Odchudzanie na stałe

Przykłady sylwetek zdrowych i otyłych pacjentów
Przykłady sylwetek zdrowych i otyłych pacjentów [3 zdjęcia]

Otyli chorują na choroby krążenia, cukrzycę typu 2, obturacyjny bezdech senny, nowotwory, zapalenie kości...

zobacz galerię

Odchudzanie dla każdego to więcej niż właściwa dieta. Warto poznać zasady skutecznego odchudzania, jeśli chcesz na trwałe uporać się z problemem zbędnych kilogramów. Odchudzanie musi być dostosowane do wieku osoby, płci, stanu zdrowotnego i kondycji. Inne będzie odchudzanie dzieci, jeszcze inne – odchudzanie nastolatka, a inne – odchudzanie osób starszych. Podstawę bezpiecznego odchudzania stanowi jednak zawsze aktywność fizyczna i zmiana nawyków żywieniowych.

1. Przyczyny tycia

Problem nadwagi i otyłości niektórzy usprawiedliwiają chorobami lub czynnikami genetycznymi. Jest to jednak tylko częściowo zgodne z rzeczywistością. Oczywiście, są schorzenia, które powodują zaburzenia metaboliczne i gwałtowne tycie. Są one jednak stosunkowo rzadkie. Zwykle wiążą się z zaburzeniami hormonalnymi. Powodem do niepokoju powinien być fakt gwałtownej zmiany wagi w krótkim czasie. W takiej sytuacji należy udać się do lekarza i wykonać zalecone przez niego badania.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Czynniki genetyczne mogą mieć pewne znaczenie, jednak nie są bezpośrednią przyczyną tycia. Powodują tylko, że łatwiej przybieramy na wadze, a więc musimy bardziej uważać na to, co jemy i więcej wysiłku włożyć w utrzymanie prawidłowej wagi. Czynnikami genetycznymi nie należy też wyjaśniać istnienia całych rodzin osób otyłych. Zwykle przyczyną ich stanu są wspólne złe nawyki żywieniowe i negatywne wzorce przekazywane dzieciom.

2. Dlaczego dieta nie wystarcza?

Dieta w założeniu jest czymś krótkotrwałym. Czasami wymaga licznych wyrzeczeń, które mają przynieść nagrodę – szczupłą sylwetkę. Diety odchudzające oparte są na prostym celu: jak najszybciej schudnąć. Nie biorą pod uwagę potrzeb organizmu, więc często ich efektem jest osłabienie, pogorszenie stanu włosów, skóry i paznokci, gorsze samopoczucie. Bez zmiany nawyków żywieniowych już niedługo po zakończeniu diety łatwo wrócić do wcześniejszego sposobu jedzenia i przybrać na wadze. Jest to znacznie gorsze niż stabilna nadwaga, bo rozregulowuje metabolizm.

3. Jak jeść, by schudnąć?

Skuteczne odchudzanie to nie ważenie posiłków czy liczenie kalorii. Problem stanowi to, że często jemy wcale nie dlatego, że odczuwamy głód. Zajadamy inne problemy i stany emocjonalne: znudzenie, stres, samotność, zdenerwowanie. To rozregulowuje mechanizm odczuwania głodu. Aby uskutecznić odchudzanie, należy starać się jeść o stałych porach. Kilkanaście minut przed posiłkiem warto wypić pół szklanki ciepłej wody. Ważne, by jeść powoli, bo sygnał o nasyceniu dociera do mózgu po dwudziestu minutach.

Jeśli chcesz stracić na wadze, stosuj się do następujących wskazówek:

  • Jedz często, ale w mniejszych ilościach. Najlepiej jeść 5-6 posiłków dziennie, z czego trzy mogą być nieco obfitsze. Ich rozkład musi być dostosowany do trybu życia. Najistotniejsze jest śniadanie. Unikanie pierwszego posiłku albo przesuwanie go na później nie pomoże schudnąć. Jedzenie pełnowartościowego śniadania daje energię na cały dzień. Każdy posiłek powinien być niewielki, by nie odczuwać przejedzenia. Ostatni posiłek najlepiej spożyć trzy godziny przed snem.
  • Pozbądź się oleju słonecznikowego i arachidowego, margaryny i masła. Używaj tylko oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i orzechowego. Są lepsze dla zdrowia, jednak one również muszą być używane z umiarem. Spożywaj duże ilości owoców, warzyw i produktów skrobiowych, które dostarczają organizmowi witaminy i błonnik oraz wywołują uczucie sytości.
  • Białka pochodzenia zwierzęcego są dostarczane głównie w mięsie, rybach i jajkach. Wszystkie te produkty są równocześnie bogate w tłuszcze nasycone. Dlatego należy je jeść nie częściej niż raz dziennie. Częściej wybieraj białe mięso oraz ryby, które należy jeść co najmniej dwa razy w tygodniu.
  • Kiedy jesteśmy głodni, kupujemy więcej produktów i są to głównie produkty bardziej kaloryczne. Jeśli odczuwasz głód przed zakupami, zjedz owoc lub jogurt, a dopiero później wybieraj się na zakupy.

Skuteczne odchudzanie nie musi być męczące. Każdemu zdarza się skusić na ciastko czy hamburgera z frytkami. Jesteśmy przecież tylko ludźmi. Ważne jest, aby nie porzucać wtedy całkowicie swoich zasad. Po prostu przy następnym posiłku pamiętaj o zasadach zdrowego odżywiania.

4. Aktywność fizyczna a odchudzanie

Dieta nie wystarcza, bo elementem zdrowego trybu życia jest też aktywność fizyczna. Nie trzeba być sportowcem, ale codzienna dawka ruchu jest niezbędna. Dobrze, byśmy przynajmniej dwa razy w tygodniu znaleźli czas na solidny trening – dyscyplina ma tu mniejsze znaczenie. Ważne, by uprawiać sport, jaki sprawia nam przyjemność. W pozostałe dni wystarczy krótka gimnastyka rano czy energiczny spacer.

Skuteczne odchudzanie to nie tylko dieta i aktywność fizyczna. To także zmiana dotychczasowego stylu życia, żywienia i samozaparcie. Odchudzanie dla każdego musi być oparte na tych podstawowych zasadach, by przynosiło spodziewane efekty.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.