędnych kilogramów może korzystnie wpłynąć na stan zdrowia osób chorych na cukrzycę, dlatego w przypadku nadwagi warto rozważyć kurację odchudzającą. Konieczne jest jednak stosowanie się do zasad zdrowego odżywiania.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!