Codzienne ćwiczenie jogi przez zaledwie godzinę powoduje obniżenie ciśnienia krwi

Nowe badania sugerują, że ćwiczenie jogi godzinę dziennie obniża ciśnienie krwi i może pomóc pacjentom unikać rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Nadciśnienie jest czynnikiem ryzyka chorób serca i udaru. Jest ono definiowane jako skurczowe ciśnienie krwi wynoszące 140 mm słupa rtęci na gram lub więcej i / lub rozkurczowego ciśnienia krwi wynoszące 90 mm Hg lub wyższe.

 

Wiele osób boryka się z tak zwanym stanem przednadciśnieniowym, w którym ciśnienie krwi jest wyższe niż normalne, jednak nie klasyfikuje się do nadciśnienia. Można stwierdzić, że jest to stan, w którym ciśnienie skurczowe wynosi 120-139 mm słupa rtęci  lub ciśnienie rozkurczowe o wartości 80-89 mm słupa rtęci.

Ćwiczenie jogi co najmniej jedną godzinę dziennie powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego
Ćwiczenie jogi co najmniej jedną godzinę dziennie powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego (123rf)

Według badań przedstawionych podczas 68. Dorocznej Konferencji Kardiologicznej w Indiach, joga może przynieść  nieoczekiwane korzyści zdrowotne dla pacjentów ze stanem przednadciśnienowym.

Naukowcy kierowani przez dr Ashutosh Angrish, kardiologa ze Szpitala w Delhi w Indiach postanowili zbadać wpływ jogi na ciśnienie krwi u 60 pacjentów.

Naukowcy podzielili uczestników na dwie grupy po 30 osób. Jedna grupa praktykowała ćwiczenie jogi przez 3 miesiące oraz podejmowała korzystne zmiany w stylu życia, podczas gdy grupa kontrolna dokonywała wyłącznie zmian w stylu życia.

Joga, o której mowa to Hatha joga. Leży ona u podstaw współczesnej jogi, ale kładzie mniejszy nacisk na postawy fizyczne niż większość pozostałych jej rodzajów.

5 objawów nadciśnienia, które trudno rozpoznać
5 objawów nadciśnienia, które trudno rozpoznać [6 zdjęć]

Na problemy ze zbyt wysokim ciśnieniem krwi cierpi ponad 10 mln Polaków. Duża większość przez długi czas...

zobacz galerię

Uczestnicy ćwiczyli jogę przez 1 godzinę dziennie przez 1 miesiąc z instruktorem. Następnie pacjenci praktykowali jogę w domu w tym samym tempie przez pozostałe 2 miesiące. Zmiany w stylu życia, o których mowa to wprowadzenie umiarkowanych ćwiczeń aerobowych, diety i rzucenia palenia.

Pacjenci byli zdrowi, o średniej wieku 56 lat w grupie pierwszej i 52 lat w grupie kontrolnej. Do pierwszej grupy należało 16 kobiet i 14 mężczyzn, podczas gdy grupa kontrolna składała się z 17 kobiet i 13 mężczyzn.

Średnie wyjściowe ciśnienie krwi w ciągu 24 godzin wynosiło 130/80 mmHg w grupie badanej i 127/80 mmHg w grupie kontrolnej.

Po przeanalizowaniu wyników badań naukowcy odkryli, że joga powoduje znaczne obniżenie ciśnienia krwi.

ZOBACZ TAKŻE

Joga dla początkujących

 

Zarówno 24-godzinne rozkurczowe ciśnienie krwi i nocne ciśnienie rozkurczowe spadło o około 4,5 mm Hg. 24-godzinne średnie ciśnienie tętnicze również zmniejszyło się o około 4,9 mm Hg. Dla porównania, w grupie kontrolnej nie zaobserwowano żadnych istotnych zmian w ciśnieniu krwi.

Mimo, że te redukcje wydają się być małe, dr Angrish wyjaśnia, że ​​"może to mieć duże znaczenie  klinicznie, ponieważ nawet spadek o 2 mm słupa rtęci rozkurczowego ciśnienia tętniczego ma potencjał, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca o 6 procent, a ryzyko udaru mózgu i przemijającego ataku niedokrwiennego 15 procent".

Naukowcy nie są jeszcze przekonani, w jaki sposób joga obniża ciśnienie krwi. Naukowcy zalecają podjęcie ćwiczeń jogi u młodych osób przez co najmniej jedną godzinę dziennie. Tłumaczą, że może to zapobiec rozwojowi nadciśnienia tętniczego, a także wpływają na dobre samopoczucie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!