Czy powstaną nowe opakowania papierosów?
Palenie papierosów jest jednym z głównych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i przedwczesnej śmierci. Szacuje się, że Polsce pali nawet 9 milionów osób, a 60 tysięcy umiera rocznie z tego powodu. Od dłuższego czasu na opakowaniach papierosów widnieją treści informujące o ich szkodliwości i potencjalnych skutkach ubocznych ich stosowania.
Polska należy do krajów, gdzie nie stosuje się zdjęć przedstawiających konsekwencje palenia papierosów. W 77 krajach na świecie takie praktyki mają miejsce. Według przeprowadzonych badań, zdjęcia i ilustracje przedstawiające konsekwencje palenia papierosów są znacznie bardziej skuteczne niż jednolite napisy znajdujące się na paczce.
W Stanach Zjednoczonych podjęto próbę stosowania realnych zdjęć na opakowaniach papierosów, jednak na skutek działań przemysłu tytoniowego zasugerowano, że fotografie są tendencyjne i nieobiektywne. Na zarzuty te, Amerykańska Agencja Żywności i Leków postanowiła zawnioskować o przeprojektowanie etykiet.
W celu usystematyzowania wszystkich danych, przeprowadzono analizę, która ukazała się w magazynie „ Nicotine & Tobacco Research”. Jak zaznacza jeden z autorów badania, jego celem było ukazanie jak reagują ludzie na zdjęcia obrazujące konsekwencje palenia papierosów, również tych osób, które były narażeno na dym tytoniowy paląc biernie.
Badano reakcje na stosowane do tej pory ilustracje, na zdjęcia poszkodowanych przez papierosy osób, oraz reakcje na sam tekst (procedura aktualnie stosowana w Polsce). Uczestnicy badania mieli za zadanie określić jak wpływa na decyzję o rzuceniu palenia papierosów etykieta na paczce, a także ich postępy w rzucaniu nałogu po 5 tygodniach kontaktu z opakowaniami opatrzonymi w różne kategorie etykiet.
Wyniki przeprowadzonego eksperymentu jasno wskazują, że na skutek zaprezentowania fotografii na etykietach, prawie dwukrotnie więcej osób próbowało rzucić palenie papierosów. Same zdjęcia bardziej przemawiały do uczestników niż, fotografie opatrzone komentarzem.
Według ekspertów największy sukces odnoszą przekazy, które mają związek z prawdziwym życiem i wszystkie rodzaje etykiet zawierające zdjęcia (zarówno te które zostały podważone przez koncerny tytoniowe), trafiały do świadomości uczestników badania. Badacze mają nadzieję, że ich analiza przyczyni się do opracowania skuteczniejszych etykiet ostrzegawczych.
To doświadczenie, które ma podwójny wymiar - odnosi się do skuteczności kampanii społecznych, a także ma wymiar psychologiczny. Palenie papierosów jest szkodliwe i przyczynia się do rozwoju wielu chorób, między innymi POCHP (przewlekła obturacyjna choroba płuc), chorób serca, czy też rozwoju nowotworów, ale nie tylko - tak naprawdę oddziałują negatywnie na cały organizm. Według badań, każdy papieros skraca życie o ponad 5 minut.
W dymie tytoniowym zawarte jest ponad 40 związków o działaniu rakotwórczym. Szacuje się, że rocznie z powodu palenia papierosów na świecie umiera nawet 4 miliony osób.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.