Mandarynki - kalorie, właściwości, potrawy

Mandarynki to słodkie owoce lubiane przez dzieci i dorosłych. Ich niepowtarzalny aromat kojarzy się wielu osobom z okresem świąt Bożego Narodzenia. Owoce te warto jednak jeść nie tylko od święta, ale również na co dzień. Mają one wiele cennych składników odżywczych, dzięki czemu wpływają bardzo dobrze na funkcjonowanie naszego organizmu. Mandarynki to połączenie tego, co przyjemne, czyli smaku i niepowtarzalnego aromatu z tym, co pożyteczne, a więc właściwościami prozdrowotnymi.

1. Mandarynki - charakterystyka

Mandarynki to egzotyczne owoce cytrusowe. Są uprawiane w krajach o ciepłym klimacie, m.in. w basenie Morza Śródziemnego, w Brazylii i na południu Stanów Zjednoczonych. Wyróżniamy wiele odmian mandarynek, m.in. tangerynki, klementynki, tangela, satsuma.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Czym charakteryzują się wymienione odmiany? Tangerynki mają skórkę w kolorze czerwonawym. Mają różne rozmiary – można spotkać się zarówno z dużymi okazami (jak np. pomarańcza), jak i małymi (wielkością przypominające orzecha). Klementynki to efekt skrzyżowania gorzkiej pomarańczy oraz mandarynki. Mają one lekko kwaskowaty miąższ, bardzo łatwo ściąga się z nich skórkę, mają niewiele pestek. Klementynki można bez problemu zakupić w supermarketach, a nawet osiedlowych warzywniakach, jednak są zazwyczaj droższe niż zwykłe mandarynki. Odmiana tangela jest wynikiem skrzyżowania mandarynki z grapefruitem. Jej smak jest ostry i orzeźwiający, zaś skóra luźna. Tangela ma specyficzny wygląd, różni się nieco od innych odmian mandarynek. Ta odmiana jest okrągła, a na szczycie ma charakterystyczne zwężenie. Pamiętajmy, by podczas zakupu tego owocu, zwrócić uwagę, czy skórka jest równo ubarwiona – dzięki temu będziemy mieć pewność, że wybierzemy najlepszy jakościowo okaz. Satsuma to odmiana mandarynki, która zawiera bardzo mało pestek. Jej skórka jest cienka, ma barwę jaskrawoczerwoną z zielonymi plamkami. Kupując tę odmianę, wybierajmy dojrzałe okazy (mogą być nierównomiernie zabarwione). Jeśli przez przypadek wybierzemy te niedojrzałe, to powinniśmy się liczyć z tym, że będzie nam je bardzo trudno obrać.

Najdziwniejsze owoce i warzywa świata
Najdziwniejsze owoce i warzywa świata [10 zdjęć]

Ten owoc w kształcie serca jest szorstki na zewnątrz, ale sam miąższ jest delikatny i kremowy. Dojrzała...

zobacz galerię

2. Mandarynki - właściwości

Mandarynki to bogate źródło witamin. Zawierają one między innymi witaminę C, która wspomaga pracę układu krwionośnego. Jest naturalnym antyoksydantem – działa przeciwstarzeniowo i antynowotworowo. Witamina C zwiększa przyswajalność żelaza, dlatego osoby ze skłonnością do anemii powinny przyjmować preparaty z żelazem lub naturalnie wzbogacić swoją dietę o ten pierwiastek, ale nie mogą zapominać o tym aby, zatroszczyć się o przyjmowanie witaminy C. Mandarynki są także źródłem innego przeciwulteniacza - witaminy A. Ta witamina bardzo dobrze wpływa na wygląd skóry. Ponadto jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządów wzroku - chroni przed chorobami oczu, takimi jak jaskra czy zaćma. Zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych. Mandarynki mają więcej witaminy A niż np. cytryny, pomarańcze czy pomelo.

Dzięki częstemu jedzeniu mandarynek dostarczamy swojemu organizmowi nie tylko porcję witamin, ale również wapń, potas, fosfor. Wapń wpływa korzystnie nie tylko na układ kostny, ale również nerwowy. Potas usprawnia procesy myślowe, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i mięśni. Z kolei fosfor bierze udział w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie.

Mandarynki mogą spożywać osoby, które cierpią na cukrzycę. Indeks glikemiczny tych owoców wynosi 30.

3. Mandarynki - kalorie

Wszyscy, którzy dbają o swoją wagę, a jednocześnie uwielbiają mandarynki, mogą od czasu do czasu bez wyrzutów sumienia sięgnąć po te owoce. W jednym owocu znajduje się bowiem około 30 kalorii.

4. Mandarynki - potrawy

Mandarynki najczęściej spożywamy na surowo – niektórzy twierdzą, że zjedzenie tylko jednego owocu jest niemożliwe, po skosztowaniu pierwszego nie można się po prostu od nich oderwać. Mandarynki są wykorzystywane też do przygotowania soków czy dżemów. Jeśli nie chcemy robić z nich przetworów, to powinniśmy je dosyć szybko spożyć. Mandarynki, podobnie jak inne cytrusy, w chłodnym pomieszczeniu wytrzymają około 7 dni.

Mandarynki doskonale sprawdzają się jako dodatek do sałatek owocowych. Są słodkie, a jednocześnie lekko kwaskowate, więc doskonale urozmaicają smak tej potrawy. Sałatka owocowa może być podana zarówno na śniadanie, jak i podwieczorek czy kolację. Jest smaczna, a jednocześnie dostarcza niezbędnych witamin i minerałów. Mandarynki możemy też dodać do galaretek owocowych. Ponadto owoce te często są wykorzystywane do dekorowania deserów, np. ciast czy musów owocowych.

Mandarynki oczywiście nie muszą być tylko składnikiem słodkich dań. Osoby lubiące eksperymentować w kuchni dodają je do sałatek warzywnych, zup, a nawet dań mięsnych.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!