Jedzenie, które może zwiększać ryzyko stwardnienia rozsianego i osteoporozy

Spożywanie zbyt wielu produktów przetworzonych zwiększa ryzyko przybierania na wadze, cukrzycy i chorób serca. Jednak jest jeszcze jeden powód, dla którego warto wykreślić przetworzone produkty z listy zakupów – mogą też zwiększać ryzyko chorób autoimmunologicznych, takich jak stwardnienie rozsiane, osteoporoza, celiakia czy zespół jelita drażliwego.

1. Dodatki do żywności

Badania wykazały, że siedem powszechnych dodatków do żywności, wśród nich cukier, sól, emulgatory, transglutaminaza i chemia stosowana jako stabilizatory lub konserwanty – mogą prowadzić do przepuszczalności jelitowej, znanego czynnika powodującego choroby autoimmunologiczne.

Naukowcy sądzą, że te dodatki niszczą barierę jelita, pozwalając na wydostawanie się bakterii, niestawionego jedzenia i toksyn do krwioobiegu. Kiedy tam się znajdą, nasz organizm atakuje te cząsteczki oraz zdrowe komórki, co z kolei prowadzi do stanu zapalnego. Z czasem taki stan powoduje choroby autoimmunologiczne.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Oto cztery sposoby na zmniejszenie spożywania dodatków mogących powodować te schorzenia i poprawienie ogólnego stanu zdrowia.

2. Nie przesadzaj z cukrem i solą

Problem z przetworzoną żywnością jest taki, że nie mamy kontroli nad tym, ile zawiera cukru i soli. Cukier często ukrywa się pod różnymi nazwami (w dużych ilościach) np. w „zdrowych” batonikach.

Podobnie jest z solą, która w sporych dawkach występuje w gotowych zupach czy posiłkach mrożonych. Lepiej gotować samemu – możemy kontrolować ilość dodatków lub też zastąpić je ziołami i przyprawami.

3. Gdzie ukrywają się emulgatory

Emulgatory, które znajdziemy np. w mleku migdałowym, majonezach, margarynach czy kremowych dressingach do sałatek, to dodatki, które ujednolicają strukturę i zapewniają jej trwałość. Emulgatorem jest lecytyna, karagen czy różne inne substancje zaczynające się od słowa guma. Uważnie czytaj skład produktów i unikaj tych dodatków, gdy tylko to możliwe.

4. Klej w mięsie

,,Mięsny klej”, znany jako transglutaminaza, to enzym używany do sklejania białek w produktach zwierzęcych, np. w parówkach. Lepiej trzymać się prawdziwych źródeł białka, takich jak filet z kurczaka, ryby, steki wołowe lub tofu czy tempeh.

Produkty, które możesz jeść zamiast mięsa
Produkty, które możesz jeść zamiast mięsa [10 zdjęć]

Tofu zawiera 7 gramów białka na 1⁄2 kubka. Tofu to nic innego jak twarożek sojowy, a soja – jak wiadomo...

zobacz galerię

5. Uważaj na opakowanie

Nanocząteczki używane są do produkcji plastikowych opakowań, dzięki którym żywność zachowuje świeżość. Według opinii ekspertów nanoczęsteczki srebra powodują powstawanie wolnych rodników. Mikroskopijne cząsteczki srebra odpowiedzialne są za zmiany w powstaniu białek oraz ich mutacji co wpływa na rozwój nowotworów. Producenci nie mają obowiązku informowania o ich stosowaniu, więc najlepszym sposobem na uniknięcie nanocząteczek jest kupowanie produktów bez opakowań, kiedy to możliwe i przechowywanie ich w szklanych pojemnikach.

Następny artykuł: Alkohole

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.