Dieta w nadciśnieniu tętniczym

spis treści
rozwiń

Dieta w nadciśnieniu to najlepsze lekarstwo na tę dolegliwość wielu ludzi XXI wieku. Kiedy problemy z nadciśnieniem tętniczym nie są duże lub chcesz mu skutecznie zapobiegać, dieta na nadciśnienie staje się najlepszym lekarstwem. Kiedy można mówić o nadciśnieniu? Jeżeli ciśnienie przekracza normę (120/80 mmHg) powinnaś zacząć walkę z tym niebezpiecznym schorzeniem. Warto znać zasady prawidłowego żywienia w nadciśnieniu tętniczym.

Według WHO nadciśnienie tętnicze jest główną przyczyną zgonów na świecie i nie chodzi o samo ciśnienie tętnicze krwi, ale o schorzenia układu krwionośnego, którym ona sprzyja. Na świecie żyje około 1 milion osób z problemami z nadciśnieniem.

1. Żywieniowe wskazówki przy nadciśnieniu

1.1. Sól w diecie przy nadciśnieniu

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Jak walczyć z nadciśnieniem? (Prezentacja edukacyjna)
Jak walczyć z nadciśnieniem? (Prezentacja edukacyjna) [16 zdjęć]

Nadciśnienie Nadciśnienie dotyka około 1 na 3 Polaków i zwiększa ryzyko zawału i udaru. Ćwiczenia...

zobacz galerię

ogranicz spożycie

soli kuchennej, oznacza to unikanie produktów, takich jak: wędzone mięso, ryby, wędliny, konserwy, chipsy, kiszone ogórki, krakersy, potrawy typu fast food, paluszki, zmniejsz ilość soli dodawanej do potraw przygotowanych w domu oraz unikaj soli przy stole, jeżeli masz problemy z nadciśnieniem, skontaktuj się z lekarzem, który może polecić ci używanie chlorku potasu i chlorku sodu zamiast soli kuchennej.

1.2. Potas w diecie na nadciśnienie

Jedz produkty zawierające potas. To pierwiastek, którego często brakuje w twojej diecie, a który ma duży wpływ na regulację ciśnienia krwi oraz gospodarkę wodną organizmu.

Gdzie szukać naturalnego źródła potasu? Jedz suszone morele, pomidory, szpinak, ziemniaki i banany, melony i ryby. Pamiętaj, że potas jest rozpuszczalny w wodzie, więc ziemniaki w trakcie gotowania tracą połowę zawartości tego pierwiastka. Jeżeli tylko to możliwe, przygotuj warzywa na parze.

1.3. Dieta wegetariańska a nadciśnienie

Naukowcy twierdzą, iż wegetarianie tworzą grupę ludzi, która rzadko choruje na serce i ma problemy z nadwagą. Warto zrezygnować z tłustego mięsa na rzecz ryb i drobiu. To pozwoli wyeliminować wysoki cholesterol i wzbogacić dietę w kwasy omega-3 i łatwo przyswajalne białko.

1.4. Buraki w diecie na obniżenie ciśnienia

Sok z buraków, zdaniem naukowców, zawiera naturalne azotany, które obniżają ciśnienie krwi. Dieta w nadciśnieniu powinna być bogata w sałatę i szpinak, który zawiera sporo tych substancji.

Kiedy stosowanie leków nie jest konieczne, a masz skłonności do nadciśnienia tętniczego, odpowiednia dieta z pewnością pomoże utrzymać ciśnienie w ryzach

2. Jak obniżyć ciśnienie krwi domowymi sposobami?

  • posiłki powinny być lekkostrawne, stąd należy je dusić bez dodatku tłuszczu,
  • niedozwolone są potrawy smażone, pieczone wraz z tłuszczem,
  • w diecie na nadciśnienie ważne są przyprawy: musztarda, czosnek, papryczki chilli,
  • ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych (tłuste mięsa, sery, masło, smalec),
  • zrezygnuj z alkoholu, papierosów, które uszkadzają ściany naczyń krwionośnych, co sprzyja powstawaniu miażdżycy.

Zbyt wysokie ciśnienie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju wielu chorób, w tym schorzeń serca. Właściwa dieta pozwala na obniżenie ciśnienia i uniknięcie poważnych problemów zdrowotnych.

Następny artykuł: Metody obniżenia ciśnienia

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!