Dieta odchudzająca dla cukrzyków

Podwyższony poziom cukru we krwi może być następstwem produkcji niewystarczających ilości insuliny lub insulinooporności. Z czasem chory zaczyna odczuwać niepokojące objawy: wielomocz, nadmierne pragnienie, uczucie zmęczenie. W unormowaniu poziomu cukru łączy się leczenie farmakologiczne z odpowiednią dietą. Zaleca się również zmianę stylu życia i zwiększenie aktywności fizycznej. Ponadto normalizacja masy ciała przyczynia się do obniżenia glikemii, a nawet cofnięcia objawów.

Zobacz także: Przepisy na desery dla cukrzyka

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

1. Węglowodany w diecie cukrzycowej

Spośród składników odżywczych największy wpływ na stężenie glukozy we krwi mają węglowodany. Są podstawowym źródłem energii dla organizmu i dlatego nie powinno się ich całkowicie eliminować z diety. Ważne jest, w jakiej ilości i z jakich źródeł je dostarczamy. Przy układaniu jadłospisu i doborze źródeł węglowodanów należy wziąć pod uwagę, tzw. indeks glikemiczny. Wskaźnik określający, w jakim stopniu produkty spożywcze wpływają na podwyższenie glukozy we krwi. Udowodniono, że produkty o niskim indeksie (poniżej 50) są bardziej korzystne dla zdrowia, ponieważ nie powodują dużej zwyżki stężenia cukru we krwi. Równocześnie są bardziej korzystne dla osób, które mają zbyt wysoki cholesterol i trójglicerydy oraz chcą obniżyć i utrzymać należną masę ciała.

Czym zastąpić biały cukier?
Czym zastąpić biały cukier? [8 zdjęć]

Kiedy chcesz sobie co nieco posłodzić – jest wiele opcji do wyboru. Często słyszymy, że cukier nie jest...

zobacz galerię

Należy unikać cukrów prostych: cukru rafinowanego, słodyczy, ciast, ciasteczek. Wybierajmy węglowodany złożone: jarzyny, owoce, razowa mąka i produkty z mąki razowej, płatki owsiane, ryż i kasze.

Zobacz także: Niska temperatura powietrza pomaga schudnąć

2. Łączenie produktów w cukrzycy

Na poziom glukozy wpływ ma również sposób łącznia produktów w posiłku oraz sposób przygotowania i stan rozdrobnienia. Produkty węglowodanowe najlepiej łączyć z białkowymi lub zawierającymi błonnik tak, aby poziom glukozy we krwi wzrastał powoli.

Ryż, kasze, makarony najlepiej podawać ugotowane al dente. Korzystniej podawać ziemniaki gotowane w całości niż w formie puree. Lepiej zjeść świeży owoc niż wypić sok owocowy. Im mniej rozdrobniony produkt tym więcej czasu potrzeba do jego strawienia i uwolnienia glukozy, czyli poziom cukru będzie wrastał stopniowo.

Zobacz także: Kora brzozy lekiem na cukrzycę, otyłość i miażdżycę.

Dieta odchudzająca dla cukrzyka, lub u osób z nadwagą lub otyłością korzystne jest ograniczenie kaloryczne oraz włączenie do jadłospisu produktów z obniżoną ilością tłuszczu w celu normalizacji masy ciała.

Dieta odchudzająca w podwyższonym poziomie cukru ok. 1200 kcal.

DZIEŃ 1

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego (80 g), posmarowane margaryną (2 płaskie łyżeczki), 4 plasterki szynki z indyka, listki sałaty, plasterki papryki czerwonej. Herbata bez cukru.
  • 2 śniadanie: marchewka starta (mała sztuka) ze startym jabłkiem, polana 2 łyżkami jogurtu naturalnego. Wszystko skropione sokiem z cytryny i posypane 2 łyżeczkami słonecznika. Kromka pieczywa razowego.
  • Obiad: barszcz czysty (300 g), fasola ugotowana (8 szt.), naleśniki z kapustą i grzybami (2 małe- około 200 g), kompot z jabłek bez cukru.
  • Podwieczorek: kefir (opakowanie 150-200 g) zmiksowany z jagodami (1/2 szklanki świeżych lub mrożonych).
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego (80 g), 2 plastry sera białego chudego (60 g), plasterki pomidora (1 średnia sztuka). Herbata bez cukru.

DZIEŃ 2

  • Śniadanie: mleko 1,5% (szklanka) z 4 łyżkami muesli z orzechami, ½ średniego banana.
  • 2 śniadanie: kromka pieczywa razowego, posmarowana margaryną, 2 plasterki polędwicy z kurczaka. Szklanka soku warzywnego.
  • Obiad: filet z dorsza (pieczony w folii z ziołami, i łyżeczką oliwy), ryż brązowy (3 łyżki- 50 g ok.1/2 woreczka). Surówka: kapusta kiszona (100g), ze stratą małą marchewką, ½ jabłka, 1 łyżeczka oleju do polania, zielenina do posypania. Kompot truskawkowy bez cukru.
  • Podwieczorek: maślanka naturalna (niepełna szklanka, 200 g), miseczka truskawek (10 szt.).
  • Kolacja: sałatka jarzynowa. Ugotowane warzywa: ziemniak, marchew (1/2 szt.), groszek zielony z puszki (1 łyżka), ogórek kwaszony, cebula (1/4 sztuki), jajko na twardo, sos: 1 łyżeczka majonezu, 2 łyżeczki jogurtu, przyprawy. Kromka pieczywa razowego. Kawa zbożowa z mlekiem bez cukru.

DZIEŃ 3

  • Śniadanie: jajko na miękko, 2 kromki pieczywa razowego (orkiszowego) posmarowane cienko serkiem białym, plasterki pomidora. Szklanka soku pomidorowego.
  • 2 śniadanie: serek wiejski light 3% (150g), 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane cienko margaryną, 2 plasterki wędliny drobiowej, plasterki pomidora.
  • Obiad: zupa pomidorowa (talerz) z makaronem (30 g surowego), pulpety z ryby (1 porcja) - 100 g fileta z ryby, 50 g włoszczyzny mrożonej, 10 g bułka czerstwa, 10 g mleko, 5 g bułka tarta, 1/2 szt. jajka, ½ szt. białko, sól, majeranek, zielona pietruszka - na warzywach ugotować wywar, Rozmrożone filety zemleć razem z bułką namoczoną i odciśniętą, dodać jajko, posolić dodać majeranek, tartą bułkę i formować pulpety, włożyć do wywaru i gotować 20 min. Ryż brązowy (ok. ½ woreczka), mizeria z pół dużego ogórka, polana 2 łyżkami jogurtu naturalnego, posypana szczypiorkiem.
  • Podwieczorek: nektaryna, szklanka maślanki naturalnej z 1 łyżką otrąb pszennych.
  • Kolacja: fasolka szparagowa (200 g) polana łyżeczką oliwy z oliwek, kefir (200 g).

DZIEŃ 4

  • Śniadanie: twarożek ziarnisty wiejski 3% (150 g), 2 kromki pieczywa razowego posmarowane margaryną, plasterki ogórka zielonego, szczypiorek do posypania. Kawa zbożowa z mlekiem 1,5% bez cukru.
  • 2 śniadanie: kromka pieczywa razowego posmarowane serkiem, posypany szczypiorkiem, z plasterkami pomidora. Szklanka soku pomidorowego.
  • Obiad: kasza gryczana (4 łyżki) z gulaszem z mięsa wołowego (1 pełna łyżka do zupy), ćwikła ze słoika (2 kopiaste łyżki), lub buraki gotowane (3 średnie szt.), woda mineralna.
  • Podwieczorek: zetrzeć na grubej tarce duże jabłko, posypać cynamonem i polać jogurtem naturalnym (kubeczek,150 g), 2 wafle ryżowe.
  • Kolacja: półmisek warzyw grillowanych (4 szt. dowolnych) z sosem jogurtowym (jogurt grecki (2 łyżki), koperek świeży, szczypiorek, czosnek zmiażdżony, przyprawy), woda mineralna z plasterkiem cytryny.

DZIEŃ 5

  • Śniadanie: bułka grahamka posmarowana margaryną, z tuńczykiem w sosie własnym (1/2 puszki), ogórek kiszony. Szklanka soku marchewkowego przecierowego.
  • 2 śniadanie: Sałatka owocowa-pomarańcza, 1/2 melona polane 2 łyżkami jogurtu naturalnego 0%, skropione sokiem z cytryny, posypane 1 łyżką słonecznika.
  • Obiad: ryba pieczona (może być mintaj, dorsz)- ½ dużego fileta, w folii z ziołami, polana łyżeczką oliwy. Ryż brązowy lub mieszany- 1/3 woreczka pomieszany z groszkiem z puszki (2 łyżki lub pokrojoną drobno ½ papryką), sałata zielona lub sałata lodowa, skropiona sosem: 1 niepełna łyżka oleju lub oliwy, sok z cytryny lub ocet jabłkowy, sól, pieprz, zioła do sałatek.
  • Podwieczorek: bułka grahamka z plasterkami mozarelli (1/2 dużej kulki), plasterki pomidora bez skórki, posypane ziołami prowansalskimi.
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego posmarowane margaryną, 2 plasterki sera żółtego gouda, sałatka z pomidora i ogórka (obrać ze skórki i pokroić, skropić 1 łyżeczką oliwy i doprawić).

DZIEŃ 6

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego, kawałki wędzonego dorsza (50 g), surówka z pora (50 g) i pomidora (2 szt.), herbata bez cukru.
  • 2 śniadanie: sałatka owocowa: 3 kiwi, ½ szklanki malin, 2 łyżki otrąb pszennych, 2 łyżki jogurtu naturalnego.
  • Obiad: krupnik z kaszą jęczmienną (talerz 300 g), pierogi z mięsem (4 szt.), kefir (150 g).
  • Podwieczorek: Surówka z selera: seler (120 g), jabłko (150 g) - zetrzeć i polać 1 łyżeczką oleju. Przyprawić solą, sokiem z cytryny. Kromka pieczywa razowego.
  • Kolacja: 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane margaryną, 4 plasterki kiełbasy szynkowej, kalarepka młoda (150 g) pokrojona i podduszona z niewielką ilością wody i 1 łyżeczka oliwy.

DZIEŃ 7

  • Śniadanie: 2 kromki pieczywa razowego, 2 plastry sera białego chudego, 1 łyżka dżemu wiśniowego niskosłodzonego. Kakao na mleku: szklanka mleka 1/5%, 1 łyżeczka kakao gorzkiego bez cukru.
  • 2 śniadanie: 10 dojrzałych truskawek polanych jogurtem naturalnym (150g), 3 wafle ryżowe naturalne.
  • Obiad: zupa kalafiorowa (kalafior, mieszanka warzyw), z dodatkiem ziemniaków, zabielana jogurtem greckim. Duszone warzywa z kurczakiem - pierś z kurczaka pokroić w kawałki i gotować z kalarepka (100g), marchewką (1 średnia), papryką czerwoną (1/2 szt.).
  • Podwieczorek: 2 kromki pieczywa razowego, posmarowane margaryną, 2 plasterki wędliny drobiowej, plasterki ogórka zielonego. Szklanka soku owocowego- rozcieńczony wodą.
  • Kolacja: jajecznica z 2 jajek z pokrojonym w kostkę pomidorem i pokrojoną wędliną drobiową (4 plasterki) na masełku (1 łyżeczka płaska), kromka pieczywa razowego.

Utrata zbędnych kilogramów może korzystnie wpłynąć na stan zdrowia osób chorych na cukrzycę, dlatego w przypadku nadwagi warto rozważyć kurację odchudzającą. Konieczne jest jednak stosowanie się do zasad zdrowego odżywiania.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!