„Polska zamienia się w słuch”. Niezwykła kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych i agencji Change.

25 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Głuchych. Na świecie, według danych szacunkowych problemy ze słuchem ma 500 mln osób, z czego w Polsce jest ich ok. 900 tysięcy.

W świecie ludzi słyszących dostęp do codziennych informacji stanowi dla głuchych często ogromną barierę. Najdotkliwsze bywa jednak poczucie wyobcowania spowodowane brakiem normalnego kontaktu z ludźmi słyszącymi. Język migowy, który jest naturalnym sposobem porozumiewania się głuchych sprawia, że de facto stanowią oni bardzo hermetyczną mniejszość językową. W kampanię zaangażowały się pro bono agencja Change, Value Media i Big Picture.

Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi

Polski Związek Głuchych wspólnie z Agencją Change postanowili w tym roku w niecodzienny sposób zwrócić uwagę opinii publicznej na problemy środowiska Głuchych. Z inicjatywy Change powstał pomysł kampanii pod hasłem „Polska zamienia się w słuch”, w której „migający” wyjdą 

z cienia na pierwszy plan.

25 września widzowie serwisów informacyjnych (m.in. Fakty TVN, TV Republika) zostaną zaskoczeni nietypowym widokiem. Tego dnia prezenterów wiadomości zobaczymy w dolnym rogu ekranu, a ich miejsca przy biurkach zajmą tłumacze języka migowego. W innych serwisach informacyjnych pojawi się nieobecny dotychczas tłumacz migowy (m.in. Teleexpress, Panorama, TVP info, Sportowa Niedziela). Oprócz mediów ogólnopolskich w kampanię zaangażowały się również media lokalne, sieć kin Helios oraz najpopularniejsi w Polsce vlogerzy (m.in. Radek Kotarski, Beksy, Emce), którzy będą tego dnia publikować swoje filmy tłumaczone na język migowy.

Chcieliśmy stworzyć kampanię dużą i pozytywną, która przełamie funkcjonujący schemat myślowy, marginalizujący osoby głuche. Dlatego motywem przewodnim naszej akcji stała się zamiana miejsc tłumacza migowego znajdującego się w rogu ekranu i osoby słyszącej. Chcemy, aby poprzez tę zamianę osoby głuche choć przez chwilę poczuły się w wymiarze społecznym najważniejsze – mówi Jan Majle, dyrektor kreatywny agencji Change.

Twórcy kampanii zaprosili też do współpracy wielu celebrytów, którzy tego dnia w swoich mediach społecznościowych będą pozdrawiać Polaków w języku migowym. Dodatkowo, z uwagi, że uroczystości odbędą się w niedzielę, na profilu facebookowym Polskiego Związku Głuchych będzie również retransmitowana niezwykła msza, którą kapłan odprawi w całości w języku migowym.

Ideę kampanii „Polska zamienia się w słuch” najtrafniej podsumowała wychowana w rodzinie Głuchych popularna aktorka Olga Bończyk, która aktywnie wsparła kampanię PZG : Głusi muszą do wszystkiego dotrzeć sami i żyją w błogiej nieświadomości tego, co ich omija. Jako osoba słysząca, która przebywała w świecie ciszy, widzę tą ogromną przepaść i wiem, że fakt, iż niesłyszących omija milion informacji każdego dnia, i że w tej kwestii brakuje pomocy ze strony słyszących, powoduje, że ci ludzie zamykają się w swojej enklawie ciszy. Nie chcę powiedzieć, że ci ludzie czują się odrzuceni, ale na pewno czują się w jakimś stopniu ludźmi, których się krzywdzi i odsuwa na drugi plan.

W ramach kampanii pojawią się również spot reklamujący całą akcję w TVP oraz specjalny kontekstowy filmik emitowany w sieci kin Helios. Za pomysł, kreację, realizację i planowanie kampanii odpowiada agencja Change. Działaniami PR zajęła się agencja Big Picture, a w negocjach z przedstawicielami mediów pomagała agencja Value Media.

Więcej na: www.pzg.org.pl.

***

Polski Związek Głuchych (PZG) – powstała w 1946 r. największa w Polsce organizacja zrzeszająca osoby niesłyszące, słabosłyszące oraz głuche. Obecnie PZG zrzesza około 100 000 członków. Działalność Związku obejmuje edukację, rehabilitację, oferowanie usług prawnych i reprezentowanie społeczności głuchych, niedosłyszących oraz osób z wadami mowy wobec władz oraz innych instytucji i organizacji. Polski Związek Głuchych w ramach swej działalności wydaje również czasopismo „Świat Ciszy” skierowane do osób niesłyszących i słabosłyszących.

Komentarze

Pomocni lekarze

Artykuły Choroby i dolegliwości
Choroby i dolegliwości

Probiotyki

niemetabolizowanej laktozy objawia się w postaci dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Szczepy bakterii w probiotykach wytwarzają enzym (β-galaktozydaza

Choroby i dolegliwości

6 zaskakujących rzeczy, które są zaraźliwe

6 zaskakujących rzeczy, które są zaraźliwe

Emocje są zaraźliwe To zaskakujące, ale nie tylko zarazki stanowią dla nas czynnik zaraźliwy. Organizm człowieka jest równie podatny na emocje, w tym nastrój i zachowanie osób trzecich. Badania kliniczne potwierdzają, że bardzo często nie kontrolujemy...

Choroby i dolegliwości

Sprawdzone sposoby na uniknięcie chrapania

Sprawdzone sposoby na uniknięcie chrapania

Jak pozbyć się chrapania? Chrapanie to jeden z najbardziej uciążliwych nawyków. Chociaż osobie chrapiącej może wcale nie przeszkadzać (mimo to może powodować groźny bezdech senny), to bywa nieznośne dla otoczenia. Stopery w uszach czy poduszka na głowie...

Choroby i dolegliwości

Co twoje stopy mówią o zdrowiu?

Co twoje stopy mówią o zdrowiu?

Dziwne zmiany na stopach Pierwsze symtomy choroby wcale nie muszą być związane z bólem czy osłabieniem organizmu, bo wiele groźnych schorzeń (...) paznokcia. Może to być poważny objaw raka płuc lub chorób serca. Inną przyczyną są choroby...

Choroby i dolegliwości

7 powodów, dla których warto zrezygnować z jazdy samochodem

7 powodów, dla których warto zrezygnować z jazdy samochodem

Wygodnie, ale niezdrowo Może być przyczyną otyłości, chorób kręgosłupa, a także poważnych wypadków. Chociaż jazda samochodem jest komfortowa i znacznie ułatwia dotarcie do konkretnego miejsca na czas, to niestety nie wpływa korzystnie na zdrowie. Może...

Choroby i dolegliwości

Kancerogenna żywność

Kancerogenna żywność

Rakotwórcze produkty Zdrowe odżywianie zmniejsza ryzyko rozwoju groźnych nowotworów. Odpowiednio skomponowana dieta chroni również przed chorobami (...) choroby. Dowiedz się czego powinieneś unikać. Żywność light Żywność...