Dieta ziemniaczana

spis treści
rozwiń

Wbrew pozorom, ziemniaki mogą pomóc w skutecznym odchudzaniu. Dieta odchudzająca, której są głównym składnikiem, będzie skuteczna, jeśli ziemniaki będą znajdować się przynajmniej w dwóch posiłkach. Ziemniaki mogą być pieczone w piekarniku lub gotowane w mundurkach na parze. Te warzywa zawierają duże ilości skrobi, fosforu, potasu, węglowodanów, magnezu, witamin A, B1, B2, B6, PP, C oraz śladowe ilości żelaza, jodu, sodu, siarki. Zdrowa dieta działa oczyszczająco na organizm, wzmacnia włosy i paznokcie, łagodzi dolegliwości żołądkowe, reguluje trawienie.

1. Jadłospis w diecie ziemniaczanej

  • Dzień 1

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Śniadanie: szklanka jogurtu naturalnego z płatkami zbożowymi, 2 łyżki tartego jabłka.

Drugie śniadanie: herbatka ziołowa, kromka razowego chleba z białym serem.

Obiad: pieczone ziemniaki.

Kolacja: tost ziemniaczany, pomarańcza.

  • Dzień 2

Śniadanie: chudy twarożek z maślanką, pokrojonymi, świeżymi owocami (truskawki, banan, maliny) i 4 łyżkami chrupek kukurydzianych.

Obiad: porcja przysmażonych ziemniaków, 1/2 grejpfruta, kawa lub herbata.

Kolacja: ugotowane ziemniaki, 2 plasterki szynki i kawałek cebulki usmażone na 1 łyżce oleju; do tego małe opakowanie kefiru.

Czytaj więcej

  • Dzień 3

Śniadanie: sałatka z pomidorów i cebuli, szklanka soku owocowego.

Drugie śniadanie: kromka razowego chleba z białym serem, herbatka ziołowa.

Obiad: zapiekanka ziemniaczana.

Kolacja: szklanka kefiru, zapiekanka ziemniaczana z jabłkami.

  • Dzień 4

Śniadanie: 2 kromki ciemnego pieczywa posmarowane margaryną, 1 pomidor, 2 plasterki sera edamskiego, 1/2 szklanki soku pomarańczowego.

Obiad: 1 porcja ziemniaków w śmietanie.

Kolacja: porcja ziemniaków z ziołami, opakowanie jogurtu naturalnego.

  • Dzień 5

Śniadanie: 2 kromki pełnoziarnistego chleba z 4 łyżkami twarożku z ziołami.

Drugie śniadanie: winogrona, woda, szklanka soku wielowarzywnego.

Obiad: ziemniaki faszerowane, szklanka jogurtu z owocami.

Kolacja: sałatka ziemniaczana.

  • Dzień 6

Śniadanie: 2 kromki chrupkiego pieczywa posmarowane masłem, 1 łyżeczka miodu, 2 łyżki chudego twarożku, 1 mały chudy jogurt z owocami.

Obiad: kartoflany kotlet, herbata owocowa.

Kolacja: ugotowane ziemniaki, 1 jabłko, 1/2 cebuli, 2 ogórki kwaszone, 1 łyżka natki pietruszki, 1 gotowane jajo z sosem z 2 łyżek jogurtu, 1 łyżeczki musztardy, soku z cytryny, soli i pieprzu.

  • Dzień 7

Śniadanie: 1 grahamka, 1 ogórek konserwowy, 1 pomidor, 2 plasterki szynki wołowej, kawa lub herbata.

Obiad: purée z ziemniaków, maślanka i odrobina masła z dodatkiem pieczarek usmażonych na maśle, zieloną sałatą i sosem sałatkowym.

Kolacja: 1 porcja kul ziemniaczanych, sałatka z 1 pomidora i 1 cebuli.

2. Przepisy diety ziemniaczanej

2.1. Pieczone ziemniaki

Składniki: 4 ziemniaki, bazylia, olej.

Przygotowanie: Ziemniaki umyć, a następnie wraz z łupinką pokroić w plastry, posypać świeżą bazylią, ułożyć na wysmarowanej olejem blasze. Piec 40 min w 220°C, by były złociste i chrupiące.

2.2. Tost ziemniaczany

Składniki: 2 kromki ciemnego pieczywa, 2 ziemniaki średniej wielkości, 2 plastry szynki, plaster żółtego sera, jogurt.

Przygotowanie: Ziemniaki ugotować i pokroić w plastry. Na blasze ułożyć pieczywo, na nim ziemniaki, a na wierzchu szynkę i ser. Całość polać niewielką ilością jogurtu i zapiekać przez kilka minut. Zjeść z sałatą polaną sosem jogurtowo-cytrynowym.

2.3. Przysmażone ziemniaki (2 porcje)

Składniki: 2 duże pokrojone w kostkę ziemniaki, 2 łyżeczki margaryny, 1 cebula, sól, świeżo zmielony czarny pieprz, 1/2 łyżeczki papryki w proszku, sos do potraw z grilla.

Przygotowanie: Ziemniaki gotować przez 5 min we wrzątku. Odsączyć. Cebulę posiekać i podsmażyć na margarynie. Dorzucić do niej ziemniaki, paprykę oraz odrobinę soli i pieprzu. Smażyć na mocnym ogniu, dociskając i obracając.

Dieta bogata w składniki odżywcze
Dieta bogata w składniki odżywcze

Dietetycy są zgodni, że najlepszym sposobem na zapewnienie sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych...

zobacz galerię

2.4. Zapiekanka z ziemniakami

Składniki: 4 ziemniaki, 2 pieczarki, szynka, por, olej, sól, pieprz.

Przygotowanie: Ugotowane w mundurkach ziemniaki obrać i pokroić w plastry, pora w talarki, a pieczarki w grube plastry. Szynkę pokroić w paski. Każde z warzyw oddzielnie podsmażyć. Następnie wymieszać je, posolić, popieprzyć i posypać paskami szynki. Podawać z zieloną sałatą.

2.5. Zapiekanka ziemniaczana z jabłkami

Składniki: 4 ziemniaki, 1 cebula, oliwa, 100 ml rosołu, 2 jabłka, tymianek.

Przygotowanie: Ziemniaki obrać i obgotować w osolonej wodzie przez 8 min. Ostudzone pokroić w plastry. Cebulę zrumienić na odrobinie oliwy, dolać 100 ml rosołu, przyprawić tymiankiem i zagotować. Jabłka obrać i pokroić w plastry. W natłuszczonej formie układać na przemian plastry ziemniaków i jabłek. Piec 20 min w 200°C.

2.6. Ziemniaki w śmietanie (4 porcje)

Składniki: 1 kg ziemniaków, szczypta gałki muszkatołowej, 1 i 1/2 szklanki śmietany kremówki, 2 łyżeczki soli, świeżo zmielony czarny pieprz. Ziemniaki obrać, opłukać, pokroić w plasterki grubości 5 mm. Opierając jeden o drugi, ułożyć je w naczyniu żaroodpornym. Posolić, popieprzyć i zalać śmietaną wymieszaną z gałką. Piec ok. 1 godziny w 200 st. Ziemniaki powinny być miękkie i ładnie zrumienione z wierzchu.

2.7. Ziemniaki z ziołami (4 porcje)

Składniki: 450 g obranych ziemniaków, 2 łyżeczki posiekanego tymianku, 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, 2 łyżeczki posiekanej mięty, 1 łyżka margaryny.

Przygotowanie: Ziemniaki gotować w osolonej wodzie 10-15 min, w zależności od wielkości. Odcedzić i ułożyć na ogrzanym półmisku. Dodać margarynę, natkę pietruszki, tymianek i miętę. Dokładnie wymieszać. Podawać od razu.

2.8. Ziemniaki faszerowane

Składniki: 2 ziemniaki, pieprz, papryka, gałka muszkatołowa, bazylia, wędzony łosoś, żółty ser.

Przygotowanie: Ziemniaki ugotować, przekroić wzdłuż i wydrążyć. Masę ziemniaczaną przyprawić pieprzem, papryką, gałką muszkatołową i bazylią, dołożyć plasterki wędzonego łososia. Następnie wypełnić nią łupiny. Zetrzeć ser i posypać nim ziemniaki. Zapiec w piekarniku.

2.9. Sałatka ziemniaczana

Składniki: ogórek kwaszony, 4 ziemniaki, cebula, marchewka, łyżeczka dietetycznego majonezu lub jogurtu naturalnego.

Przygotowanie: Ziemniaki ugotować w łupinkach. Cebulę i marchewkę pokroić w plasterki. W misce połączyć warzywa razem z pokrojonym ogórkiem i ziemniakami, dodając majonez lub jogurt.

2.10. Kartoflany kotlet

Składniki: 25 dag ziemniaków, kawałek cebuli, 1 jajo, sól, pieprz, bułka tarta, olej, natka pietruszki. Przygotowanie: Ugotowane ziemniaki zmielić, wymieszać z posiekaną i zrumienioną cebulą, natką, jajem i przyprawami. Uformować kotlety, usmażyć i podawać z sosem pieczarkowym i surówką.

2.11. Kule ziemniaczane (4 porcje)

Składniki: 450 g ziemniaków, 1 przekrojony na ćwiartki ząbek czosnku, 2 łyżki margaryny, gałązki pietruszki.

Przygotowanie: Ziemniaki wydrążyć za pomocą łyżeczki do melona, dzięki czemu utworzą się kuleczki z miąższu. Następnie osuszyć je. Roztopić tłuszcz i obtoczyć w nim kulki. Dorzucić ćwiartki czosnku. Piec ok. 45 minut w 200 st., aż się zrumienią, przewracając co jakiś czas. Czosnek wyrzucić, a ziemniaki osączyć na papierowym ręczniku. Udekorować gałązkami pietruszki i podawać.

3. Zalety i wady diety z ziemniaków

Zalety diety ziemniaczanej:

  • uzupełnia niedobory potasu,
  • korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i pracę serca,
  • zmniejsza obrzęki.

Wady diety ziemniaczanej:

  • dieta w podstawowej wersji zakłada jedzenie ziemniaków w ramach każdego posiłku,
  • ziemniaki dostarczają organizmowi magnez, ale nie są najcenniejszym jego źródłem.

Odchudzająca dieta ziemniaczana powinna trwać 2 tygodnie. Dzięki niej można stracić ok. 3 kilogramów. Chociaż w diecie są trzy posiłki, można pomiędzy nimi chrupać przekąski, np. krakersy, herbatniki, sucharki, chrupkie pieczywo, chudy jogurt, marchew, świeże owoce, ogórka, paprykę. Podczas korzystania z tej diety odchudzającej należy przyjmować dużo płynów. To sposób na odchudzanie dla osób, które lubią ziemniaki.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!