Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr inż. Kamila Okulska

Etykiety – jak odczytać ich język?

Avatar placeholder
01.10.2014 11:17
Etykiety – jak odczytać ich język?
Etykiety – jak odczytać ich język? (Zdjęcie autorstwa Christian Schnettelker / CC BY 2.0)

Z etykietami każdy z nas spotyka się na co dzień, kolorowe, krzyczące do nas różnymi hasłami i sloganami, kuszą, aby kupić dany produkt. Czasami jednak warto przystanąć i zagłębić się w to, co jest napisane małym drukiem na etykiecie, wtedy możemy uzyskać wiele ciekawych informacji.

1. Co powinna zawierać etykieta?

To, co znajdziemy na etykiecie, jest ściśle określone poprzez przepisy prawa żywnościowego. Każda etykieta zawiera:

  • Nazwę produktu.
  • Składniki – wyszczególnione w kolejności malejącej pod względem wagi, czyli od tego, którego jest najwięcej w danym produkcie, do tego, którego jest najmniej, np. jeśli weźmiemy masło i w składzie na pierwszym miejscu nie ma śmietany, to możemy się spodziewać, że stuprocentowym masłem nie jest. Tak samo z sokami, jeżeli na pierwszym miejscu jest marchew to znaczy, że marchewki w naszym soku jest najwięcej, a nie np. pomarańczy.
  • Ilość składników wyrażoną w procentach. To zagadnienie odnosi się do składników, które zostały wyszczególnione w sposób słowny, graficzny lub obrazowy na etykiecie. Co to oznacza? Otóż, jeżeli mamy sok, na etykiecie którego w przeważającej ilości widać pomarańcze, to w składzie pomarańcze powinny występować jako pierwsze, ponieważ teoretycznie jest ich najwięcej. Jeśli są drugie bądź dalej lub ich zawartość procentowa jest mała, etykieta wprowadza w błąd. To samo dzieje się, jeśli na tym samym soku mamy wypisane pomarańcze, jabłko i marchew, a w składzie mamy odwrotną kolejność.
  • Ilość netto naszego produktu, w przypadku produktów płynnych wyrażona jest w jednostkach objętości, a w przypadku produktów stałych – w jednostkach masy.
  • Datę ważności. Jeżeli na opakowaniu występuje zwrot ,,najlepiej spożyć przed...”, oznacza to, że do tej daty produkt zachowuje swoje specyficzne właściwości, o ile jest odpowiednio przechowywany. Po upływie tego terminu produkt nadal jest zdatny do spożycia, jednak producent nie daje już gwarancji co do zachowania właściwości. Jeśli natomiast na opakowaniu spotkamy zwrot ,,termin przydatności do spożycia”, to oznacza to, że po upływie tego terminu spożycie tego produktu niesie za sobą ryzyko choroby. Termin przydatności do spożycia znajduje się głównie na produktach wrażliwych i podatnych na zakażenia mikrobiologiczne. Data ważności nie jest wymagana dla: świeżych owoców i warzyw, napojów chłodzących bez alkoholu, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, octów, cukru i soli itd.
  • Warunki przechowywania i stosowania oraz przyrządzania.
  • Nazwę i adres producenta lub firmy pakującej bądź sprzedawcy.
  • Pochodzenie.
  • Informacje o zawartości alkoholu, o ile przekracza ona 1,2% objętości.
  • Informację o alergenach.

Oczywiście od każdej reguły są wyjątki i tak też mamy w przypadku etykiet. Dla każdego typu produktów (wyroby mleczarskie, mięso, żywność specjalna) przepisy mogą się różnić, jednak ich trzon zawsze pozostaje taki sam.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Czego etykieta nie może zawierać?

Etykieta nie może wprowadzać w błąd konsumenta poprzez sugerowanie składu, nazwę czy właściwości produktu. Nie może również sugerować, że dany produkt spożywczy leczy chorobę lub zapobiega jej, o ile producent nie posiada odpowiednich badań potwierdzających takie właściwości. Wyjątkiem są wody mineralne, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia, np. żywność dla niemowląt. Dla nich istnieją oddzielne przepisy określające sposób etykietowania.

Jest to pierwszy artykuł z cyklu „Język etykiet”. W następnym artykule dowiemy się, czy każde E jest złe.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze