Trwa ładowanie...

Jakie suplementy przyjmować w ciąży?

Kwas foliowy, probiotyki, kwasy omega-3. Zobacz, czym się wspierać w trakcie ciąży.

1. Żelazo i wapń w przypadku weganek

Jeśli nie jesz mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, dobrze jest sprawdzić poziom wapnia, witamin z grupy B oraz żelaza. Jeśli jest zbyt niski, lekarz prawdopodobnie zaleci Ci uzupełnienie diety o te składniki z innych źródeł, na przykład poprzez suplementy diety dla kobiet w ciąży. Utrzymanie odpowiedniego poziomu żelaza to istotna kwestia która może dotyczyć nie tylko weganek, bo w ciąży zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta blisko o połowę. Nie przyjmuj go jednak na własną rękę, a skonsultuj się z lekarzem.

2. Niezwykle ważny kwas foliowy

Jest on na tyle istotny dla prawidłowego rozwoju maluszka, że przyszłe mamy powinny zacząć go przyjmować jeszcze przed planowaną ciążą. Uzupełniające spożycie kwasu foliowego zwiększa poziom folianów u matki. Niski poziom folianów u matki jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Według najnowszych zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników suplementy diety dla kobiet w ciąży z kwasem foliowym należy przyjmować aż do porodu oraz przez cały okres laktacji.

3. Witamina D - czy trzeba przyjmować ją w ciąży?

Zdania są podzielone, bo z jednej strony Twój organizm naturalnie wytwarza ją w skórze pod wpływem słońca. Dlatego nawet, gdy nie spędzasz dużo czasu na zewnątrz, ale spacerujesz choć przez pół godziny dziennie, powinnaś mieć jest prawidłowy poziom. Problem pojawia się jesienią i zimą, gdy większość dni jest pochmurnych. Wtedy możesz mieć problem z dostarczeniem jej odpowiedniej ilości poprzez ekspozycję na słońce. Dlatego w tym okresie warto rozważyć suplementy diety dla kobiet w ciąży z witaminą D.

4. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Wśród nich najważniejszy w ciąży i podczas karmienia piersią jest kwas DHA, czyli kwas dokozaheksaenowy. Ma on wpływ na prawidłowy rozwój wzroku zarówno u płodu, gdy jest spożywany przez matkę w ciąży oraz u niemowląt karminowych piersią. Naturalnie znajduje się on w rybach, owocach morza i algach. Najlepiej byłoby więc zwiększyć ich ilość w diecie, ale w ciąży nie wszystkie ryby są zalecane ze względu na możliwość zanieczyszczeń metalami ciężkimi. Dlatego dobrze przyjmować suplementy zawierające DHA.

5. Magnez Wpływa on na prawidłową gospodarkę mineralną kości oraz przewodnictwo nerwowo-mięśniowe. W ciąży zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta nawet dwukrotnie. Właśnie dlatego, według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników należy dbać o jego odpowiedni poziom w ciąży.

6. Probiotyk ginekologiczny w ciąży

W ciąży należy również dbać o równowagę mikrobiomu zarówno jelit, jak i dróg rodnych. Warto przyjmować probiotyk ginekologiczny w ciąży. Jeśli masz wątpliwości, czy można brać probiotyki w ciąży, skonsultuj się z lekarzem.

Materiał Partnera

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.