Trwa ładowanie...

Chorzy na raka mogą poczekać? Lekarz oburzony awarią NFZ

Avatar placeholder
09.04.2024 15:20
Awaria dokłada pacjentom onkologicznym stresu
Awaria dokłada pacjentom onkologicznym stresu (Twitter)

O niespodziewanej przerwie w działaniu systemu informatycznego NFZ poinformował na portalu X dr Michał Bulsa, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie. - Mam bardzo dużo pacjentów onkologicznych. Takie sytuacje są ostatnim, czego potrzebują – komentuje w rozmowie z WP abcZdrowie dr Bulsa.

spis treści

"Jak mam wytłumaczyć pacjentce, że robicie przerwę techniczną akurat w środku dnia? Naprawdę nie można tego zrobić w nocy, jak nie wystawia się kart DiLO? Mówimy o stresie osób ze świeżo rozpoznaną choroba nowotworową!" – napisał na swoim profilu dr n. med. Michał Bulsa, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.

Wspomniana we wpisie karta DiLO to karta diagnostyki i leczenia onkologicznego. Jest to jedno z rozwiązań tzw. "szybkiej ścieżki onkologicznej", którą NFZ oferuje pacjentom ze zdiagnozowanym lub podejrzewanym nowotworem. Dokument ten pełni rolę priorytetowego skierowania, które umożliwia szybsze uzyskanie pomocy lekarskiej.

1. Awaria dokłada pacjentom onkologicznym stresu

Zobacz film: "Ostro punktuje mężczyzn. Nie chcą się badać"

Wywołany do tablicy przez Bulsę, oficjalny profil NFZ w mediach społecznościowych odpowiedział, że nie są prowadzone zaplanowane prace serwisowe w godzinach pracy poradni oraz zapewnił, że zbada przyczynę niesprawności systemu.

Choć przed godziną 14, po około trzech godzinach od zgłoszenia awarii, NFZ poinformował, że usterka została usunięta, a wspomnianej przez lekarza pacjentce udało się wystawić kartę DiLO, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej nie kryje oburzenia zaistniałą sytuacją.

- Poczułem się zniesmaczony, że muszę tłumaczyć pacjentce onkologicznej, że nie jestem w stanie jej wystawić karty DiLO. Dobrze by było, gdyby NFZ lepiej kontrolował, kiedy robi aktualizacje i czy może to mieć wpływ na codzienną pracę lekarza. Mam bardzo dużo pacjentów onkologicznych. Takie sytuacje są ostatnim, czego potrzebują – komentuje w rozmowie z WP abcZdrowie dr Michał Bulsa.

Odpowiedź od rzecznika prasowego NFZ przyszła do naszej redakcji kilka godzin później.

- Narodowy Fundusz Zdrowia planowane aktualizacje systemów zawsze przeprowadza w weekendy. Nie robimy tego w godzinach pracy poradni. Wyjątkiem są oczywiście nagłe zdarzenia, gdzie musimy reagować tu i teraz. Sytuacja opisana przez Pana Doktora była jednostkowa. Pan Doktor, jako jedyny zgłosił do nas problem z działaniem systemu. Łącznie zidentyfikowaliśmy kilka takich przypadków w skali całej Polski - informuje Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ.

Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla także, że o przywróceniu systemu do sprawności niezwłocznie poinformował dr Bulsę za pośrednictwem platformy X.

- Nasze służby informatyczne pracują nad tym, aby takie sytuacje ograniczyć do minimum, a najlepiej w ogóle je wyeliminować - dodaje rzecznik.

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze