Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Gdzie ukryty jest cukier?

 Ewa Rycerz
30.12.2018 18:35
Gdzie ukryty jest cukier?
Gdzie ukryty jest cukier? (123RF)

Uzależnia, jest przyczyną nadwagi i próchnicy. Cukier - biały proszek, który w diecie zajmuje bardzo wysokie miejsce. Jest wszędzie – również w produktach powszechnie uważanych za zdrowe. Znajduje się w składzie batoników musli, napojów, mrożonych jogurtów, wód owocowych, dżemów. Czy da się go wyeliminować z diety? I czy faktycznie jest to w stu procentach potrzebne?

1. Zapotrzebowanie na cukier

Węglowodany, a więc cukry są niezbędnym składnikiem odżywczym. Dodają energii, dzięki której  pracuje mózg i ciało. Niestety, jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jemy za dużo cukru.

Optymalna dawka dla dorosłego człowieka to mniej niż 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. U osoby dorosłej wynosi ono 2000 kcal, z czego 10 proc. daje 200 kcal. Przeliczając to na łyżeczki – wyjdzie nam ok. 10-12 łyżeczek cukru dziennie.

Jednocześnie WHO rekomenduje, by u dzieci do drugiego roku życia unikały cukru w ogóle. Później – jego spożycie również powinno być ograniczone do minimum.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Zarówno u dorosłych, jak i u dzieci chodzi o tzw. cukry wolne, czyli te dodawane do pożywienia oraz te zawarte w miodzie, syropach czy sokach owocowych.

2. Nie takie zdrowe jakby się wydawało

Cukier jest wszędzie. Co gorsza, nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że to, co powszechnie uważa się za zdrowe, wcale takie nie jest.

Do takich wniosków doszli naukowcy, którzy przebadali grupę Amerykanów. Zapytali ich o produkty zdrowe. Respondenci wskazali, że zdrowe produkty to: batony musli, mrożone jogurty, soki. Niestety to, co brzmi zdrowo, nie zawsze w stu procentach takie jest.

Batony musli – w większości zawierają ogromne ilości cukrów w postaci sacharozy czy syropu glukozowo-fruktozowego, który przyczynia się do szybszego przybierania na wadze i sprzyja cukrzycy typu 2. I o ile np. soki są również źródłem witamin, o tyle są także bogactwem fruktozy, która według niektórych badaczy wpływa negatywnie na organizm.

Oprócz tego charakteryzują się wysoką wartością energetyczną – 1 l to 400 kcal, co stanowi jedną piątą dziennego zapotrzebowania energetycznego dorosłego człowieka. Dlatego nie powinny one zastępować w diecie wody.

W czasie trwania tego samego badania podobne pytanie zadano dietetykom. Ci za zdrowe uznali zupełnie inne produkty. Wskazano tutaj sushi, hummus i wino.

Sushi to ryż, który jest źródłem węglowodanów złożonych i ryby – bogactwo witaminy D, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, jodu i innych składników odżywczych. Zdrowe są również wodorosty nori i inne produkty używane do przygotowania japońskiego przysmaku.

Z kolei hummus, czyli pasta z ciecierzycy jest doskonałym źródłem białka pochodzenia roślinnego oraz błonnika. Zawiera także żelazo, magnez, siarkę, cynk, witaminę C, B6, kwas foliowy i NNKT.

Niemal w żadnym z wymienionych przed dietetyków produkcie nie ma tak dużej ilości cukru, jak np. w batonikach musli.

3. Różne nazwy tego samego składnika

Jak zatem ograniczyć spożycie cukru? Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że producenci produktów spożywczych na etykietach różnie cukier nazywają.

Najbardziej powszechną nazwą jest fruktoza (cukier owocowy) i sacharoza (cukier stołowy). Oprócz tego cukry występują także pod takimi nazwami, jak: miód, glukoza, dekstroza, syrop kukurydziany, syrop glukozowo-fruktozowy, sorbitol, koncentrat soku owocowego, galaktoza, laktoza, polidekstroza, mannitol, maltodekstryna, cukier turbinado.

Aby skutecznie przeprowadzić cukrowy detoks, należy przede wszystkim czytać składy produktów oraz zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności na rzecz gotowania w domu. Zamiast białych kryształków używajmy np. stewii, która nie zawiera kalorii.

Smaku do przyrządzanych dań dodadzą  także mieszanki ziół, przypraw i odpowiednio dobranych warzyw (słodkiego aromatu dodaje marchewka).

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze