Umysłowe ćwiczenia matematyczne wpływają na poprawę zdrowia psychicznego
Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Duke w Stanach Zjednoczonych i opublikowane w czasopiśmie „Clinical Psychological Science” mówi, że zaangażowanie konkretnej części mózgu podczas matematycznych ćwiczeń umysłowych jest związane z lepszym zdrowiem emocjonalnym.
Badania stanowią wstępny krok w kierunku opracowania nowych strategii szkoleniowych w celu zażegnania depresji i lęku. Choć związek między matematyką a emocjami wymaga dalszych badań, nowe odkrycia mogą również prowadzić do poprawy skuteczności terapii psychologicznych.
„Nasza praca przedstawia pierwsze bezpośrednie dowody na to, że zdolność do regulowania emocji, takich jak strach i gniew, odzwierciedla zdolność mózgu do wykonywania obliczeń matematycznych" - powiedział Matthew Scult, doktorant neurologii w laboratorium badacza Ahmada Haririego, profesora psychologii i neurologii na Uniwersytecie Duke. Naukowcy od dawna spekulowali na temat związku między „zimnymi” obliczeniami matematycznymi a „gorącymi” emocjami.
W nowym badaniu grupa Haririego analizowała aktywność mózgu 186 studentów za pomocą nieinwazyjnego rezonansu jądrowego, podczas gdy wykonywali obliczenia matematyczne.
Studenci są uczestnikami trwającego badania, które polega na analizowaniu relacji między genami, mózgiem i zdrowiem psychicznym. Oprócz tego uczestnicy wypełniali kwestionariusze i udzielali wywiadów, które pozwoliły na ocenę ich stanu psychicznego i emocjonalnego oraz strategii radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Problemy z pamięcią stymulują obszar mózgu, zwany grzbietowo-boczną korą przedczołową, którego wyższa aktywność została już wcześniej powiązana z redukcją objawów depresją i lęku.
Psychologiczny zabieg nazywany terapią poznawczo-behawioralną, która uczy, w jaki sposób myśleć o negatywnych sytuacjach, również wpływa na zwiększenie aktywności grzbietowo-bocznej kory przedczołowej.
W obecnym badaniu okazało się, że im aktywniejsza była ta część mózgu podczas wykonywania zadania z matematyki, tym bardziej prawdopodobne było, że badani zmieniali swoje przemyślenia na temat emocjonalnie trudnych sytuacji.
„Nie wiemy na pewno, dlaczego tak jest, ale to pasuje do naszej hipotezy, która mówi, że zdolność do rozwiązywania bardziej skomplikowanych problemów matematycznych może pozwolić łatwiej nauczyć się myśleć o złożonych sytuacjach emocjonalnych na różne sposoby" - powiedział Scult. "Łatwo jest utknąć w jednym sposobie myślenia" – dodaje.
Większa aktywność w grzbietowo-bocznej korze przedczołowej również wiązała się z mniejszymi objawami depresji i zaburzeń lękowych. Wpływ był bardziej widoczny u osób, które w ostatnim czasie doświadczyły wielu sytuacji stresogennych.
Nadal nie jest jasne, czy bardziej aktywnie angażując ten obszar mózgu w ćwiczenia matematyczne doprowadzimy do lepszego radzenia sobie z emocjami lub na odwrót. Badacze postanowili zebrać te same dane w dłuższym okresie czasu, aby zobaczyć efekty długofalowe.
Mamy nadzieję, że na podstawie tych i przyszłych badań będziemy mogli opracować nowe strategie, aby pomóc ludziom w panowaniu nad swoimi emocji i aby zapobiec objawom lęku i depresji” – podsumował Scult.
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.