Kampanie antynikotynowe - czy są potrzebne? (WIDEO)
Wpływ kampanii antynikotynowych
Świadomość społeczna odnośnie do szkodliwości palenia papierosów jest wysoka, ale nie przekłada się to, niestety, na osobiste wybory wielu Polaków. Znaczny odsetek naszych rodaków pali papierosy codziennie. Nałóg nikotynowy był dawniej domeną młodych mężczyzn, ale obecnie notuje się wiele przypadków uzależnienia od papierosów również u kobiet. Najczęściej palą mężczyźni w przedziale wiekowym 40-50 lat, ale rośnie odsetek palących kobiet w wieku 20-35 lat. Jest to zjawisko alarmujące, ponieważ w przypadku kobiet jest to tak zwany okres prokreacyjny. Palenie w czasie ciąży ma bardzo negatywny wpływ na stan zdrowia dziecka. Nawet jeśli przyszła mama nie pali, jest narażona na bierne palenie w momencie przebywania z osobami palącymi papierosy. Niepokojącym zjawiskiem jest również palenie papierosów przez dzieci. Niektóre z nich zaczynają palić już w szkole podstawowej.
Celem kampanii antynikotynowych jest przekazywanie wiedzy na temat zagrożeń związanych z paleniem papierosów. Ponadto kampanie tego typu są ukierunkowane na zmianę postaw i zachowań. Ograniczanie się do aspektu informacyjnego nie jest dobrym posunięciem, ponieważ statystyczny Polak doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż palenie tytoniu może doprowadzić do poważnych chorób, w tym do raka płuc. Mimo to wiele osób kontynuuje palenie papierosów. Organizatorzy kampanii liczą na to, że uda im się stworzyć nową modę na niepalenie i zmotywować nałogowych palaczy do zmiany nawyków.
O kampaniach antynikotynowych i ich roli w społeczeństwie opowie dr Agata Wolska.