Zakupy a odchudzanie - na co zwrócić uwagę?

Odchudzanie to nie tylko odpowiednio dobrana dieta, zwiększona aktywność fizyczna, ale również dobra organizacja. Bez niej nie uda się zaplanować treningu czy spożywać właściwych posiłków. Ważną częścią nie tylko utraty wagi, ale przede wszystkim zdrowego żywienia są zakupy. Jeśli się do nich właściwie nie przygotujemy w naszej lodówce zamiast wartościowych produktów znajdą się słodycze, słodzone napoje czy jogurty owocowe z dużą zawartością cukru.

Zawsze zaczynaj od planowania posiłków oraz swojego jadłospisu. Przygotuj kartkę A4 na której swobodnie zapiszesz dania, które chcesz zjeść w nadchodzącym tygodniu. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas i pieniądze posiłki takie jak: obiad czy kolacja mogą powtarzać się dwa dni pod rząd. Kiedy już skończysz spisz wszystkie produkty na kartkę.

Warzywa i owoce staraj się kupować na bieżąco ze względu na krótki termin ich spożycia. Kupuj je również w osiedlowych warzywniakach, ponieważ najczęściej są one sprowadzane z lokalnych gospodarstw rolnych.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Takie planowanie ułatwi Ci:

  1. Szybkie i sprawne zrobienie zakupów.
  2. Wykorzystanie sezonowych produktów, zwłaszcza owoców i warzyw.
  3. Lepsze gospodarowanie żywnością – zmniejszysz marnotrawstwo.
  4. Łatwiej będzie przestrzegać Ci diety, mając wszystkie produkty potrzebne do przygotowania niskokalorycznych posiłków.

Pamiętaj, że najważniejsze jest zachowanie regularnych odstępów czasu pomiędzy kolejnymi daniami oraz rozkład 4-5 posiłków w ciągu dnia.

Jeśli Twoja lista jest już gotowa możesz udać się do sklepu. Tu również możesz skorzystać z kilku wskazówek.

1. Duże zakupy wykonuj zawsze w tym samym sklepie

W ten sposób przede wszystkim nie tracisz czasu na znalezienie produktów z listy oraz nie skusisz się na słodycze, ciastka lub chipsy, gdy szukając swojego produkty przechodzisz obok tych półek. Jeśli masz problem z jedzeniem takich rzeczy po prostu staraj się omijać te części sklepu, a uda Ci się to jedynie w przypadku, gdy dobrze go znasz.

2. Zjedz śniadanie przed wyjściem na zakupy

Uczucie głodu, smutek, złość lub gniew to nie najlepsi towarzysze na zakupy w sklepie spożywczym. Kierując się swoim żołądkiem sięgniesz po wysokokaloryczne produkty – czyli z dużą zawartością tłuszczu lub cukru produkty. To samo dotyczy złego humoru.

3. Czytaj etykiety

To najpewniejsze i najlepsze źródło informacji o produkcie – poznasz nie tylko kaloryczność, ale przede wszystkim skład danej rzeczy. Pamiętaj, że lista składników zawsze zaczyna się od tego, którego jest najwięcej w danym produkcie.

np. Jogurt truskawkowy

Skład: jogurt naturalny (z mleka), cukier trzcinowy, truskawki 5%, skrobia, skoncentrowany sok z czarnej marchwi i buraka, aromat naturalny.

Zwróć uwagę, że cukier znajduję się na drugim miejscu, czyli jest go więcej niż owoców. A poza tym kolor zawdzięczamy warzywom. Takie informacje są dla nas ważne, ponieważ pozwalają wybierać wartościowe i zdrowe produkty.

4. Rób zakupy rano

Według ostatnich badań wykazano, że nasza silna wola oraz zdolność do przestrzegania swoich postanowień jest najsilniejsza w godzinach porannych. W ciągu dnia podejmujemy wiele decyzji, mamy kilka spraw do analizowania, więc nasza samokontrola mimo wszystko ulega osłabieniu. Zakupy zrobione wieczorem mają szanse być większe i mniej dietetyczne niż te wykonane rano.

Pamiętaj również, żeby nie korzystać zbyt często z promocji – oczywiście nie jest to zabronione, ale przypomnij sobie ile razy musiałaś coś zjeść, ponieważ termin ważności kończył się jutro. Czasami lepiej zrezygnować z jakiegoś zakupu niż potem dodawać niepotrzebne kalorie do swojej diety, nawet gdy jest mowa o jogurtach naturalnych, chudych wędlinach czy innych wartościowych produktach.

Artykuł powstał dzięki współpracy z serwisem kalorynka.pl.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.