Chorzy na raka mogą poczekać? Lekarz oburzony awarią NFZ
O niespodziewanej przerwie w działaniu systemu informatycznego NFZ poinformował na portalu X dr Michał Bulsa, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie. - Mam bardzo dużo pacjentów onkologicznych. Takie sytuacje są ostatnim, czego potrzebują – komentuje w rozmowie z WP abcZdrowie dr Bulsa.
"Jak mam wytłumaczyć pacjentce, że robicie przerwę techniczną akurat w środku dnia? Naprawdę nie można tego zrobić w nocy, jak nie wystawia się kart DiLO? Mówimy o stresie osób ze świeżo rozpoznaną choroba nowotworową!" – napisał na swoim profilu dr n. med. Michał Bulsa, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie.
Wspomniana we wpisie karta DiLO to karta diagnostyki i leczenia onkologicznego. Jest to jedno z rozwiązań tzw. "szybkiej ścieżki onkologicznej", którą NFZ oferuje pacjentom ze zdiagnozowanym lub podejrzewanym nowotworem. Dokument ten pełni rolę priorytetowego skierowania, które umożliwia szybsze uzyskanie pomocy lekarskiej.
Szanowne @NFZ_GOV_PL oraz @CentrumeZdrowia jak mam wytłumaczyć pacjentce, że robicie przerwę techniczną akurat w środku dnia? Naprawdę nie można tego zrobić w nocy jak nie wystawia się kart Dilo?
— Michał Bulsa (@MBulsa) April 8, 2024
Mówimy o stresie osób z świeżo rozpoznana choroba nowotworową! pic.twitter.com/pAI5H04aZI
1. Awaria dokłada pacjentom onkologicznym stresu
Wywołany do tablicy przez Bulsę, oficjalny profil NFZ w mediach społecznościowych odpowiedział, że nie są prowadzone zaplanowane prace serwisowe w godzinach pracy poradni oraz zapewnił, że zbada przyczynę niesprawności systemu.
Choć przed godziną 14, po około trzech godzinach od zgłoszenia awarii, NFZ poinformował, że usterka została usunięta, a wspomnianej przez lekarza pacjentce udało się wystawić kartę DiLO, prezes Okręgowej Rady Lekarskiej nie kryje oburzenia zaistniałą sytuacją.
- Poczułem się zniesmaczony, że muszę tłumaczyć pacjentce onkologicznej, że nie jestem w stanie jej wystawić karty DiLO. Dobrze by było, gdyby NFZ lepiej kontrolował, kiedy robi aktualizacje i czy może to mieć wpływ na codzienną pracę lekarza. Mam bardzo dużo pacjentów onkologicznych. Takie sytuacje są ostatnim, czego potrzebują – komentuje w rozmowie z WP abcZdrowie dr Michał Bulsa.
Odpowiedź od rzecznika prasowego NFZ przyszła do naszej redakcji kilka godzin później.
- Narodowy Fundusz Zdrowia planowane aktualizacje systemów zawsze przeprowadza w weekendy. Nie robimy tego w godzinach pracy poradni. Wyjątkiem są oczywiście nagłe zdarzenia, gdzie musimy reagować tu i teraz. Sytuacja opisana przez Pana Doktora była jednostkowa. Pan Doktor, jako jedyny zgłosił do nas problem z działaniem systemu. Łącznie zidentyfikowaliśmy kilka takich przypadków w skali całej Polski - informuje Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ.
Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla także, że o przywróceniu systemu do sprawności niezwłocznie poinformował dr Bulsę za pośrednictwem platformy X.
- Nasze służby informatyczne pracują nad tym, aby takie sytuacje ograniczyć do minimum, a najlepiej w ogóle je wyeliminować - dodaje rzecznik.
Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.