Co jeść, aby uniknąć udaru mózgu?

Obniżenie poziomu ciśnienia krwi to najlepszy sposób, by zapobiec wystąpieniu udaru mózgu. Odpowiednio dobrana dieta może zmniejszyć ryzyko udaru nawet o 27 proc. Poznaj produkty, które ci w tym pomogą.

1. Łosoś

Z badań naukowców z Harvard Medical Study wynika, że jedzenie ryb kilka razy w tygodniu może obniżyć ryzyko wystąpienia udaru. Hipotezy zostały potwierdzone testami przeprowadzonymi na ok. 5 tys. osób w wieku 65 lat i starszych.

Eksperci uważają, że kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy w łososiu, tuńczyku czy makreli, zmniejszają stan zapalny w tętnicach, tym samym przyczyniając się do poprawy przepływu krwi. W ten sposób obniża się również ryzyko wystąpienia zakrzepów.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Zwiększona ilość ryb w diecie jest jednoznaczna ze zmniejszeniem się ilości jedzonego czerwonego mięsa, które poprzez zawartość tłuszczów nasyconych, blokują tętnice.

Sałatka z łososiem i szpinakiem obniży ryzyko wystąpienia udaru mózgu
Sałatka z łososiem i szpinakiem obniży ryzyko wystąpienia udaru mózgu (123rf)

2. Owsianka

Ryzyko wystąpienia udaru mózgu zwiększa również wysoki poziom cholesterolu. Właśnie dlatego lekarze zalecają spożywanie ok. 20 gramów błonnika dziennie, który skutecznie go obniży. Znajdziemy go np. w płatkach owsianych. To doskonały pomysł na sycące śniadanie.

3. Czarna fasola

W składzie czarnej fasoli znajdują się antocyjany – związki odpowiedzialne za prawidłową pracę układu krążenia. Uelastyczniają one także naczynia krwionośne. Ta roślina strączkowa to bogactwo wielu składników mineralnych, m.in. miedzi, cynku czy molibdenu. Kilka garści czarnej fasoli w tygodniu wystarczy.

4. Słodkie ziemniaki

Słodkie ziemniaki są jednym z najlepszych źródeł błonnika, który optymalizuje poziom cholesterolu we krwi. Oprócz tego zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, które zapobiegają tworzeniu się blaszki miażdżycowej i złogów.

5. Jagody

Antyoksydanty zawarte w jagodach mają wpływ na rozszerzanie naczyń krwionośnych, które utrzymują przepływ krwi na odpowiednim poziomie i zmniejszają stany zapalne w tętnicach. Włączenie ich do codziennego menu to sposób na uniknięcie udaru w przyszłości.

 

6. Mleko o niskiej zawartości tłuszczu

Okazuje się, że nabiał nie jest aż tak szkodliwy dla zdrowia, jak wcześniej przypuszczano. Badania wskazały, że osoby pijące mleko mają dwukrotnie niższy poziom ciśnienia we krwi. Inne testy - tym razem przeprowadzone na 311 japońskich mężczyznach - wykazały, że u panów, którzy codziennie pili mleko ryzyko wystąpienia udaru mózgu było mniejsze.

Jest to związane z bogactwem wapnia, magnezu i potasu, które występują w nabiale. Najlepsze są produkty o niskiej zawartości tłuszczu. Te nasycone mogą powodować bowiem choroby układu krążenia.

7. Banany

Przyjmowanie mniej niż 1,5 grama potasu dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia udaru nawet o 28 proc. Z drugiej jednak strony, nie wolno nam przekroczyć zalecanej dawki (jest to 2000 – 3000 mg) – zbyt duża ilość tego minerału działa na nas niekorzystnie.

Częste sięganie po banany przyniesie efekty tylko wtedy, gdy ograniczymy spożywanie niezdrowej żywności, np. chipsów i innych przekąsek. W ich składzie znajduje się duża ilość soli – substancji, która może przyczynić się nie tylko do udaru mózgu, ale i zawału serca.

Jak rozpoznać udar mózgu?
Jak rozpoznać udar mózgu? [4 zdjęcia]

Każdego roku na udar mózgu, który doprowadził do śmierci znanego krytyka muzycznego, Bogusława Kaczyńskiego,...

zobacz galerię

8. Nasiona dyni

W zmniejszeniu ryzyka udaru mózgu pomoże również spożywanie produktów zawierających magnez, np. nasion dyni. Dieta bogata w ten pierwiastek obniża ryzyko o 30 proc. Jeżeli nie lubisz pestek dyni, sięgaj po jęczmień, grykę czy szpinak.

9. Szpinak

Szpinak, oprócz wspomnianego już magnezu, jest źródłem witamin z grupy B, w tym cennego kwasu foliowego. Zawartość tego ostatniego związku zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru nawet o 20 proc. - tak wynika z badań. Liście szpinaku najlepiej jeść na surowo. Nie stracą wtedy cennych wartości odżywczych.

10. Migdały

Już jedna mała garść migdałów wystarczy, by obniżyć poziom złego cholesterolu. Taka porcja spożywana dziennie dostarcza organizmowi wielu tłuszczów nienasyconych oraz witaminy E, która jest niezbędna do utrzymania dobrego stanu ścian tętnic.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!