Cukrowy detoks. Czy można oczyść organizm w trzy dni? Zapytaliśmy dietetyka

Cukier to jedna z przyczyn problemów z wagą (za dodatkowe kilogramy są odpowiedzialne nie tylko tłuszcze). Nadmiar tego składnika w organizmie skutkuje też wahaniami nastroju i sennością. Może spowodować rozwój wielu schorzeń, np. cukrzycy typu 2. Jak temu przeciwdziałać? Przede wszystkim musimy ograniczyć spożycie cukru. Możemy także przeprowadzić detoks organizmu.

Zobacz film: "Polak zjada co miesiąc ponad kilogram cukru"

1. Jak cukier wpływa na organizm?

Źródłem cukru są nie tylko słodkie napoje, substancje słodzące, które dodajemy do kawy i herbaty, owocowe jogurty. Znajduje się on nawet w wędlinach i pieczywie bezglutenowym.

Cukier jest potrzebny organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, jednak w nadmiarze szkodzi. Jest magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Zaburza pracę pożytecznych bakterii jelitowych, podnosi poziom insuliny we krwi, niekorzystnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy. Powoduje bóle głowy, zmęczenie, problemy z zatokami i nadpobudliwość.

37 różnych nazw cukru – na co zwrócić uwagę, czytając etykiety
37 różnych nazw cukru – na co zwrócić uwagę, czytając etykiety [6 zdjęć]

Cukier to jeden z najbardziej niezdrowych składników nowoczesnej diety. Najwięcej spożywamy go w produktach...

zobacz galerię

2. Jak oczyścić organizm z cukru?

Zgodnie z informacjami, które można znaleźć w internecie, możliwe jest wyeliminowanie z organizmu nadmiaru cukru w krótkim czasie. Ma nam w tym pomóc jadłospis rozpisany na trzy dni. W trakcie detoksu powinniśmy pamiętać o nawadnianiu — każdego dnia należy wypić ok. 2 l czystej wody lub domowej wody smakowej (z dodatkiem mięty albo plastrów owoców). Możemy też pić zieloną herbatę (3 szklanki) i kawę, ale tylko czarną (jedną filiżankę dziennie). Podczas detoksu jemy cztery posiłki.

Oto menu oczyszczające:

Dzień pierwszy

  • pierwsze śniadanie — 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek (tyle, ile zmieści się w garści) albo 3 jajka (ugotowane na twardo)
  • przekąska — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — pierś z kurczaka z dodatkiem ugotowanych warzyw (fasola, dynia piżmowa, rzepa, marchewka, pasternak i buraki) i migdałów
  • kolacja — łosoś (ugotowany na parze lub upieczony w piekarniku) z dodatkiem brokułów lub zielonej fasolki (warzywa ugotowane na parze)

Dzień drugi

  • pierwsze śniadanie — jajecznica z 3 jajek z dodatkiem świeżego szpinaku lub ugotowanych brokułów albo 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek
  • drugie śniadanie — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — sałatka (z marchewki, kapusty, grillowanej cukinii, żółtej i czerwonej papryki) z dressingiem (oliwa, sok z cytryny, ocet jabłkowy, tymianek)
  • kolacja — pieczony dorsz z warzywami (brukselka i rzepa ugotowane na parze) albo zupa fasolowa i ugotowane na parze zielone warzywa

Dzień trzeci

  • pierwsze śniadanie — omlet z 3 jaj z krewetkami, dodatkowo sałatka z rzodkiewki i kapusty, posypana orzechami włoskimi albo 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek
  • drugie śniadanie — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — pieczona pierś z kurczaka z dodatkiem czarnych oliwek, tymianku i cebuli albo pieczone udka kurczaka z rozmarynem, szałwią i cytryną
  • kolacja — ryż brązowy z pomidorami, grzybami i bazylią albo bulion warzywny (na bazie grzybów, selera, cebuli, marchwi, czosnku, tymianku i liści laurowych)

Przeczytaj też:

3. Czy można oczyść organizm w trzy dni?

O przeanalizowanie tej diety oczyszczającej poprosiliśmy Agnieszkę Blumczyńską, dietetyka klinicznego, certyfikowanego członka Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków, prowadzącą stronę Mądre Żywienie. Oto odpowiedź:

- Przedstawiony jadłospis obfituje w tłuszcze (ich zawartość wynosi ponad 60 proc. dziennego zapotrzebowania, a nie powinna przekraczać 30-35 proc.). Natomiast ilość węglowodanów jest niska (oscyluje na granicy 20 proc.) - to zdecydowanie za mało w racjonalnym, zdrowym odżywianiu. Zaproponowany sposób żywienia zbliżony jest do modelu diety ketogennej, gdzie to właśnie tłuszcze stanowią największą pod względem ilości składową, a węglowodany najmniejszą. Dieta ta stosowana jest przede wszystkim u dzieci z padaczką lekooporną pod ścisłym nadzorem lekarza i dietetyka. Do efektów ubocznych jej stosowania należy kamica nerkowa, wzrost poziomu lipidów w surowicy krwi, a także hipoglikemia (obniżenie poziomu glukozy), co absolutnie nie oznacza, że odzwyczailiśmy się od słodyczy. Wystąpić mogą też niedobory witamin i składników mineralnych w organizmie.

Czy zatem zdrowa osoba, które chce oczyścić organizm z nadmiaru cukru, może ją stosować?

- Obecny stan mojej wiedzy nie pozwala na polecanie tego rodzaju diety osobom zdrowym, które chcą jedynie przeprowadzić detoks cukrowy. Z doświadczenia w pracy z pacjentami wiem, że po 30 dniach sumiennego stosowania racjonalnej diety ochota na spożywanie słodyczy w skali od 1 do 10 (gdy na początku było 10) spada do 1-2 - powiedziała Blumczyńska.

Zdaniem dietetyka kluczem do cukrowego detoksu jest zdrowe i racjonalne odżywianie się.

- Należy unikać głodzenia i nadmiernego objadania się. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się wszystkie produkty wchodzące w skład piramidy żywieniowej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016 r., czyli warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty (pieczywo, kasze, ryże, makarony), nabiał, ryby, tłuszcze, w tym orzechy. Musimy też dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i się ruszać. Aktywność fizyczna jest nieodzownym składnikiem zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diety. Wszystkie jej składniki powinny być odpowiednio zbilansowane. Należy unikać cukrów prostych (słodyczy, słodzonych napojów, jogurtów, białego pieczywa itp.) i słodzenia napojów, np. herbaty i kawy.

Jako alternatywę dla jadłospisu w ramach cukrowego detoksu Agnieszka Blumczyńska, dietetyk, proponuje zdrowe menu, które dostarcza 1800 kcal dziennie. Oto pomysły na posiłki:

Śniadanie

Pełnoziarniste kanapki z sałatą, awokado, pomidorem i ogórkiem kiszonym

Składniki:

  • chleb pełnoziarnisty – 3 kromki (105 g),
  • margaryna wysokogatunkowa do pieczywa – 1,5 łyżeczki,
  • sałata – 3 liście,
  • awokado – 50 g,
  • pomidor – 80 g,
  • ogórek kiszony – 50 g.

Drugie śniadanie

Maślanka truskawkowa z chia

Składniki:

  • maślanka 1,5 proc. tłuszczu - 1 szklanka,
  • truskawki – 250 g,
  • otręby pszenne – 3 łyżki,
  • nasiona chia – 2 łyżeczki.

Sposób przygotowania:

Miksujemy maślankę z truskawkami i otrębami na gładką masę. Dodajemy nasiona chia i odstawiamy, aż napęcznieją.

Obiad

Pieczony łosoś z fasolką szparagową i cukinią na ryżu

  • łosoś świeży (filet) – 150 g,
  • sok z cytryny,
  • zioła,
  • fasolka szparagowa – 100 g,
  • cukinia – 100 g,
  • ryż paraboliczny – 50 g,
  • koper – 1 łyżeczka.

Sposób przygotowania:

Płuczemy łososia, doprawiamy solą i pieprzem, skrapiamy sokiem z cytryny. Odstawiamy do zamarynowania na ok. 30 minut. Następnie smażymy rybę na patelni bez tłuszczu. Fasolkę szparagową gotujemy na pół twardo, cukinię kroimy w kostkę i smażymy na patelni przez ok. 3 minuty. Osoloną wodę w garnku doprowadzamy do wrzenia, wkładamy ryż i gotujemy go pod przykryciem przez 12 minut (lub zgodnie z instrukcją na opakowaniu). Odcedzamy i wykładamy na talerz. Dodajemy rozdrobnionego łososia i warzywa, delikatnie mieszamy. Na koniec posypujemy posiekanym koperkiem i skrapiamy sokiem z cytryny.

Podwieczorek

Kanapka z sałatą i szynką oraz sałatka z pomidora i ogórka kiszonego z natką pietruszki

Składniki kanapki:

  • chleb pełnoziarnisty – 2 kromki (70 g),
  • margaryna wysokogatunkowa do pieczywa – 1 łyżeczka,
  • sałata – 2 liście,
  • szynka drobiowa – 2 plastry.

Składniki sałatki:

  • pomidor – 250 g,
  • ogórek kiszony – 120 g,
  • natka pietruszki – 1 łyżka.

Sposób przygotowania:

Pomidora i ogórka kroimy w kostkę, natkę siekamy. Mieszamy wszystkie składniki i doprawiamy do smaku.

Kolacja

Lekka sałatka z kurczakiem z chlebem

Składniki:

  • sałata – 5 liści,
  • rzodkiewka – 3 szt.,
  • mięso z piersi kurczaka – 50 g,
  • pomidor – 150 g,
  • jajko – 1 szt.,
  • papryka czerwona – 100 g,
  • chleb pełnoziarnisty – 2 kromki (70 g).

Sposób przygotowania:

Przyprawiamy mięso ulubionymi ziołami, pieczemy na grillu. Po wystygnięciu kroimy w większą kostkę lub plastry. Sałatę rwiemy na kawałki, a rzodkiewki kroimy w plastry lub ćwiartki (podobnie robimy z pomidorem i papryką). Mieszamy warzywa z pozostałymi składnikami, dodajemy jajko ugotowane na twardo i pokrojone w ósemki. Doprawiamy odrobiną soli i pieprzu. Jemy z pieczywem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy